Μπορεί η μεταβλητότητα και η αβεβαιότητα στο διεθνές περιβάλλον της παγκόσμιας πετρελαϊκής βιομηχανίας να παραμένουν, αλλά οι συνθήκες για την περαιτέρω ενίσχυση των μεγεθών των Ελληνικών Πετρελαίων έχουν ήδη διαμορφωθεί. Σύμφωνα με τους αναλυτές πέντε είναι οι παράγοντες που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της επιχείρησης στο άμεσο μέλλον:
  • Η νέα μονάδα στην Ελευσίνα δουλεύει στο 100% της παραγωγικής της δραστηριότητας και έχει βελτιώσει τα περιθώρια διύλισης του ομίλου.
  • Η ελληνική αγορά καυσίμων παρουσιάζει σημάδια σταθεροποίησης. Η εγχώρια ζήτηση καυσίμων στο τρίτο τρίμηνο του 2014 ανήλθε στα 1,6 εκατ. τόνους, ενισχυμένη κατά 3% σύμφωνα με αρχικά επίσημα στοιχεία, παρουσιάζοντας αύξηση στα καύσιμα κίνησης για πρώτη φορά από το 2009. Ενισχυμένη εμφανίζεται η ζήτηση για ντίζελ ενώ ο ρυθμός μείωσης της αγοράς βενζίνης επιβραδύνεται. Σημαντική ήταν επίσης και η αύξηση στη ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα (+13%) λόγω αυξημένης αεροπορικής κίνησης κατά την τουριστική περίοδο.
  • Η διατήρηση χαμηλών διεθνών τιμών αργού ευνοεί τον κλάδο διύλισης καθώς μειώνει το κόστος ενέργειας, έναν από τους σημαντικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την κερδοφορία, ενώ θετικά επιδρά και στη συνολικότερη οικονομική δραστηριότητα και ανάπτυξη.
  • Η ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ βοηθά τον όμιλο, καθώς εισπράττει σε δολάρια και τα έξοδά του είναι σε ευρώ αλλά κυρίως γιατί τα διεθνή περιθώρια διύλισης, ο κύριος παράγοντας διαμόρφωσης της κερδοφορίας, υπολογίζονται και εκφράζονται σε δολάρια.
  • Σύντομα θα αρχίσουν να καταγράφονται τα οφέλη από τη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους μετά την έκδοση ομολόγων ύψους 700 εκατ. και την αναδιαπραγμάτευση του δανεισμού.
Ανέβηκε κατηγορία
Με τη λειτουργία του νέου διυλιστηρίου στις εγκαταστάσεις της Ελευσίνας ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων ανέβηκε κατηγορία και συγκαταλέγεται πλέον στα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην Ευρώπη.
Την περίοδο 2008-2012 τα Ελληνικά Πετρέλαια δαπάνησαν 1,4 δισ. ευρώ και μετέτρεψαν την παλιά μονάδα της Πετρόλα σε διυλιστήριο παραγωγής ντίζελ αντικαθιστώντας πλήρως την παραγωγή μαζούτ που ήταν μια ζημιογόνος δραστηριότητα.
Με την επένδυση αυτή τα περιθώρια διύλισης ενισχύθηκαν κατά 10 ολόκληρα δολάρια το βαρέλι (από -6,3 δολάρια εκτινάχθηκαν στα 4,1 δολάρια) και η παραγωγή υπάρχει πλήρη κάλυψη ελληνικής αγοράς και ουσιαστική ενίσχυση εξαγωγών στην ελλειματική αγορά της Μεσογείου βελτιώνοντας το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, ενώ όπως ισχυρίζονται τα στελέχη του ομίλου βελτιώθηκε και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του ομίλου αφού οι μετρήσεις καταγράφουν μεγάλες μειώσεις σε αποθειωμένο θείο, σωματίδια, υγρά απόβλητα και αζωτοοξείδια.
Για το περιβάλλον


Από τα 1,4 δισ. ευρώ της επένδυσης, 300 εκατ. ευρώ διατέθηκαν για την περιβαλλοντική βελτίωση και ασφάλεια της μονάδας.
Με το έργο διατηρήθηκαν οι 400 θέσεις εργασίας και δημιουργήθηκαν επιπλέον 165 νέες θέσεις απασχόλησης.
O όμιλος των ΕΛΠΕ αντιπροσωπεύει το 65% της διυλιστικής ικανότητας της Ελλάδος με 340.000 βαρέλια την ημέρα. Από αυτά 100.000 παράγονται στην Ελευσίνα, τα 145.000 βαρέλια στον Ασπρόπυργο και τα 95.000 βαρέλια στη Θεσσαλονίκη.
Ασπρόπυργος και Θεσσαλονίκη παράγουν όλους τους τύπους βενζίνης. Ο Ασπρόπυργος αναβαθμίστηκε το 1987 γιατί τότε η αγορά «ζητούσε» βενζίνη, ενώ και το διυλιστήριο στη Θεσσαλονίκη αναβαθμίστηκε το 2011.
Η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια πέρασε τη φάση της «ντιζελοποίησης», όπου το συγκεκριμένο καύσιμο ανέβηκε στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Ο ευρωπαϊκός κλάδος όμως των διυλιστηρίων δεν μπόρεσε να ακολουθήσει αυτή την τάση, για αυτό και σήμερα γίνονται εισαγωγές από Ρωσία και Μέση Ανατολή, ενώ αντιθέτως η Ευρώπη εξάγει βενζίνη στις ΗΠΑ.
Ισχυρή ζήτηση


Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, το έλλειμμα σε ντίζελ θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια στην περιοχή, καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή και οι επενδύσεις σε ανάλογες μονάδες όπως της Ελευσίνας είναι μετρημένες στα δάχτυλα.
Ηδη ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων με τη νέα μονάδα εκμεταλλεύεται το trend αυτό και υπερδιπλασίασε τις εξαγωγές του από 2.378.000 μετρικούς τόνους το 2011 σε 5.519.000 μετρικούς τόνους το 2013 με το 52% των εξαγωγών να είναι ντίζελ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μεγαλύτερη αγορά των ΕΛΠΕ όπου εξάγεται ντίζελ είναι η Τουρκία και γενικά η λεκάνη της Μεσογείου αποτελεί πλέον ζωτικό χώρο για τον ελληνικό όμιλο.
Η πτώση των διεθνών τιμών επηρέασε αρνητικά την αποτίμηση των αποθεμάτων με αποτέλεσμα να επηρεαστεί αρνητικά το καθαρό αποτέλεσμα του ομίλου κατά 100 εκατ. ευρώ το 9μηνο του 2014. Οι ζημιές διαμορφώθηκαν στα 139 εκατ. ευρώ.
Βελτίωση


Αντιθέτως, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 246 εκατ. ευρώ έναντι 133 εκατ. ευρώ το 9μηνο του 2013. Η βελτίωση στα αποτελέσματα καταγράφηκε κυρίως από τον κλάδο διύλισης, εφοδιασμού και εμπορίας, με σημαντική αύξηση παραγωγής και εξαγωγών, οι οποίες ανήλθαν σε 1,6 εκατ. τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 46% των συνολικών πωλήσεων. Ο δείκτης απασχόλησης (utilisation) του διυλιστηρίου Ελευσίνας ξεπέρασε το 100% της δυναμικότητας σχεδιασμού (design capacity) για το τρίτο τρίμηνο, μετά τις εργασίες βελτίωσης του περασμένου Μαρτίου – Απριλίου και παρουσίασε αυξημένη αποδοτικότητα και συνεισφορά. Αντίστοιχα, βελτιωμένα αποτελέσματα εμφάνισαν και οι κλάδοι εμπορίας και πετροχημικών.
Ο καθαρός δανεισμός ανήλθε στα 1,8 δισ., μειωμένος σε σχέση με πέρυσι ενώ ο δείκτης μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 46%.

212 εκατ. ευρώ
Σε εξέλιξη η διαδικασία πώλησης του ΔΕΣΦΑ

Οι διαδικασίες έγκρισης για την πώληση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ στην εταιρεία SOCAR από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές βρίσκονται σε εξέλιξη. Μετά την οριστική πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ ως ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (PAE) και την ευθυγράμμιση του ελληνικού νομικού πλαισίου, εκκρεμεί η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ολοκλήρωση των ρυθμιστικών διαδικασιών.
Τα Ελληνικά Πετρέλαια από την επικείμενη πώληση του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να εισπράξουν 212 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως ο όμιλος ελέγχει και 35% της ΔΕΠΑ.