«Το καλοκαίρι του 2014 θα είναι, δίχως αμφιβολία, ένα από τα πιο σημαδιακά για την οικογένεια Φιλίππου» γράφει σε ρεπορτάζ της για το ελληνικό γιαούρτι ο «Figaro». Σε ανταπόκρισή της από την Αθήνα η γαλλική εφημερίδα αναφέρεται στη μεγάλη αντεπίθεση που εξαπέλυσε εφέτος το ελληνικό γιαούρτι στην ευρωπαϊκή αγορά, αφού κατάφερε να εκθρονίσει από τα ράφια των βρετανικών σουπερμάρκετ τη γιγαντιαία τουρκική φίρμα Chobani. Αιχμή του δόρατος της αντεπίθεσης του ελληνικού γιαουρτιού είναι, όπως γράφει χαρακτηριστικά ο «Figaro», η μεγαλύτερη επωνυμία ελληνικού γιαουρτιού, η ΦΑΓΕ.
Η ΦΑΓΕ είναι εκείνη που κατήγαγε τη μεγάλη νίκη επί του μείζονος ανταγωνιστή της, της τουρκικής γιαουρτοποιίας Chobani. Πρόκειται βεβαίως για μια νίκη δικαστική. Του βρετανικού δικαστηρίου για την ακρίβεια, το οποίο στα τέλη του περασμένου Ιουλίου απαγόρευσε στην Chobani να αναγράφει στα κεσεδάκια της «ελληνικό γιαούρτι». «Το δικαστήριο απένειμε δικαιοσύνη. Αν ένα γιαούρτι δεν παρασκευάζεται στην Ελλάδα και βάσει ελληνικής συνταγής, δεν πρόκειται για γιαούρτι ελληνικό. Ανταγωνιστές σε άλλες χώρες αναγράφουν στις ετικέτες τους «γιαούρτι ελληνικού τύπου». Είναι ασφαλώς νόμιμος ο χαρακτηρισμός, αλλά και πάλι δεν πρόκειται για ελληνική συνταγή» δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα ο ειδικευμένος σε εταιρικά θέματα δικηγόρος Αθηνών Πέτρος Μαχάς.
Το φαινόμενο Chobani

Ο πόλεμος ξέσπασε το 2007 στις ΗΠΑ, όταν ο τούρκος εμιγκρές Χαμντί Ουλουκάγια εισέβαλε στην αμερικανική αγορά με κεσεδάκια που έγραφαν στις ετικέτες τους «ελληνικά υπερπρωτεϊνούχα γιαούρτια». Το προϊόν του έκανε θραύση και ο ίδιος μέσα σε μία δεκαετία έγινε δισεκατομμυριούχος και περιζήτητος από όλα τα μέσα ενημέρωσης. Η παρουσία του εκτεινόταν από τα ειδικευμένα σε θέματα υγείας περιοδικά ως τις τηλεοπτικές εκπομπές για συνταγές μαγειρικής. Και βεβαίως στις διαφημίσεις διαφόρων προϊόντων.
«Οι Ελληνες της ΦΑΓΕ, εξοργισμένοι από τις εξελίξεις στην αμερικανική αγορά, αποφάσισαν να προστατεύσουν την Ευρώπη» γράφει ο «Figaro». Το 2013 ξεκίνησαν τις επιθέσεις κατά της Chobani στη Βρετανία. Και πέτυχαν τη διαγραφή των παραπλανητικών για τον καταναλωτή πληροφοριών περί «ελληνικού γιαουρτιού» από τα προϊόντα της τουρκικής εταιρείας. Τώρα η ελληνική εταιρεία πολλαπλασιάζει τις προσπάθειές της και ξεκινά δικαστικούς αγώνες κατά της παραπλάνησης των καταναλωτών στην αγορά των ΗΠΑ και στις άλλες ευρωπαϊκές αγορές, σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας.
Είναι πολλά τα λεφτά

Είναι η προστασία του καταναλωτή πρωταρχική, είναι πολλά όμως και τα λεφτά. Διότι τα τελευταία χρόνια το γιαούρτι έχει γίνει πολύ της μόδας στις διεθνείς αγορές. Και ειδικότερα το ελληνικό ή το «ελληνικού τύπου» γιαούρτι, το οποίο στις ΗΠΑ καταλαμβάνει μερίδιο 49% της συνολικής αγοράς, σύμφωνα με έρευνα του αμερικανικού ινστιτούτου Bernstein. Μιλάμε για ένα προϊόν με ετήσιο τζίρο 1,98 δισ. ευρώ το 2013 μόνο στις ΗΠΑ –το 2007 ο τζίρος της ήταν μόλις 35,4 εκατ. ευρώ. Μιλάμε επίσης για μια αγορά που έχει αναπτυχθεί κατά 50% από το 2007 ως το 2014 –και στην οποία κυριαρχεί ασφαλώς η επωνυμία Chobani.
Αλλά και εκτός ΗΠΑ η αύξηση στις πωλήσεις γιαουρτιού είναι ιλιγγιώδης –και αυτό χάρη στις πολυπληθείς ιατρικές έρευνες που επιβεβαιώνουν τα οφέλη για την υγεία που έχει το προϊόν. Στη Βρετανία οι πωλήσεις ελληνικού και «ελληνικού» γιαουρτιού (είτε δηλαδή πρόκειται για προϊόντα ελληνικών εταιρειών είτε για προϊόντα της Chobani) αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 10,7% και είχαν φθάσει τα 265,4 εκατ. ευρώ το 2013.
Η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις καταγράφεται ωστόσο στην Ιταλία, όπου ο τζίρος έφθασε πέρυσι τα 178 εκατ. ευρώ. Στη Γαλλία βεβαίως το ελληνικό γιαούρτι (επίσης εντός και εκτός εισαγωγικών) αντιπροσωπεύει μόνο το 3% της αγοράς, διότι εκεί δραστηριοποιούνται η γαλλική Danone και η ελβετική Nestle. Ωστόσο πρόκειται για μια αγορά που εκτοξεύεται στα ύψη με ρυθμό 34% ετησίως. Και η Danone και η Nestle έχουν άλλωστε μπει με επιτυχία στην κατηγορία του γιαουρτιού «ελληνικού τύπου». Εξίσου εντυπωσιακή (με ρυθμό 37,2% πέρυσι) είναι η ανάπτυξη της αγοράς ελληνικού γιαουρτιού στη Γερμανία.
Η εκτίναξη των πωλήσεων ελληνικού γιαουρτιού στη Γερμανία αποδίδεται εν πολλοίς στη δημιουργία θυγατρικής της ΦΑΓΕ στη χώρα. Τις ημέρες αυτές η ελληνική εταιρεία εγκαινιάζει θυγατρική εταιρεία στη Νέα Υόρκη. Μια κίνηση που θα της επιτρέψει, σύμφωνα με εκτιμήσεις που δημοσιεύει ο «Figaro», να αυξήσει την παραγωγή της από 85.000 σε 160.000 τόνους γιαουρτιού.

HeliosPlus