Το 1990 ο ΟΠΑΠ λανσάρισε για πρώτη φορά το Λόττο στην Ελλάδα. To παιχνίδι είχε μεγάλη απήχηση. Στην επιτυχία αυτή βασικό ρόλο έπαιξε το ηλεκτρονικό σύστημα που εγκατέστησε η Intracom και έβαλε τον Οργανισμό στην εποχή της μηχανογράφησης. Ως τότε ο ΟΠΑΠ διέθετε στο χαρτοφυλάκιό του μόνο το Προ-Πο. Οι νικητές αναδεικνύονταν με χειρωνακτική διαλογή από περίπου 3.000 φοιτητές κάθε Κυριακή βράδυ στο κτίριο του Οργανισμού στην Πανεπιστημίου 25.
Από τότε χρονολογείται η αμφίδρομη αυτή σχέση μεταξύ ΟΠΑΠ και Intralot (η εταιρεία που συστάθηκε για να αποκτήσει νομική οντότητα το συγκεκριμένο τεχνολογικό τμήμα της Ιntracom και να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών).
Μια σχέση για την οποία χύθηκε πολύ μελάνι όλα αυτά τα χρόνια κυρίως για το ύψος της τιμολόγησης των υπηρεσιών της Intralot.
Η συνεργασία αυτή με απόφαση του ΟΠΑΠ τερματίζεται στις 31 Ιουλίου 2018. Τότε λήγει η σύμβαση του ΟΠΑΠ με την εταιρεία του κ. Σωκράτη Κόκκαλη ως τεχνολογικό πάροχο που είχε υπογραφεί από τη νέα διοίκηση του Οργανισμού μετά την ιδιωτικοποίησή του τον Απρίλιο του 2014. Ο ΟΠΑΠ αποφάσισε να μην την ανανεώσει και να συνεχίσει με άλλους, εξίσου γνωστούς τεχνολογικούς παρόχους της παγκόσμιας αγοράς των τυχερών παιχνιδιών.
Κράτος και ιδιώτες
Το μοντέλο αυτό του 1990, δηλαδή κρατική λοταρία και ιδιώτης τεχνολογικός πάροχος που αργότερα έγινε και διαχειριστής, ήταν κάτι καινούργιο αλλά σταδιακά καθιερώθηκε σε όλον τον κόσμο.
Η Intralot ακολούθησε στρατηγική διεθνούς εξάπλωσης –με μαξιλάρι το καλό της συμβόλαιο με τον ΟΠΑΠ –και σήμερα συγκαταλέγεται μέσα στις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής εξοπλισμού και διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών παγκοσμίως. Το 97% των εσόδων της προέρχεται από συμβόλαια στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα όμως και ο ΟΠΑΠ μέσα από τη συνεργασία αυτή γιγαντώθηκε και σήμερα φιγουράρει μεταξύ των 10 μεγαλύτερων λοταριών και στις πέντε ηπείρους.
Σταθμός για τη συνεργασία των δύο πλευρών ήταν η εισαγωγή του αθλητικού στοιχήματος το 2000. Το παιχνίδι άλλαξε τα μεγέθη του Οργανισμού. Το 2004 και το 2005 τα μεικτά κέρδη του παιχνιδιού (GGR) ήταν σε απόλυτα νούμερα τα μεγαλύτερα στον κόσμο στο αθλητικό στοίχημα!
Μετά την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού η Emma Dleta επαναδιαπραγματεύθηκε τη σύμβαση με την Intralot. Το 2014 πέτυχε αναδιάρθρωση του τιμήματος και λίγο-πολύ όλοι γνώριζαν ότι με τη λήξη της σύμβασης τον Ιούλιο του 2018 οι νέοι μέτοχοι θα έχουν βρει τους νέους vendors για να οδηγήσουν τον Οργανισμό στην υλοποίηση του Οράματος 2020.
Η Intralot αμείβεται με περίπου 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τις υπηρεσίες που προσφέρει. Το ποσό αυτό σύμφωνα με τα ετήσια έσοδά της το 2015, που ανήλθαν σε 1,9 δισ. ευρώ, φαντάζει αμελητέο.

Σε πέντε ηπείρους
Το συμβόλαιο αυτό όμως συγκαταλέγεται μεταξύ των 30 καλύτερων που διαθέτει σε σύνολο περίπου 80 συμφωνιών σε 57 χώρες σε πέντε ηπείρους. Οπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, δεν είναι η απώλεια των 30 εκατ. που στοιχίζει στην Intralot όσο η απώλεια ενός καλού πελάτη από ανταγωνιστές. Βεβαίως η Intralot παραμένει συνεργάτης του ΟΠΑΠ, καθώς είναι ο τεχνολογικός πάροχος του Οργανισμού στη θυγατρική του Ελληνικά Λαχεία που έχει τη 12ετή άδεια εκμετάλλευσης των κρατικών λαχείων και του Σκρατς.
Ο ΟΠΑΠ επέλεξε τη Novomatic Lottery Systems (NLS), μέλος του ομίλου Novomatic, ως τον νέο τεχνολογικό του συνεργάτη στον τομέα των αριθμολαχείων, με τη συνεργασία να καλύπτει το ΚΙΝΟ, το Τζόκερ, το Λόττο και το ΠΡΟΤΟ. Η μετάβαση του ΟΠΑΠ στην πλατφόρμα της NLS θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια του 2018, με τη διαδικασία αυτή να περιλαμβάνει την αντικατάσταση όλων των υπαρχουσών τερματικών μηχανών στα πρακτορεία ΟΠΑΠ. Επίσης η NLS θα παράσχει στον ΟΠΑΠ το σύστημα Player Account Management (PAM), το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για τη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες, αρχικά για τα ψηφιακά κανάλια. Επίσης ο ΟΠΑΠ ήρθε σε συμφωνία με την Playtech BGT Sports για την παροχή αδειών λογισμικού και υπηρεσιών για τις συσκευές αυτόματης εξυπηρέτησης στοιχηματισμού (SSBTs), καθώς και την επακόλουθη εισαγωγή μιας ολοκληρωμένης πλατφόρμας αθλητικού στοιχηματισμού για το δίκτυο πρακτορείων του ΟΠΑΠ. Η εισαγωγή των SSBTs θα ξεκινήσει το πρώτο εξάμηνο του 2017 και το 2018 θα ακολουθήσει η πλατφόρμα αθλητικού στοιχηματισμού (over the counter) στα πρακτορεία.

Ψηφιακή πλατφόρμα

Ο ΟΠΑΠ επέλεξε την Betgenius ως κύριο προμηθευτή μιας ολοκληρωμένης ψηφιακής πλατφόρμας αθλητικού στοιχηματισμού (integrated digital sportsbook service). Βάσει της συμφωνίας, ο ΟΠΑΠ θα λάβει επίσης για τα επόμενα δύο χρόνια πλήρως αυτοματοποιημένες αποδόσεις για περίπου 130.000 αθλητικά γεγονότα ετησίως, συμπεριλαμβανομένων όλων των μεγάλων αγώνων ποδοσφαίρου, μπάσκετ και τένις. Επισημαίνεται ότι ο ΟΠΑΠ έχει ήδη ανακοινώσει τη συμφωνία του με την Inspired Entertainment για την παροχή virtual προϊόντων αθλητικού στοιχηματισμού και η εισαγωγή των προϊόντων αυτών αναμένεται να ξεκινήσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017.
Ετσι ο ΟΠΑΠ θα έχει πέντε τεχνολογικούς παρόχους: Novomatic στα αριθμολαχεία, Playtech στο στοίχημα, Inspired στα virtual παιχνίδια, Intralot στα Λαχεία και GTECH σε VLTs, Iππόδρομο και online στοίχημα. Η Betgenius είναι παροχή υπηρεσιών και όχι τεχνολογία.
Το στοίχημα πλέον για τον ΟΠΑΠ είναι ότι θα πρέπει να ενοποιήσει και τα πέντε αυτά διαφορετικά συστήματα.
Επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ από τον οργανισμό

Ο ΟΠΑΠ σχεδιάζει να προχωρήσει με μια επένδυση μεγαλύτερη των 100 εκατ. ευρώ τα επόμενα έτη για την υλοποίηση του Οράματος 2020, η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την αναβάθμιση του ρόλου της τεχνολογίας στον οργανισμό. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνονται η μετάβαση στις νέες πλατφόρμες, η επένδυση στις νέες συσκευές αυτόματης εξυπηρέτησης και η αντικατάσταση του υπάρχοντος τεχνολογικού εξοπλισμού στα πρακτορεία. Επίσης, η επένδυση καλύπτει την απαραίτητη αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών τόσο στο δίκτυο των πρακτορείων όσο και ψηφιακά, θα παράσχει σύγχρονες, κορυφαίες στο είδος τους, λύσεις για όλες τις υφιστάμενες δραστηριότητες του ομίλου και θα θέσει τη βάση για την υλοποίηση μελλοντικών στρατηγικών.

Παράλληλα, ο ΟΠΑΠ θα δημιουργήσει περισσότερες από 100 νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα το 2017, οι οποίες θα υποστηρίξουν την υλοποίηση αυτών των σχεδίων, πλέον των έμμεσων ευκαιριών απασχόλησης που δημιουργούνται στη χώρα από τις δραστηριότητες του ομίλου.
Σχολιάζοντας τις νέες στρατηγικές συνεργασίες, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ Ντάμιαν Κόουπ δήλωσε: «Η αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών και τεχνολογικών δυνατοτήτων είναι μια σαφής στρατηγική προτεραιότητα του ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο του Οράματος 2020. Υστερα από μια μακρά και ενδελεχή διαδικασία αξιολόγησης, έχουμε πλέον προσδιορίσει πώς σκοπεύουμε να το επιτύχουμε αυτό και με ποιους συνεργάτες. Η επιλογή αυτών των κύριων συνεργατών αντανακλά τον ξεκάθαρο στόχο που έχουμε, να εργαζόμαστε με τους κορυφαίους παρόχους σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων για τον κλάδο των τυχερών παιγνίων».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ