Η κρίση αναβάθμισε τους έλληνες μάνατζερ. Στα «εσωτερικά συστήματα» των πολυεθνικών ομίλων τα ελληνικής καταγωγής στελέχη έχουν πλέον αποκτήσει ένα ιδιαίτερο «ειδικό βάρος» και οι προοπτικές τους –όπως λέγεται χαρακτηριστικά –είναι σίγουρα ευοίωνες.
Ολα αυτά συνέβησαν μετά τη θητεία τους στην ελληνική αγορά. Μια αγορά εξαιρετικά δύσκολη και περίπλοκη, που σε καμία περίπτωση δεν μοιάζει με την κανονικότητα των βορειοευρωπαϊκών αγορών.
Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις η «δοκιμασία» της ελληνικής αγοράς έχει οδηγήσει τα «αφεντικά» των ελλήνων μάνατζερ να τους δώσουν ευρύτερο ρόλο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Οπως στην περίπτωση της Colgate Hellasμε τον κ. Γιώργο Καραμπέτσο, της JTIHellasμε τον κ. Ηλία Ασημακόπουλο, της Ηenkel Beauty με τον κ. Φίλιππο Μηναΐδη και της HenkelHellasΚαθαριστικά με την κυρία Μαίρη Βαλσαμά, της MondelezHellasμε την κυρία Κατερίνα Βλάχου, της Imperial Tobacco με τον κ. Αλέξανδρο Καμάρα, της Barilla με τον κ. Γιώργο Σπηλιόπουλο. Πρόκειται για ορισμένες ενδεικτικές περιπτώσεις. Και φυσικά δύσκολα κανείς θα συναντήσει ξένους μάνατζερ σε θυγατρικές πολυεθνικών ομίλων στην Ελλάδα, και όσοι υπάρχουν αποτελούν ουσιαστικά τις εξαιρέσεις.
Ολα αυτά άρχισαν από τη στιγμή που τα κεντρικά στελέχη των πολυεθνικών ομίλων αντιλήφθηκαν πως η ύφεση στην Ελλάδα συνεχιζόταν και οι «οικονομικές συνταγές» των πιστωτών αποδεικνύονταν ανεπαρκείς για την ανάκαμψή της. Ως εκ τούτου η χώρα μας αποτελεί «ειδική περίπτωση» και τότε ο ένας μετά τον άλλον οι όμιλοι άρχισαν να τοποθετούν στη διοίκηση των θυγατρικών τους έλληνες μάνατζερ. Οπως εξηγεί ανεξάρτητη πηγή της αγοράς, η διαχείριση του λιανεμπορίου, στο οποίο δεν έλειψαν οι αναταράξεις και ενισχύθηκαν παράλληλα οι τάσεις συγκέντρωσης, η αντιμετώπιση των συνεχών αλλαγών της φορολογικής νομοθεσίας, η συρρίκνωση της αγοράς και σε πολλές περιπτώσεις η ανάγκη για μάνατζμεντ εβδομάδα με εβδομάδα ή μήνα με μήνα, αποτελεί crash test υψηλού ρίσκου. Οι στόχοι που θέτουν οι επικεφαλής των εταιρειών κάθε χρόνο γνωρίζουν οι ίδιοι πως το πιθανότερο είναι πως θα χρειαστεί να αναπροσαρμοστούν αρκετές φορές προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με την ταχύτατα μεταβαλλόμενη πραγματικότητα. Και κυρίως το οδυνηρό καλοκαίρι του 2015 με την εφαρμογή των capital controls. Για όλους αυτούς τους λόγους οι πολυεθνικοί όμιλοι επέλεξαν έλληνες μάνατζερ και απ’ ό,τι φαίνεται κέρδισαν το στοίχημα της συγκυρίας.

Κωνσταντίνος Μαγγιώρος, διευθύνων σύμβουλος της FrieslandCampina Hellas
Παραγωγική δραστηριότητα

Ο κ. Κωνσταντίνος Μαγγιώρος ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της FrieslandCampina Hellas από τον Ιανουάριο του 2013 όντας οργανικό στέλεχος της εταιρείας. Στη FrieslandCampina εντάχθηκε από το 1998 ως οικονομικός διευθυντής, θέση την οποία διατήρησε ως τις αρχές του 2002, οπότε και ανέλαβε τη Διεύθυνση Marketing της εταιρείας. Στη διάρκεια της πενταετούς θητείας του στη θέση αυτή, έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην πρώτη παραγωγική δραστηριότητα του ολλανδικού συνεταιριστικού ομίλου στην ελληνική αγορά και στην είσοδο της εταιρείας στις αγορές γιαούρτης και τυριών με τη μάρκα Νουνού.
Το 2007 ανέλαβε την οργάνωση του Regional Office της FrieslandCampina στην Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας και στην τριετία 2009-2012 ανέλαβε τη γενική διεύθυνση της Κεντρικής Ευρώπης. Ηδη είναι υπεύθυνος του ομίλου για τις αγορές, εκτός της Ελλάδας, της Κύπρου, όλων των Βαλκανίων, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.

Λάμπρος Παπακοσμάς, επικεφαλής της P&G Ελλάδας
«Γέννημα θρέμμα»

Ο κ. Λάμπρος Παπακοσμάς είναι «γέννημα θρέμμα» του αμερικανικού πολυεθνικού ομίλου Procter & Gamble – όπως συμβαίνει, εξάλλου, με όλα τα στελέχη του ομίλου – και ξεκίνησε την καριέρα του το 1990 στο Τμήμα Πωλήσεων. Σχεδόν όλη η επαγγελματική του διαδρομή πέρασε από διάφορα «κανάλια» του εμπορικού τμήματος και το 2002 ανέλαβε τη θέση του διευθυντή Πωλήσεων στην Ελλάδα – και την εκπροσώπηση της εταιρείας σε διάφορους θεσμικούς οργανισμούς (ECR και ΕΣΒΕΠ). Το 2014 ανέλαβε τη νεοσυσταθείσα θέση του διευθυντή Ανάπτυξης Πελατών για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη η οποία περιλαμβάνει 10 χώρες στην ευρύτερη περιοχή. Και τον Ιούλιο του 2016 τοποθετήθηκε επικεφαλής της P&G Ελλάδας, αναλαμβάνοντας τη θέση του Country Leader.

Παύλος Κιόρτσης, διευθύνων σύμβουλος της Nestle
Συντονισμός στρατηγικής

Ο κ. Παύλος Κιόρτσης είναι διευθύνων σύμβουλος της Nestlé Ελλάς από τον Οκτώβριο του 2013 και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος από τον Ιούνιο του 2015. Από τη θέση αυτή είναι επίσης υπεύθυνος και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για Ελληνα του εξωτερικού, γεννημένο στη Γενεύη. Προτού έλθει στην Ελλάδα και στη Nestlé, ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα στη Ralston Purina, στην οποία έφτασε στη θέση του Vice President. Το 1991 συνέχισε τη σταδιοδρομία του στη CPW (Nestlé & General Mills Cereal Partners Worldwide) και ύστερα από μια σύντομη θητεία στη Μινεάπολη ανέλαβε διευθυντής της CPW για τη Λατινική Αμερική. Το 2004 πήρε τη θέση του διευθυντή στη CPW για τη Νότια και Δυτική Ευρώπη.
Τον Ιανουάριο του 2008 ο κ. Κιόρτσης εντάχθηκε στην ομάδα της Ζώνης Ευρώπης της Nestlé ως Vice President Regional Operations Europe και ήταν υπεύθυνος για τον συντονισμό της στρατηγικής τριών κατηγοριών προϊόντων.

Ζωούλλης Μηνά, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας
Εμπειρία στις συγχωνεύσεις

Ο κ. Ζωούλλης Μηνά είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ΑΕ από τον Απρίλιο του 2012. Είναι Κύπριος της διασποράς, στέλεχος με διεθνή σταδιοδρομία. Εντάχθηκε στον όμιλο Heineken το 1996 και έκτοτε έχει αναλάβει ανώτερες διοικητικές θέσεις τόσο στα κεντρικά γραφεία του ομίλου όσο και σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, όπως οικονομικός διευθυντής στη Heineken Ρωσίας από το 2002 ως το 2008 και Financial Controller στη Heineken Ουγγαρίας από το 1999 ως το 2002. Από το 2008 ως το 2012 κατείχε τη θέση του περιφερειακού οικονομικού διευθυντή για την περιοχή της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Εχει μεγάλη εμπειρία στη συγχώνευση, εξαγορά και ένταξη των επιχειρήσεων και ήταν υπεύθυνος για έναν αριθμό επιτυχημένων συγχωνεύσεων και εντάξεων νέων επιχειρήσεων σε Ευρώπη, Αφρική και Ρωσία.

Ηρώ Αθανασίου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου Unilever σε Ελλάδα και Κύπρο
Η πρώτη γυναίκα

Η κυρία Ηρώ Αθανασίου είναι πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου της Unilever στην Ελλάδα και στην Κύπρο από την 1η Δεκεμβρίου 2013, και είναι η πρώτη γυναίκα στο τιμόνι της εταιρείας από την ίδρυσή της. Ως στέλεχος της Unilever έχει εργαστεί σε διάφορους τομείς στο marketing, στις πωλήσεις και στις εξαγωγές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η κυρία Αθανασίου είναι, μεταξύ των άλλων, μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), μέλος ΔΣ του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Τροφίμων (ΣΕΕΤ), μέλος του ΔΣ του Ελληνο-Oλλανδικού Συνδέσμου (ΗΕDA), μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Τιτάν ΑΕ.

Χρήστος Χαρπαντίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος
Θέσεις ευθύνης

Ο κ. Χρήστος Χαρπαντίδης είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος ΑΕΒΕ, θυγατρικής εταιρείας της Philip Morris International, από τον Αύγουστο του 2015. Ξεκίνησε την καριέρα του στην Coca-Cola Hellenic τo 1997 ως Marketing & Sales Trainee, ενώ μετακινήθηκε στην Παπαστράτος το 2003 ως Export Manager. Τα επόμενα χρόνια ανέλαβε σειρά θέσεων ευθύνης στα εμπορικά τμήματα της εταιρείας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: Country Manager Papastratos για τις αγορές της Κύπρου και της Μάλτας (2004-2005), Group Brand Manager Papastratos (2006-2007), National Sales Manager (2008-2009) και Sales & Distribution Director Papastratos (2010-2011).
Την τελευταία τριετία κατείχε θέσεις υψηλής ευθύνης στο κέντρο της Philip Morris International, στη Λωζάννη της Ελβετίας, διαδοχικά στα τμήματα Στρατηγικής Πωλήσεων (Global Sales Strategy Director, 2012-2013) και Καινοτόμων Προϊόντων (RRPs Commercialization Director, 2014-2015).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ