Εξελίξεις για τα δύο μεγαλύτερα εμπορευματικά κέντρα της χώρας αναμένoνται μέσα στον Μάιο. Η κυβέρνηση αναμένει δύο σημαντικά βήματα, να πάρει το πράσινο φως η σύμβαση παραχώρησης για τα 588 στρέμματα στο Θριάσιο και την εκδήλωση δεσμευτικού ενδιαφέροντος για το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης στον διαγωνισμό που ξεκίνησε.
Ενάμιση χρόνο βρίσκεται ήδη στην αναμονή ο προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού για την κατασκευή και 60ετή διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, που ελέγχει την έκταση, θέλει να «ξεκολλήσει» η σύμβαση παραχώρησης από τις ενστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να προχωρήσει προς κύρωση στη Βουλή. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση.
Οι διαδικασίες και συνεννοήσεις όμως που απαιτούνται ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη για τις απαραίτητες τροποποιήσεις τράβηξαν σε μάκρος, με αποτέλεσμα η φάση κατασκευής να έχει απομακρυνθεί κατά πολύ από τα αρχικά χρονοδιαγράμματα. Μεγαλύτερο εμπόδιο φαίνεται πως ήταν οι προβλέψεις περί αποζημιωτικών δικαιωμάτων του επενδυτή σε περίπτωση βλαπτικής μεταβολής του νομικού πλαισίου ή αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων του Δημοσίου.
Για να ανοίξει όμως ο δρόμος για την έναρξη της επένδυσης θα πρέπει η σύμβαση να περάσει και από τη βάσανο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp), που θα κρίνει εάν προσκρούει στη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων. Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση της επένδυσης, που θα κάνει η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair, φτάνει τα 90,5 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από ίδια κεφάλαια και δάνειο της Τράπεζας Πειραιώς. Συνολικά, η επένδυση στην έκταση, που παρέχει δυνατότητα δόμησης περίπου 240.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων, θα ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος 10ετίας.

Στη Θεσσαλονίκη

Στη γραμμή εκκίνησης μπήκε και ο διεθνής διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης, για το οποίο έχουν ήδη εκδηλώσει ένα πρώτο μη δεσμευτικό ενδιαφέρον δύο διεκδικητές, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Belterra (συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη). Παρ’ όλα αυτά, στην πρώτη φάση που θα ολοκληρωθεί στο τέλος Μαΐου, είναι δυνατόν να εμφανιστούν νέοι ενδιαφερόμενοι, δημιουργώντας νέα δεδομένα. Η ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΘ άνοιξε εν τω μεταξύ νέες προοπτικές και για το εμπορευματικό που διαθέτει –ανενεργή –σιδηροδρομική σύνδεση με το δίκτυο του ΟΣΕ. Για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου, που θα παραχωρηθεί για περίοδο 50 ετών, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί επένδυση της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. Εκτός από την ανάπτυξή του ως ανεξάρτητου μεγάλου εμπορευματικού κέντρου, υπάρχουν σενάρια για ανάπτυξη σε συνέργεια με τον ΟΛΘ ή τμηματική παραχώρηση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ