Η συµπεριφορά και οι αποφάσεις των οίκων πιστοληπτικής αξιολόγησης φέρνουν κατά νου τις επιδόσεις του γερµανού πιλότου Manfred Baron von Richtofen στη διάρκεια του Α’ Παγκοσµίου Πολέµου. Ο συγκεκριµένος πιλότος, γνωστός µε το παρατσούκλι «κόκκινος βαρόνος» (επειδή έβαψε το αεροπλάνο του µε το χρώµα του κόκκινου της φωτιάς), αποδείχθηκε ο µεγαλύτερος άσος των αιθέρων σπέρνοντας τρόµο και πανικό στις Συµµαχικές Δυνάµεις αφού κατάφερε να καταρρίψει 80 συµµαχικά αεροπλάνα προτού καταρριφθεί το δικό του και χάσει την ίδια του τη ζωή στις αρχές του 1918. Κατά πολλούς σήµερα, οι τρεις διεθνείς οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης (Moody’s, Standard and Poor’s και Fitch) οι οποίοι ελέγχουν το 95% της αγοράς κάνουν κατάχρηση ισχύος µε τις αλλεπάλληλες υποβαθµίσεις των χωρών της περιφέρειας και την επιµονή τους να θεωρούν τη µετακύλιση (rollover) των ελληνικών οµολόγων ως πιστωτικό γεγονός (credit event) το οποίο συνεπάγεται χρεοκοπία. Ακολουθώντας τη µοίρα του «κόκκινου βαρόνου», η παντοδυναµία και το µονοπώλιο των οίκων αξιολόγησης αναµένεται να βρουν άδοξο τέλος, αν και εφόσον οι χώρες της ευρωζώνης προχωρήσουν στη δηµιουργία ευρωπαϊκού οίκου αξιολόγησης.
Πράγµατι, οι αποφάσεις των οίκων αξιολόγησης εγείρουν έντονα ερωτηµατικά. Χρησιµοποιώντας µακροχρόνια στατιστικά στοιχεία, διεθνείς επιστηµονικές µελέτες, καταλήγουν στο συµπέρασµα ότι µεταξύ των οικονοµικών παραγόντων που επηρεάζουν τις αποφάσεις των οίκων αξιολόγησης, τρεις συγκεκριµένοι παράγοντες παίζουν καθοριστικό ρόλο:
1. Η ετήσια αύξηση του δηµόσιου χρέους (ως ποσοστό του ΑΕΠ) κατά 11 ποσοστιαίες µονάδες δικαιολογεί πιστοληπτική υποβάθµιση κατά µισή περίπου µονάδα.
2. Η ετήσια µείωση του δηµοσιονοµικού ελλείµµατος (ως ποσοστό του ΑΕΠ) κατά τρεις ποσοστιαίες µονάδες δικαιολογεί πιστοληπτική αναβάθµιση κατά µισή περίπου µονάδα. 3.
Ο κ. Κ. Μήλας είναι καθηγητής Χρηµατοοικονοµικών στο University of Liverpool και ο κ. Θ. Παναγιωτίδης είναι επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήµιο Μακεδονίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ