Συχνά ακούµε από προπονητές και παράγοντες οµάδων ότι τα λεφτά δεν παίζουν µπάλα, όσον αφορά την αγωνιστική αξία και τις αθλητικές ικανότητες-επιδόσεις των παικτών. Το αν και πόσο αυτό ισχύει φαίνεται (σε κάθε περίπτωση) µέσα στα γήπεδα του ποδοσφαίρου, του µπάσκετ κτλ. Υπάρχει όµως και µια άλλη διάσταση γύρω από τη σχέση των επαγγελµατιών αθλητών µε το χρήµα: το κατά πόσον δηλαδή είναι εκείνο που καθορίζει πρωτίστως, αν όχι αποκλειστικά, τις εκάστοτε επιλογές των παικτών όσον αφορά την αθλητική τους καριέρα.

Η καταφατική απάντηση στο παραπάνω αποτελεί ασφαλώς τον κανόνα, ωστόσο υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που κάτι δείχνουν για τα κίνητρα, τον χαρακτήρα, τις ευαισθησίες-δράσεις και την εν γένει προσωπικότητα των ανθρώπων οι οποίοι πλουτίζουν από την επαγγελµατική ενασχόλησή τους µε τα σπορ, σε βαθµό µάλιστα που, όπως λέµε οι υπόλοιποι κοινοί θνητοί, «οικονοµάνε τόσα λεφτά που φτάνουν και για τα εγγόνια και τα δισέγγονά τους»!..

Υπάρχουν φυσικά και άλλες περιπτώσεις, αλλά η στήλη αναφέρει (ενδεικτικά) τρεις χαρακτηριστικές που καταδεικνύουν ότι δεν είναι όλοι οι πρωταθλητές εκείνοι οι ψυχροί «άνθρωποι από µάρµαρο» που συνήθως βλέπουµε στα γήπεδα, οι στυγνοί επαγγελµατίες που βάζουν πάνω απ’ όλα το χρήµα, οι κοινώς λεγόµενοι παραδόπιστοι. Υπάρχουν πρωταθλητές που έχουν να επιδείξουν εκτός από τις αθλητικές δεξιότητες και τα προσόντα τους και ένα ανθρώπινο και ανθρωπιστικό πρόσωπο για το οποίο αξίζουν – εξίσου και παραπάνω – να αποτελούν πρότυπο µεταξύ των νέων αλλά και γενικότερα στην κοινωνία.

* Αντρέι Κιριλένκο: Ο 30χρονος ρώσος αστέρας των Γιούτα Τζαζ επέστρεψε στην πατρίδα του υπογράφοντας τριετές συµβόλαιο µε την ΤΣΣΚΑ Μόσχας. Ηταν πράγµατι µια εντυπωσιακή µεταγραφική κίνηση για την πρωταθλήτρια Ρωσίας στο µπάσκετ, αλλά περισσότερο εντυπωσιακή ήταν η ενέργεια του Κιριλένκο (µε τη σύµφωνη γνώµη της συζύγου του, όπως αποκάλυψε ο ίδιος) να διαθέσει όλα τα χρήµατα από το εν λόγω συµβόλαιο στο ίδρυµα «Κιριλένκο – Παιδιά». Το ίδρυµα αυτό, το οποίο ο κορυφαίος σύγχρονος ρώσος µπασκετµπολίστας δηµιούργησε πριν από τρία χρόνια, χρηµατοδοτεί ρωσικά νοσοκοµεία που περιθάλπουν παιδιά µε καρκίνο, παιδικούς σταθµούς αλλά και αναξιοπαθούντες βετεράνους ρώσους µπασκετµπολίστες.

* Τόνι Πάρκερ: Ο πρωταθλητής ΝΒΑ µε τους Σαν Αντόνιο Σπερς διεθνής γάλλος πλέι µέικερ επέλεξε τελικά (ώσπου να λήξει το λοκ άουτ στο ΝΒΑ) να αγωνιστεί µε τη γαλλική Βιλερµπάν. Οπως δήλωσε ο ίδιος, «είχα µια πλούσια προσφορά από την Κίνα και πολύ σηµαντικές από την Μπαρτσελόνα και την Εφές. Ωστόσο είχα τονίσει από την αρχή ότι αν παίξω κάπου θα είναι µόνο στη Γαλλία». Γιατί; «Είναι και µία ευκαιρία για να ανταποδώσω στο γαλλικό µπάσκετ όσα µου έχει προσφέρει» εξήγησε την ηθική διάσταση της επιλογής του. Μάλιστα, επιπρόσθετο στοιχείο που δείχνει πως το αξίωµα «µέτρον πάντων χρήµα» δεν αποτελεί το υπ’ αριθµόν 1 µότο στη ζωή και στις επιλογές του 29χρονου Πάρκερ είναι το γεγονός ότι ο γάλλος γκαρντ θα παίξει στη Βιλερµπάν µε τον κατώτερο µισθό των 1.500 ευρώ τον µήνα, που κι αυτά θα τα δίνει για την ασφάλισή του!

* Τζιμπρίλ Σισέ: Για τον γάλλο στράικερ του ποδοσφαίρου, ο οποίος κόσµησε µε την παρουσία του και τα ελληνικά γήπεδα, φορώντας τη φανέλα του Τριφυλλιού, η επιλογή του είχε κίνητρο ένα (θεµιτό) αγωνιστικό απωθηµένο, που και αυτό όµως εντάσσεται τρόπον τινά στις επιλογές τύπου «υπεράνω χρηµάτων». Φεύγοντας λοιπόν από τον Παναθηναϊκό το περασµένο καλοκαίρι, ο 30χρονος Σισέ πήγε τελικά στην ιταλική Λάτσιο µε ετήσιες αποδοχές περίπου 2 εκατ. ευρώ, απορρίπτοντας µια αστρονοµική πρόταση 20 εκατ. ευρώ για δυόµισι χρόνια που είχε από την Κίνα! Ο λόγος; Προτίµησε ένα ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό πρωτάθληµα προκειµένου εν όψει Euro 2012 να έχει τη δυνατότητα και την ευκαιρία να διεκδικήσει την επιστροφή του στην Εθνική Γαλλίας στην οποία οι αλλεπάλληλοι τραυµατισµοί δεν του επέτρεψαν να αγωνιστεί (και να διακριθεί) όσο θα ήθελε!

Επαναλαµβάνω ότι οι τρεις περιπτώσεις δεν είναι οι µοναδικές. Ωστόσο, και χωρίς να ακυρώνουν τον αντίλογο για «εκ του ασφαλούς» φιλανθρωπικές πράξεις ή άλλες «υπεράνω των πολλών χρηµάτων» επιλογές από ζάπλουτους επαγγελµατίες αθλητές, προσφέρονται για να υπογραµµιστεί ότι υπάρχει και το άλλο πρόσωπο του πρωταθλητή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ