Το στρατηγικό σχέδιο για τη νέα αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Eurowings, η οποία θα εκτελεί μεσαία αλλά και διηπειρωτικά δρομολόγια σε οικονομικές τιμές, αποκαλύπτει στο «Βήμα της Κυριακής» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Lufthansa κ. Κάρστερν Σπορ.
O επικεφαλής του μεγαλύτερου αεροπορικού γκρουπ της Ευρώπης άνοιξε προ ημερών τα χαρτιά του στη Φρανκφούρτη σε επιλεγμένα μέσα ενημέρωσης από όλον τον κόσμο –μεταξύ των οποίων και «Το Βήμα» -, μιλώντας για τη νέα θυγατρική, τις διεθνείς εξελίξεις στις αερομεταφορές, τις απεργίες των γερμανών πιλότων, αλλά και για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας.
Ο κ. Σπορ, ο οποίος αποτελεί γέννημα θρέμμα της Lufthansa και έχει περάσει από όλη την κλίμακα της εταιρείας, θεωρεί ότι «η ταχύτητα των αλλαγών που χρειάζεται ο όμιλος αντανακλά και την ταχύτητα των αλλαγών στη βιομηχανία, η οποία πια είναι υψηλότερη από ό,τι στο παρελθόν».
Αλλαγές
Ετσι, παρ’ όλο που η Lufthansa «είναι με διαφορά η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, με 30 δισ. ευρώ έσοδα, αυτό το μέγεθος δεν δικαιολογεί το να μείνουμε με την πλάτη στον τοίχο λόγω των αλλαγών που σημειώνονται στη βιομηχανία».
Το όραμα του κ. Σπορ, το οποίο πέρασε από το εποπτικό συμβούλιο του ομίλου, περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων –τη δημιουργία της θυγατρικής Eurowings, η οποία σχεδιάζεται να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, μετά τις Ryanair και Easyjet.
Η Eurowings θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2015 αρχικά με Bombardier και στη συνέχεια με A320s και από το τέλος του 2015 θα αρχίσει να εκτελεί διηπειρωτικές πτήσεις.

«Η διαφορά μεταξύ Lufthansa και Eurowings θα είναι όπως η διαφορά μιας BMW και ενός Mini»
είπε o κ. Σπορ. «Ο σαφής στόχος μας είναι να φέρουμε τη Eurowings στο επίπεδο κόστους της Easyjet» είπε ο κ. Σπορ. «Η εταιρεία θα ξεκινήσει με επτά αεροσκάφη στα διηπειρωτικά δρομολόγια. Ο στόλος που θα ενταχθεί στη Eurowings θα πετάξει σε προορισμούς που δεν εξυπηρετούνται καν από τη Lufthansa αλλά από τους ανταγωνιστές της», υπογράμμισε. «Δεν ξέρω πώς θα αντιδράσει ο ανταγωνισμός. Ξέρω όμως ότι ο όμιλος Lufthansa είναι στημένος έτσι ώστε να αμύνεται και να αντιμετωπίζει κάθε νέο ανταγωνιστή» συμπλήρωσε.
Μάλιστα ο κ. Σπορ έστειλε μήνυμα στον Μάικ Ο’ Λίρι της Ryanair, ο οποίος έχει πει πως όταν βρει αεροσκάφη σε καλή τιμή θα ξεκινήσει υπερατλαντικές πτήσεις. «Αλλοι μιλούν για low cost, εμείς το κάνουμε» τόνισε. «Αν ο Μάικ Ο’ Λίρι θέλει περισσότερα αεροσκάφη, μπορεί να με πάρει τηλέφωνο, θα τον βοηθήσω» είπε.
Ο κόσμος στις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες πρέπει να καταλάβει ότι είτε θα πάνε σε γρήγορη αλλαγή ή σε αργή παρακμή, παρατήρησε ο κ. Σπορ. «Πόσες εταιρείες στην Ευρώπη το έχουν καταφέρει; Νομίζω ότι ανήκουμε σε μια μειονότητα» συμπλήρωσε.

Αντιδράσεις
Φυσικά η Eurowings είναι «κόκκινο πανί» για τους πιλότους της Lufthansa, από τις τάξεις των οποίων προέρχεται και ο κ. Σπορ, και έχουν ξεκινήσει απεργίες, με κόστος για την εταιρεία 170 εκατ. ευρώ μέχρι στιγμής. Η αντίσταση των πιλότων είναι τεράστια, ειδικά για τα γερμανικά δεδομένα, παραδέχθηκε.

ΑΓΟΡΑ

Η Fraport και τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια

Σε ερώτηση του «Βήματος» για το γεγονός ότι η Fraport (στην οποία η Lufthansa συμμετέχει με 9%) κέρδισε τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, στον οποίο τεχνικός σύμβουλος της κυβέρνησης ήταν η Lufthansa Consulting, θυγατρική του ομίλου, ο κ. Σπορ απάντησε: «Στη Fraport έχουμε μόνο ένα μικρό ποσοστό και εύχομαι να είχαμε μεγαλύτερο για να ασκούμε την επιρροή που εσείς υπονοείτε. Αν η ελληνική κυβέρνηση είχε σύμβουλο τη Lufthansa Consulting, μπορώ να σας πω με χαρά ότι είχε έναν καλό σύμβουλο».

Ο κ. Σπορ θεωρεί ότι δεν υπάρχει πια πεδίο για συγκέντρωση της αγοράς στην Ευρώπη, ενώ χαρακτήρισε πρόωρες τις εξαγορές και συγχωνεύσεις σε διηπειρωτικό επίπεδο. «Σήμερα βλέπουμε σε ΗΠΑ και ΕΕ μια ελεύθερη αγορά. Ωστόσο πέραν της Βιέννης όλα ανήκουν εν μέρει ή εν όλω στην κυβέρνηση, με εξαίρεση την Qantas» τόνισε. Παράλληλα θεωρεί ότι η είσοδος της Etihad στην Alitalia πρέπει να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση και να εφαρμοστούν οι σχετικοί ευρωπαϊκοί κανόνες. «Περιορισμός στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, όχι ντάμπινγκ στη χωρητικότητα των δρομολογίων και στις τιμές, και μέτρα αναδιάρθρωσης. Υπάρχουν περιορισμοί» σχολίασε.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ