Σε μια χρονιά με ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, με τις αφίξεις να ξεπερνούν τα 19 εκατομμύρια τουρίστες, στα ίδια επίπεδα και ίσως με μικρή μείωση αναμένεται να κινηθεί η σεζόν στην κρουαζιέρα. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου στην Ελλάδα, τα πλοία που προσεγγίζουν είναι λιγότερα, εξαιτίας της κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά μεγαλύτερης δυναμικότητας.
Για τις εταιρείες κρουαζιέρας εξάλλου το μέλλον σχεδιάζεται με ναυπηγήσεις όλο και μεγαλύτερων πλοίων, καθώς το νεότερο και ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου, το «Regal Princess», προσέγγισε την Τρίτη για πρώτη φορά το λιμάνι του Πειραιά. Το πλοίο της εταιρείας Princess Cruises, που ναυπηγήθηκε στην Ιταλία και ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι στις 16 Μαΐου, έχει μήκος 330 μέτρα,πλήρωμα 1.350 άτομα, ζυγίζει 142.714 τόνους και στα 18 καταστρώματά του μπορεί να φιλοξενήσει3.560 επιβάτεςσε 1.780 καμπίνες. Εν τω μεταξύ, την κατασκευή του τρίτου κρουαζιεροπλοίου της κατηγορίας OASIS έχει ήδη ξεκινήσει η Royal Caribbean International και το πλοίο, που θα είναι το μεγαλύτερο και πιο πρωτοποριακό κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, με μέγεθος 227.700 κόρων, αναμένεται να παραδοθεί στα μέσα του 2016.
Αισιοδοξία για το μέλλον


«Το 2014 ίσως έχει λίγο αρνητικό πρόσημο σε σχέση με το 2013», μεταξύ 2% έως 3%, σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες. Η εφετινή χρονιά στην κρουαζιέρα θα διαμορφωθεί «στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και με μια μικρή μείωση στις αφίξεις» επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International στην Ελλάδα κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος. Ο ίδιος αναφέρεται στη μετατόπιση της δυναμικότητας της κρουαζιέρας προς Ασία και Αμερική, με βασικούς λόγους το κόστος, τις πληρότητες αλλά και πιο προσοδοφόρες αγορές, εκτιμώντας ότι το 2016 και 2017 θα είναι καλύτερες χρονιές.
Οι ελληνικοί προορισμοί ωστόσο παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση, με τις προκρατήσεις της Louis Cruises να είναι ενισχυμένες κατά 20%. Το 2013 η εταιρεία διακίνησε454.318 επιβάτεςμε659 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια, κατέχοντας το90% του home porting στην Ελλάδαμε 95.557 επιβάτες. Επενδύοντας στην αύξηση της ζήτησης για ελληνικούς προορισμούς, η εταιρεία που κάνει home porting με αφετηρία τον Πειραιά, το Λαύριο και τα ελληνικά νησιά, διεύρυνε την προσφορά της, ενισχύοντας τη δυναμικότητα σε κλίνες με δύο μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια και διπλασιάζοντας τα λιμάνια προορισμού από επτά σε 15, με εννέα νέους προορισμούς (Κω, Χίο, Μήλο, Σύμη, Ιο, Σάμο, Σύρο, Μπόντρουμ και Τσεσμέ) από τον Ιούνιο έως τέλος Αυγούστου.
Τι λένε οι αριθμοί


Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το 2013 οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας ανήλθαν στα 2,4 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 42,9% σε σχέση με το 2012. Αντίστοιχα την περσινή χρονιά οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 2,9%σε σύγκριση με το 2012 καιάγγιξαν τα 535 εκατ. ευρώ.
Η μείωση των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων και η σχετική υποχώρηση των κρουαζιέρων με αφετηρία ελληνικό λιμένα (homeport) είχαν ως αποτέλεσμα την ανακοπή της αυξητικής τάσης των εισπράξεων από κρουαζιέρα, παρ’ όλο που ο αριθμός των ταξιδιωτών αυξήθηκε σημαντικά. «Τα χαμηλά έσοδα οφείλονται στο γεγονός ότι έχουμε πολύ μικρό ποσοστό homeporting στην Ελλάδα» σημειώνει ο κ. Κόντες. Αντίστοιχα στην Ιταλία τα έσοδα της κρουαζιέρας ανέρχονται στα 4,5 δισ. ευρώ, στο Ηνωμένο Βασίλειο στα 2,85 δισ. ευρώ, καθώς εκτός από τους επιβάτες έχουν και πολλά έσοδα από ναυπηγοεπισκευαστικές υπηρεσίες.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι το κυριότερο από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας, με συμμετοχή 40,3% στο σύνολο. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας με 13,4% και το λιμάνι της Σαντορίνης με 8,9% των εισπράξεων. Οι εννέα σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιεροπλοίων καλύπτουν το 93,2% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 93,3% των συνολικών αφίξεων επιβατών.

HeliosPlus