Οι αντικρουόμενες δηλώσεις στελεχών της κυβέρνησης για την εγκυρότητα ή μη του διαγωνισμού για την αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τον οποίο κέρδισε η γερμανική Fraport, κρύβει ένα έντονο πόκερ στο πάρε-δώσε με το Βερολίνο με φόντο τη δυνατότητα για συμβιβασμό μετά το Eurogroup της Δευτέρας.
Η παραχώρηση τoυ δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης των 14 αεροδρομίων (επί 40 έτη) στη γερμανοελληνική κοινοπραξία Fraport-Slentel θεωρείται από παράγοντες της αγοράς «η πιο πετυχημένη –με διαφορά –αποκρατικοποίηση της εποχής του Μνημονίου με βάση το τίμημα και τον αριθμό των ενδιαφερομένων», καθώς υπήρξαν και περιπτώσεις με μία μόνο τελική προσφορά (ΟΠΑΠ, Ελληνικό).
Το τίμημα


Προς το παρόν τα μηνύματα που στέλνει η κυβέρνηση στον νικητή του διαγωνισμού είναι αντιφατικά. Την αποστροφή του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος χαρακτήρισε «δίκαιο» το τίμημα που πρόσφερε η Fraport (στο γερμανικό περιοδικό «Stern» στις 19/2), ακολούθησε η εκτίμηση του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη σε τηλεοπτική του συνέντευξη στο Star (τη Δευτέρα) ότι το τίμημα δεν ήταν καλό.

Στο διάστημα που μεσολάβησε από την επομένη των εκλογών ως σήμερα οι κυβερνητικές εξαγγελίες για διακοπή των ιδιωτικοποιήσεων έδωσαν τη θέση τους στη δέσμευση προς το Eurgoroup ότι οι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη και στους οποίους έχουν υπάρξει προτάσεις επενδυτών θα συνεχιστούν. Το αντίθετο θα θεωρηθεί μονομερής ενέργεια από την ελληνική κυβέρνηση.
Αυτή την εβδομάδα στις (κατηγορηματικά διαψευσθείσες) επαφές με τους θεσμούς μέσω τηλεδιασκέψεων αλλά και το Euro Working Group της Πέμπτης, το υπουργείο Οικονομικών δέχθηκε πίεση να ξεκαθαρίσει τη στάση του αλλά και για να παρουσιάσει ένα δικό του μίνι πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων άμεσης εφαρμογής. Στο πλαίσιο αυτό ακούγεται έντονα η είσοδος ιδιωτών και των «joint ventures» (ΣΔΙΤ) στα ακίνητα.
Την εβδομάδα που πέρασε, το προγραμματισμένο για την Τετάρτη διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ δεν πραγματοποιήθηκε. Αιτία ήταν μεταξύ άλλων η προβλεπόμενη παρουσία παρατηρητή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο ΔΣ, κάτι που θα μπορούσε να «παρεξηγηθεί» πολιτικά εν μέσω διαψεύσεων για την κάθοδο τεχνικών κλιμακίων της τρόικας (νυν θεσμοί) στην Αθήνα.
Την ίδια ημέρα, σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών κυρία Νάντια Βαλαβάνη κάλεσε στο γραφείο της τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου κ. Πασχάλη Μπουχώρη και τον πρόεδρο κ. ΜανώληΚονδύλη και τους ζήτησε να παγώσουν όλες οι διαδικασίες.
Κύκλοι των θεσμικών εταίρων λένε ότι η κυρία Βαλαβάνη πρότεινε ένα εξάμηνο πάγωμα των ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό.
Την Πέμπτη η νικήτρια του διαγωνισμού, γερμανική Fraport, «δήλωνε» σίγουρη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ως το τέλος του έτους. «Ως το τέλος του 2015, το πολύ αρχές του 2016 αναμένουμε να ολοκληρώσουμε τη συναλλαγή και να ξεκινήσουμε τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων» είπε ο επικεφαλής της Fraport Στέφαν Σούλτε στη γερμανική εφημερίδα «Bild».
Φόρμουλα συμβιβασμού;
Τον δρόμο που σκοπεύει να ακολουθήσει η κυβέρνηση, επιδιώκοντας έναν συμβιβασμό με τους Γερμανούς, ίσως δείχνουν οι προσεκτικές τοποθετήσεις του υπουργού Επικρατείας και εξ απορρήτων του Πρωθυπουργού κ. Αλέκου Φλαμπουράρη.

«Στις ιδιωτικοποιήσεις που προκηρύχθηκαν, αλλά δεν έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις, όπως τα 14 αεροδρόμια, θα εφαρμοστεί ο νόμος. Αυτός μας δίνει μεγάλα περιθώρια να τις επανεξετάσουμε»
δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο κ. Φλαμπουράρης. Πηγές του Μαξίμου εξηγούν ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να εξετάσει την αλλαγή κάποιων όρων ώστε να αποτραπεί το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και να μεγιστοποιηθεί το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες.
Υπουργός που εμπλέκεται στην υπόθεση εκτιμά ότι «έτσι όπως είναι η σύμβαση δεν περνάει από τη Βουλή».
Πάντως ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης φέρεται να διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για την παραχώρηση του αεροδρομίου των Χανίων που βρίσκεται μέσα στο «πακέτο». Η παραχώρηση περιλαμβάνει επίσης τα αεροδρόμια του Ακτίου, της Καβάλας, της Κεφαλλονιάς, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου.


ΜΕΛΕΤΗ
Το οικονομικό όφελος κατά Citi-Eurobank

Το εφάπαξ τίμημα είναι 1,23 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με κοινή μελέτη που παρέδωσαν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) η Citi και η Eurοbank, στο αρχικό τίμημα θα πρέπει να προστεθεί η ετήσια αμοιβή ποσού 22,9 εκατ. ευρώ για κάθε έτος της 40ετούς παραχώρησης (ήτοι 920 εκατ. ευρώ) και το ποσοστό 28,6% επί των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το οποίο θα εισρέει επί 37 έτη από τα αεροδρόμια στα κρατικά ταμεία και εκτιμάται συνολικά σε 5,3 δισ. ευρώ. Συνολικά οι δύο τράπεζες υπολογίζουν το όφελος με όρους ονομαστικής αξίας σε 7,42 δισ. ευρώ και σε 2.07 δισ. ευρώ με βάση την παρούσα αξία.
Επιπλέον, η μελέτη προσθέτει στο όφελος 330 εκατ. ευρώ που θα κοστίσουν στον ανάδοχο (κατά δήλωσή του) οι εργασίες αναβάθμισης των υποδομών εντός των πρώτων τεσσάρων ετών της παραχώρησης και ένα ποσό 1,4 δισ. ευρώ επενδύσεων στο σύνολο της διάρκειας. Το κυριότερο στοιχείο είναι εκτίμηση για τη δυνατότητα δημιουργίας 1.500 νέων θέσεων εργασίας. Πέραν αυτών η μελέτη προβλέπει έσοδα 3,4 δισ. ευρώ από φόρους και εισφορές, 377 εκατ. ευρώ από την εισφορά στην Πολεμική Αεροπορία και 785 εκατ. ευρώ εισφορές στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ολα αυτά σε βάθος 40 ετών.
Το έγγραφο παραθέτει την πρόβλεψη της Fraport που λέει ότι η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια αναμένεται να διπλασιαστεί σε σχέση με σήμερα ως το τέλος της περιόδου παραχώρησης, προσφέροντας επιπλέον περί τα 13 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ.
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εξέφραζαν ως πρόσφατα ικανοποίηση για το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο μετά τις εκλογές και τόνιζαν μεταξύ άλλων τα πολλαπλασιαστικά οφέλη από τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και το γεγονός ότι οι υποδομές θα επιστρέψουν αναβαθμισμένες στο Δημόσιο μετά τη λήξη της περιόδου της παραχώρησης.
Αντιδρά η ΟΣΥΠΑ

Αντίθετη είναι η άποψη της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ). Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε την Τετάρτη η διοίκηση της ΟΣΥΠΑ, «πιθανή ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών κρατικών αεροδρομίων θα σημάνει κατ’ αρχήν μεγάλη αύξηση στα τέλη». Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Βασίλης Αλεβιζόπουλος, «σήμερα τα τέλη αεροδρομίου είναι 12 ευρώ, ενώ με το που θα τα αναλάβει η γερμανική Fraport προβλέπεται τον πρώτο χρόνο να ανέβουν στα 26,5 ευρώ και τον τέταρτο χρόνο να φτάσουν τα 32 ευρώ». Πρόσθεσε ότι στις χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, πέραν των αερολιμενικών τελών που από τον πρώτο χρόνο ως και την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης θα ανέρχονται στα 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, προστίθεται το Τέλος Εκσυχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), καθώς και αυτό της Χρηματοδότησης Μικρών Αεροδρομίων και Αγονων Γραμμών συνολικού ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη. Σε αυτά τα ποσά θα προστεθεί και χρέωση security ύψους 1,5 ευρώ ανά επιβάτη, αναφέρει η ΟΣΥΠΑ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ