από metereologos.gr
Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018
 
 

Πανεπιστήμια: Ιδιωτικοί Μύθοι και Ανακρίβειες

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Οι επιστήμονες πρέπει να είμαστε ακριβείς. Ό,τι λέμε να το βασίζουμε στα δεδομένα και τις παρατηρήσεις και να μην αναπαράγουμε άκριτα ότι ακούμε. Ένας πολύ trendy μύθος είναι εδώ και χρόνια η πανάκεια των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Πώς η ίδρυσή τους θα φέρει ανταγωνισμό με τα υπόλοιπα και έτσι όλα θα πάνε πολύ καλύτερα, θα έχουμε ανάπτυξη, πλούτο, κλπ και ζήσαμε εμείς καλά και αυτοί καλύτερα. Όπως όλοι οι μύθοι βέβαια και εδώ υπάρχουν ανακρίβειες, υπερβολές και πράγματα που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την πραγματικότητα. Παρακάτω αναλύω συνοπτικά τα βασικά επιχειρήματα υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων.

· «Θα υπάρξει ανταγωνισμός». Καλό αυτό, αλλά πώς ακριβώς θα γίνει δεν μας λέει κανείς. Με ποιους πόρους το δημόσιο πανεπιστήμιο χωρίς δίδακτρα θα ανταγωνίζεται ένα ιδιωτικό με δίδακτρα (φυσικά) πανεπιστήμιο; Και γιατί θα ανταγωνιστώ το ιδιωτικό; Ήδη δεν ανταγωνίζομαι τα υπόλοιπα τμήματα Οικονομικών Επιστημών στην Ελλάδα; Γιατί θα μου κάνει διαφορά; Στόχος μου είναι να είμαι ο καλύτερος σε ότι κάνω, παραγωγικός και αποτελεσματικός. Έτσι είναι η επιστήμη.

· «Τα ιδιωτικά πανεπιστήμιο υπάρχουν σε όλο τον κόσμο εκτός από την Ελλάδα». Μεγάλη ανακρίβεια αυτή και μάλιστα είναι ιδιαίτερα ανακριβές στις χώρες που είναι πιο αναπτυγμένες και πιο γνωστές σε μας. Υπάρχουν μεν, αλλά είναι τελείως αποτυχημένα κατά κανόνα, με λίγους φοιτητές, κακό επίπεδο σπουδών, είναι γνωστά για αδιαφανείς επιλογές φοιτητών και καθηγητών, για οικονομικά και άλλα σκάνδαλα, για απονομές πτυχίων παράτυπα, για διαφθορά κλπ, με αποτέλεσμα να κλείνουν πολλά από αυτά είτε οικειοθελώς είτε από τις αρχές. Ας δούμε λοιπόν τι γίνεται στον κόσμο με στοιχεία και όχι τι ακούσαμε από τον διπλανό μας:

- Τα πανεπιστήμια στον Καναδά που έκανα εγώ τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές μου είναι όλα κρατικά. Τα μόνα ιδιωτικά είναι 2-3 πολύ μικρές σχολές τύπου επαγγελματικής κατάρτισης και τεχνικής σχολής.

- Στην Αυστρία τα ιδιωτικά αναγνωρίστηκαν πριν 15 χρόνια και παραμένουν λίγα, μικρά και πολύ χαμηλής ποιότητας.

- Στην Γαλλία είναι λίγα και ακόμα λιγότερα παρέχουν σοβαρές σπουδές.

- Στην Γερμανία υπάρχουν 83 ιδιωτικά πανεπιστήμια όπου σπουδάζει μόλις το 1% των Γερμανών φοιτητών! Σίγουρα δεν τα γνωρίζετε γιατί δεν είναι αξιόλογα και πολλά είτε κλείσανε είτε οδηγούνται σύντομα εκεί.

- Στην Ιρλανδία είναι πολύ λίγα και το ίδιο κακά με τις παραπάνω χώρες.

- Στην Ολλανδία τα κρατικά κυριαρχούν σαν αν μην υπάρχουν τα πολύ λίγα ιδιωτικά.

- Στην Πορτογαλία από το 1980 ακολουθήθηκε η «μαγική» συνταγή που προτείνουν και για την Ελλάδα. Ανοίξανε εκατοντάδες πανεπιστήμια και κλείσανε τα περισσότερα λόγω τραγικής ποιότητας και έλλειψης φοιτητών!

- Στην Ελβετία τα ιδιωτικά και δημόσια έχουν ελάχιστα δίδακτρα γιατί επιδοτούνται από το δημόσιο… άρα δεν είναι και τόσο ιδιωτικά…

- Μεγάλη Βρετανία: από τα 120 πανεπιστήμια εκεί που σπουδάζουν χιλιάδες ελληνόπουλα, μόνο 4 είναι ιδιωτικά και δεν θα τα ξέρετε γιατί απλά δεν είναι καλά πανεπιστήμια.

- Στη Αυστραλία υπάρχουν 2-3 ιδιωτικά πανεπιστήμια το ίδιο άγνωστα και κακά όπως στις παραπάνω χώρες.

- Στις ΗΠΑ υπάρχουν συνολικά 3500 πανεπιστήμια που από αυτά τα 100 είναι πολύ καλά και τα υπόλοιπα 3400 είναι από μέτρια έως πολύ χειρότερα από τα ελληνικά ΙΕΚ. Τα ιδιωτικά καλά πανεπιστήμια (Harvard, Yale, MIT) δεν είναι αυτό που εννοούμε στην Ελλάδα ιδιωτικά πανεπιστήμια γιατί:

- Δημιουργήθηκαν πριν 300-400 χρόνια πολύ πριν την νεότερη Ελλάδα.

- Έχουν endowments, δηλαδή περιουσιακά στοιχεία από δωρεές για την λειτουργία τους της τάξης των $20 - $30 δις δολαρίων (20% του ελληνικού ΑΕΠ).

- Δεν είναι κερδοσκοπικά και διοικούνται από επιτροπές με κριτήρια όχι ιδιωτικοοικονομικά (το ΜΙΤ πλέον δεν χρεώνει δίδακτρα στους νέους φοιτητές του).

- Δέχονται λίγους φοιτητές κάθε χρόνο: το Harvard φέτος δέχτηκε 1500 νέους φοιτητές δηλαδή το 0,0005% του πληθυσμού των ΗΠΑ. Αναλογικά για την Ελλάδα θα ήταν 50 φοιτητές ανά έτος σε όλο το πανεπιστήμιο και όλες τις σχολές.

Επί πλέον ας μην ξεχνάμε ότι τα δίδακτρά τους είναι της τάξης των €30,000 το χρόνο.

Τέλος, τα ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπάρχουν από πάντα στην Ελλάδα, είτε με τον τίτλο «εργαστήρια ελευθέρων σπουδών» είτε με τον πιο πρόσφατο «κολέγια». Γιατί λοιπόν δεν γίνονται τόσο καλά όσο τα δημόσια; Πού είναι ο ανταγωνισμός;  Γιατί δεν τα βοήθησε ο ανταγωνισμός που επικαλείται ο κάθε μη-σχετικός με το θέμα; Γιατί τα παιδιά μας ταλαιπωρούνται και δίνουν εξετάσεις για να έρθουν στα δημόσια πανεπιστήμια; γιατί μετά την φοίτησή τους στα δημόσια συνεχίζουν μεταπτυχιακά στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου χωρίς πρόβλημα; Γιατί τα ιδιωτικά περιορίζονται σε σπουδές στα οικονομικά, διοίκηση επιχειρήσεων, κλπ; Γιατί ακόμα και αυτά που έχουν δεν πλησιάζουν καν το πολύ υψηλότερο επίπεδο των δημόσιων πανεπιστημίων; Γιατί διδάσκουν στα ιδιωτικά κολέγια άνθρωποι χωρίς καν διδακτορικό τίτλο σπουδών και χωρίς ερευνητικό έργο;  Γιατί οι καθηγητές των δημόσιων πανεπιστημίων οι οποίοι κατά συντριπτική πλειοψηφία έχουν ολοκληρώσει μεταπτυχιακά και διδακτορικά σε ΗΠΑ, Καναδά, Ευρώπη και κατά τεκμήριο γνωρίζουν τον κλάδο άριστα δεν τα εγκαταλείπουν για να διδάξουν στα ιδιωτικά κολέγια;

Δεν νομίζω να είναι ο τίτλος «κολέγιο» αυτό που κρατά στην ανυπαρξία τα ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το ΜΙΤ είναι “Massachusetts Institute of Technology”, ούτε καν πανεπιστήμιο, ούτε κολέγιο και είναι κορυφαίο στον κόσμο.

Η λύση είναι η διαρκής βελτίωσης της ποιότητας της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που χτίστηκε εδώ και δεκαετίας από τους φόρους των Ελλήνων, η στήριξή τους από το κράτος, την κοινωνία και τους καθηγητές. Με λιγοστούς πόρους μετά την κρίση, χωρίς δίδακτρα και ελάχιστα μέσα κάνουν πολύ καλύτερη δουλειά από όλα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ιδρύθηκαν με τους ίδιους ευκαιριακούς όρους και μύθους σε όλες τις παραπάνω χώρες. Και αυτό είναι δεδομένο βασισμένο στα δεδομένα και όχι στους μύθους.

Ο κ. Περικλής Γκόγκας είναι επίκουρος καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

pgkogkas@ierd.duth.gr



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (71)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
     
    I'm speechless | 07/06/2015 02:12
    δηλαδή εγώ που σπουδασα ΒΑ (Hons) Business Administration σε Ιδιωτικο Κολλεγιο στην Ελλαδα απο Uni του Λονδινου και πηρα βαθμο upper second class (67%) και έκανα ΜΑ in Philosophy στην Ουαλια και PhD στο Management στην Αγγλια επισης ειμαι κατωτερος απο εσενα και τους ομοιδεατες σου; Για δες στη γωνια ερχομαι; Ηθος ανθρωπω δαιμων (Ηρακλειτος)΄
    Ηθος ανθρωπω δαιμων (Ηρακλειτος)΄
    απάντηση1622
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Mr. Gkogkas should get his facts straight | 17/12/2014 18:36
    Mr. Gkogkas has made at least two errors regarding facts: first, MIT is a university, he should check what he's saying and not go by the name. Second there are more private universities compare to public universities in the US and there are more than 100 excellent institutions Finally, please come to an understanding of the word College. This word has been constantly misused.fBritish government does not own universities' assets, and university staff are not civil servants: As far as the quality of Greek universities, I have several acquaintances and relatives teaching at Greek universities and they are disgusted with the situation and really don't care about professionalism. A Farce!
    Get your facts right
    απάντηση137
     
     
    ποιοτητα της δημοσιας πανεπιστημιακης εκπαιδευσης | 02/11/2014 23:35
    Αυτο ειναι ανεκδοτο. Δεν υπαρχει κατι πανω στο οποιο να χτισουμε...
    Ανώνυμος / η
    απάντηση78
     
     
    Γιατί φοβάστε τα ιδιωτικά τότε? | 23/06/2014 17:12
    Στη Ελλάδα έχουμε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, ιδιωτικά νηπιαγωγεία, ιδιωτικά δημοτικά, ιδιωτικά γυμνάσια, ιδιωτικά λύκεια, τις υπηρεσίες των οποίων χρησιμοποιούν κατά κόρον πάρα πολλοί συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών (όλων των κομμάτων) ...Για ποιο λόγο να μη γίνουν και ιδιωτικά πανεπιστήμια και να δούμε στην πράξη αν θα ισχύσουν αυτά που γράφει ο κ. Γκόγκας? Γιατί τόσο φόβος? Μήπως επειδή τα περισσότερα δημόσια πανεπιστήμια (εκτός από τα 2-3 καλύτερα) είναι της πλάκας (όπως δείχνουν όλες οι παγκόσμιες κατατάξεις) και δε θα αντέξουν στον ανταγωνισμό? Ιδού η ευκαιρία για να αποδειχθούν αυτά που γράφετε, ή να φανεί ότι φοβάστε τον ανταγωνισμό και προτιμάτε τα φέουδα της μετριοκρατίας..
    Χρήστος Ηλιάδης
    απάντηση3313
     
     
    τεκμηριωμενο | 23/06/2014 11:44
    επειδή στην ζωή αξιολογούνται τα μετρήσιμα μεγέθη η παρουσίαση σας είναι εξόχως σημαντική με εκτίμηση Αθαναηλίδης Γιαννης επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής
    Athanailidis giannis
    απάντηση823
     
     
     
    Σε συνέχεια προηγουμένου σχολίου | 22/06/2014 21:00
    Και ένα «δεδομένο» για τους μη παρεπιδημούντας την Ιερουσαλήμ, μιας και ο κύριος καθηγητής θέλει να μιλάει με δεδομένα: Αν κοιτάξει κανείς τα βιογραφικά και τις δημοσιεύσεις όσων πολεμούν, όχι το ιδιωτικό πανεπιστήμιο, αλλά την πανεπιστημιακή μεταρρύθμιση γενικότερα, θα δει πως ούτε καν σαν research assistants δε θα προσλαμβάνονταν στα πανεπιστήμια που κακολογούν. Έτσι για να βάζουμε κάποια πράματα στη θέση τους.
    Ηρακλής Χαραλαμπίδης
    απάντηση229
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    βιομηχανια πτυχιων | 22/06/2014 08:52
    αυτο με την αγγλια πως σας ηρθε??ακους εκει ελαχιστα τα ιδιωτικα πανεπιστημια..η χωρα εχει κανει ολοκληρη βιομηχανια παραγωγης πτυχιων για τους ξενους...εισαι κινεζος,ελληνας,αραβας,και εχεις λεφτα??θες πτυχιο βρετανικου πανεπιστημιου αλλα δεν ξερεις γρι αγγλικα??νο προμπλεμ,γραφεσαι σε καποιο απο τα χιλιαδες κολλεγια και ιδιωτικα πανεπιστημια της βρετανιας..μεσα σε 4 χρονια εχεις επισημο τιτλο σπουδων απο βρετανια και θεωρεισαι επιστημονας,γνωστος μου σπουδαζε στο μπερμινγκχαμ 4χρονια ναυτιλιακα,ο ανθρωπος οταν ανοιγει το στομα του στα αγγλικα μιλαει χειροτερα και απο ελληνικο καμακι των 80ς..και αυτος ο ανθρωπος,ζωη να χει,αυριο μεθαυριο θα ειναι πετυχημενος και πλουσιος χαρη στο πτυχιο..
    γιωργος
    απάντηση127
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Εγώ ο κουτοπόνηρος Έλληνας | 22/06/2014 03:00
    Σκέφτομαι "Μα αν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι καταδικασμένα σε αποτυχία γιατί ο κυρ καθηγητής και το σινάφι του αντιστέκονται στην νομιμοποίηση τους;" Γιατί δεν αφήνουν να είναι νόμιμη η ιδρύση τους και μετά αν του βαστάει ας έρθει κάποιος κουτός επενδυτής να φάει τα μούτρα του; Τι έχουν να φοβηθούν; Μήπως η πραγματικότητα είναι ότι ακόμα κι αν ο ταβερνιάρης της γειτονιάς ανοίξει ανώτατη σχολή θα είναι υψηλότερου επιπέδου από τα περισσότερα δημόσια ανώτατα ιδρύματα; Μήπως φοβάστε κυρ καθηγητά ότι θα χάσετε τη θεσούλα σας; Το να έχει μια χώρα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα της πλάκας είναι ΤΟ ΙΔΙΟ άσχημο ή και χειρότερο με το να μην παρέχει δημόσια παιδεία.
    kostas :P
    απάντηση347
     
     
     
    Με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων "shot itself in the foot" | 22/06/2014 00:01
    Το παρακάτω άρθρο εξηγεί την κατάσταση που επικράτησε στην Πορτογαλία μετά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων: http://www.csd.uoc.gr/~tziritas/16/Portugal.pdf Όπως αναφέρουν οι αρθρογράφοι, σε αντίθεση με ότι επιτάσσει η "ελεύθερη αγορά" δε δημιουργήθηκε κανένας ανταγωνισμός μεταξύ των πανεπιστημίων, ενώ, εάν δείτε τις διεθνείς αξιολογήσεις, τα καλύτερα παραμένουν τα δημόσια (με επιδόσεις παρόμοιες με αυτές των δημόσιων ελληνικών ΑΕΙ).
    Δ. Μανουσάκη
    απάντηση69
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Λυπηρό... | 21/06/2014 23:56
    Ό,τι σχόλιο ήτανε να γίνει έγινε παρακάτω. Προσθέτω μόνο πως το βρίσκω λυπηρό, μια σοβαρή εφημερίδα όπως ΤΟ ΒΗΜΑ, να δίνει βήμα σε τέτοιου είδους άρθρα.
    Ηρακλής Χαραλαμπίδης
    απάντηση2510
     
     
    Να ξέρουμε το γράφουμε | 21/06/2014 21:43
    Πολλές αλήθειες σε αυτό το άρθρο! λείπουν όμως και άλλες. Μύθος: Μόνο στην Ελλάδα απαγορεύονται τα ιδιωτικά. Τα ιδιωτικά απαγορεύονται και στην Φινλανδία (!!!!), στην Ιρλανδία, στο Λουξεμβούργο, ενώ στην Γαλλία και στην Ιταλία επιτρέπονται μόνο ως Ανώτερες Σχολές. Στην Ισπανία μόνο φορείς αναγνωρισμένοι (πχ εκκλησία, περιφέρειες επαγγελματικές ενώσεις) μπορούν να ιδρύσουν ιδιωτικό ΑΕΙ. Η λίστα δεν έχει τελειωμό. Επίσης για δείτε τις διεθνείς κατατάξεις και τα αμερικανικά ΑΕΙ. Ο ανταγωνισμός ιδιωτικών-δημόσιων κρατάει δεκαετίες και πότε είναι προς την μία, πότε προς την άλλη μεριά! Παραδείγματα: Stanford vs Berkeley, Penn State vs Carnegie Mellon, SUNY vs Columbia κλπ κλπ.
    Νίκος καθηγητής ΑΕΙ
    απάντηση119
     
     
    kyriakos | 21/06/2014 20:53
    Λεβεντη τσολια. Σε γενικες γραμμες ειναι σωστα αυτα που γραφεις. Απλα αναφερεσαι στο παρον. Η ιδεα ειναι τα ιδιωτικα να παρουν λιγο βαρος απο το φορολογουμενο και να υπαρχει ενα μειγμα κρατικων και ιδιωτικων δηλ.να μην εχουν τα κρατικα το μονοπωλιο. Επισης, καλο θα'ταν να σου περνουσε απο το μυαλο οτι προς το παρον τα κρατικα ειναι καλυτερα γιατι μετα απο 50-500 χρονια υπαρξης εχουν συγκεντρωσει αυλο κεφαλαιο/γνωση/φημη/ακρες/κτιριακες υποδομες και πολλα αλλα. Οποτε, μη κανεις το ξυπνιο και συγκρινεις ανομοια πραγματα. Οταν παρθηκαν οι αποφασεις ν'αφησουν τον ιδωτικο τομεα να μπει στη παιδεια δεν ειχαν οριζοντα του γκαβου που δε βλεπει περα απο τη μυτη του. Εισαι και καθηγητης!!! Εδω γελαμε.
    kyriakos
    απάντηση289
     
     
    Κρατικά..., 2ο Μέρος | 21/06/2014 20:51
    2ο Μέρος ζ) Ηταν ο υπεύθυνος επιστήμων (Tutor) απλώς συνεργάτης, βοηθός καθηγητού, ..., η τακτικός καθηγητής με έδρα ; η ) Ηταν o Tutor κυρίως διδάσκων ή πρωτίστως επιστήμων ερευνετής με αξιόλογα συγγράμματα ; θ) Εχουν ασχοληθεί οι υπεύθυνοι επιστήμονες στα πλαίσια της Τουτορίας εντατικά με τον σπουδαστή ( πτυχιακός, μεταπτυχιακός, δοκτοράτο ) ; ι) Σε ποιά χώρα σε τί και σε ποιό πανεπιστήμιο σπούδασε κάποιος ; Διαπιστώνονται τεράστιες διαφορές. Πόσους Νομπελίστες είχε ή και τώρα έχει το πανεπιστήμιο ; κ) Αρκέσθηκε ο σπουδαστής στο πτυχίο η έκανε και δοκτοράτο η σε σπάνιες περιπτώσεις δύο ή τρία δοκτοράτα ( πολλά χρόνια ) ή το ύψιστο και υφηγεσία, η οποία προϋποθέτει πολλά και διάφορα ; Μία απαραίτητη διευκρίνιση : Στην Ελλάδα επικρατεί η παράξενη συνήθεια του αναβιβασμού των τελειόφοιτων πανεπιστημίων και άλλων ανωτάτων σχολών σε «επιστήμονες¨, πράγμα που είναι τελείως ακατανόητο στις προηγμένες χώρες με μεγάλη επιστημονική παράδοση, όπου ακόμη και ένας δόκτωρ, ο οποίος δεν εργάζεται σαν ερευνητής, αυτονοήτως δεν θεωρείται επιστήμονας. Δηλαδή οι απαιτήσεις είναι σε τέτοιες χώρες πολύ υψηλές. Ιστότοπος : http://panosterz.de
    Panos Terz
    απάντηση52
     
     
    Κρατικά ΚΑΙ Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, Αξιολόγηση των Σπουδών | 21/06/2014 20:49
    Κρατικά ΚΑΙ Ιδιωτικά Πανεπιστήμια , Αξιολόγηση των Σπουδών, Ευκαιρίας δοθείσηςς μία απαραίτητη τοποθέτηση περί των σπουδών ( πτυχιακών μεταπτυχιακών , διδακτορικών )γιατί και σαυτό το άκρως σοβαρό πεδίο επικρατεί στην Ελλάδα ένα αφάνταστο χάος. Το φαινόμενο των σπουδών είναι πολυφασικό. α) Σπουδές μόνο ενμέρει ή έως το τέλος ; Μόνον αποστήθιση ( Νότια Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Τουρκία, όλες οι Ισλαμικές χωρες ) ή κριτική σκέψη ( Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδάς , κυρίως προτεσταντικές χώρες ; β) Ποιές επιδόσεις , ποιές επιτεύξεις ; καλώς, λίαν καλώς, άριστα ; γ) Ποιά θέση μεταξύ των πρώτων τελειόφοιτων : πρώτος ; δεύτερος, κ.λ.π. ; δ) Σε περίπτωση του β) και γ) έχουν τα πανεπιστήμια ενδιαφέρον να προτείνουν στους σπουδαστές τουλάχιστον την υποψηφιότητα για δοκτοράτο και κατόπιν, εάν είναι επιτυχείς, για να ακολουθήσουν την καθευτού επιστημονική σταδιοδρομία έως τον πανεπιστημιακό. ε) Πώς ήταν οι σπουδές ; Μόνον θεωρία ή και εφαρμογή των γνώσεων στην πράξη ; Διδάχθηκε ο σπουδαστής, πώς να συγγράψει μίαν επιστημονική γνωμάτευση για την πράξη ( π.χ. μεγάλη επιχείρηση, κράτος, υπουργείο, διεθνής οργανισμός, όπως ο ΟΗΕ κ.α. ) ;Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση65
     
     
    Μεθοδολογικά..., 4ο Μέρος | 21/06/2014 20:15
    4ο Μέρος ε)Εγείρεται ένα καθοριστικό ερώτημα , εάν η επιλογή του αρθογράφου για τα κρατικά πανεπιστήμια σημαίνει ταυτόχρονα προτίμηση του οικονομικού ετατισμού, ο οποίος υπό την μορφή του τριτοκοσμικού ψευτοσοσιαλισμού έχει καταστρέψει την Ελλάδα. ζ) Cui bono ? επισημαίνει ένα λατινικό ρητό : για ποιόν είναι αυτό χρήσιμο ; Ο αρθρογάφος ίσως να μην έλαβε υπόψη, ότι τα πανεπιστήμια και η εργασία των καθηγητών προορίζονται για τους σπουδαστές και όχι αντίστροφα. Κοντολογίς, έχει διαλέξει το λάθος θέμα. Περί αυτού θα τοποθετηθώ σε άλλο σχόλιο. Ιστότοπος : http://panosterz.de
    Panos Terz
    απάντηση75
     
     
    Μεθοδολογικά..., 3ο Μέρος | 21/06/2014 20:14
    3ο Μέρος Η ποιότητα και των δύο πρυτανευόντων καθηκόντων των πανεπιστημίων εξαρτάται μεταξύ άλλων από την ποσότητα, τον αριθμό των σπουδαστών. Σαν πρώην μέλος μίας διαπανεπιστημιακής επιτροπής της ΕΕ μού είναι γνωστότατο, ότι σε έναν επιστημονικό κλάδο μία σουηδική , αγγλική, ολλανδική, δανική και φιννλανδική σχολή είχε το1996 500 έως 700 σπουδαστές (η έκφραση «αιώνιοι φοιτητές» είναι τελείως άγνωστη), ενώ η σχολή στον ίδιο κλάδο σε ένα από τα δύο κρατικά πανεπιστήμια της Μαδρίτης είχε 35 χιλιάδες, στην Ρώμη πάνω από 80 χιλιάδες και στην Θεσσαλονίκη 6 χιλιάδες σπουδαστές. Κάτω από τέτοιες συνθήκες είναι σχεδόν τελείως αδύνατο να κάνει ένας πανεπιστημιακός συστηματικά και επί πολλά ετη βασικές επιστημονικές έρευνες, κάτι που έχει αρνητικές επιπτώσεις στα επιστημονικά συγγράμματα. Είναι καλύτερα να μην αναφέρω κανένα παράδειγμα. Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση53
     
     
    Μεθοδολογικά...,2ο Μέρος | 21/06/2014 20:12
    2οΜέρος γ) Μία σωστή προσέγγιση σε ένα θέμα προϋποθέτει πέραν τούτου λογικούς και πειστικούς ορισμούς : Τί είναι το κρατικό πανεπιστήμιο ; Πρόκειται για τα καθοριστικά του χαρακτηριστικά .Το ίδιο ισχύει και για το ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Ας υπενθυμίσουμε, ότι με αυτό το Τί έχει γεννηθεί τον 6ο αι. Π. Χ. στην Ιωνία η Θεωρία. Επειδή όμως σύμφωνα με την Γενική Μεθοδολογία των επιστημονικών ερευνών η αλήθεια είναι συγκεκριμένη, πρέπει εκτός τούτου να διατυπωθεί και ο όρος κράτος. Αυτονοήτως δεν είναι ούτε λογικό, ούτε σκόπιμο να συγκρίνουμε την καθυστερημένη και υπερχρεωμένη Ελλάδα (falled state : αποτυχημένο κράτος ) με τον εξελιγμένο και ευνομούμενο Καναδά. Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι η πιστή εικόνα της τραγικής πργματικότητας (Ιδέ το εύστοχο κείμενο του συσχολιαστή Χάρη Βάρβογλη). δ) Μέσω μίας ρηχής περιγραφής των πανεπιστημίων αποκλείεται τελείως μία διείσδυση στο punctum quaestionis (πυρήνα του ζητήματος), ο οποίος αποτελείται πρωτίστως από την ποιότητα της διδασκαλίας και της έρευνας.Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση74
     
     
    Μεθοδολογικά προβλήματα | 21/06/2014 20:10
    Απαραίτητες παρατηρήσεις και επισημάνσεις Κατ αρχάς ευχαριστώ τον κ. Γκόγκα για το άρθρο του, το οποίο εμπεριέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες περί πανεπιστημίων μερικών σημαντικών χωρών. Καί όμως διαπιστώνουμε μεθοδολογικά κσαθώς και άλλα προβλήματα. Παρακάτω θα αναφερθούν μόνον τα πιό μεγάλα : α) Η προσέγγιση δεν είναι (εκλαϊκευμένη) επιστημονική, αλλά μάλλον δημοσιογραφική που σημαίνει επιδερμική και επιπόλαια. β) Η επεξεργασία ενός τόσο σοβαρού θέματος προϋποθέτει νηφαλιότητα και ουδετερότητα. Κανονικά θα έπρεπε να έχει το άρθρο μίαν άλλην επιγραφή « Κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, Μία σύγκριση». Στο κέντρο της έρευνας θα έπρεπε να εστιασθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των κρατικών και των ιδιωτικών πανεπιστημίων, γιατί και τα δύο χαρακτηριστικά αποτελούν από επιστημονική άποψη μία διαλεκτική οντότητα. Η Ο περιορισμός στα πλεονεκτήματα του ενός και στα μειονεκτήματα του άλλου είναι ένδειξη μίας ανώριμης επιστημονικής προσέγγισης. Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση44
     
     
    Μεθοδολογικά προβλήματα | 21/06/2014 20:07
    Απαραίτητες παρατηρήσεις και επισημάνσεις Κατ αρχάς ευχαριστώ τον κ. Γκόγκα για το άρθρο του, το οποίο εμπεριέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες περί πανεπιστημίων μερικών σημαντικών χωρών. Καί όμως διαπιστώνουμε μεθοδολογικά κσαθώς και άλλα προβλήματα. Παρακάτω θα αναφερθούν μόνον τα πιό μεγάλα : α) Η προσέγγιση δεν είναι (εκλαϊκευμένη) επιστημονική, αλλά μάλλον δημοσιογραφική που σημαίνει επιδερμική και επιπόλαια. β) Η επεξεργασία ενός τόσο σοβαρού θέματος προϋποθέτει νηφαλιότητα και ουδετερότητα. Κανονικά θα έπρεπε να έχει το άρθρο μίαν άλλην επιγραφή « Κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, Μία σύγκριση». Στο κέντρο της έρευνας θα έπρεπε να εστιασθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των κρατικών και των ιδιωτικών πανεπιστημίων, γιατί και τα δύο χαρακτηριστικά αποτελούν από επιστημονική άποψη μία διαλεκτική οντότητα. Η Ο περιορισμός στα πλεονεκτήματα του ενός και στα μειονεκτήματα του άλλου είναι ένδειξη μίας ανώριμης επιστημονικής προσέγγισης. Συνέχεια
    Panos Terz
    απάντηση104