Φθηνότερες αγορές με τη χρήση των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών που συμμετέχουν στα προγράμματα επιβράβευσης των τραπεζών μπορούν να πετύχουν οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου. Τα πιστωτικά ιδρύματα εκτός από τις «κλασικές» παροχές που ισχύουν σε όλη τη διάρκεια του έτους, δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να εξοικονομήσουν επιπλέον χρήματα αυτές τις ημέρες, ελαφρύνοντας τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό. Ο λόγος γίνεται για προσφορές συνδεδεμένες με το κλίμα των εορτών, που μπορεί να περιλαμβάνουν επιπλέον εκπτώσεις, επιστροφή μετρητών και άτοκες δόσεις.
Διευκολύνσεις


Οι συγκεκριμένες διευκολύνσεις, που τίθενται σε ισχύ σε περιόδους αυξημένης καταναλωτικής δαπάνης κατά τη διάρκεια του έτους, όπως η τρέχουσα, αποτελούν τη μετεξέλιξη των εορτοδανείων που κυριάρχησαν την περασμένη δεκαετία. Για την περίοδο του Πάσχα και την αρχή της άνοιξης οι διευθύνσεις καταναλωτικής πίστης των τραπεζών έχουν δημιουργήσει ειδικά προνόμια για τους πελάτες τους με επαρκή διαθέσιμα υπόλοιπα, που θα χρησιμοποιήσουν το «πλαστικό» χρήμα για την κάλυψη των αναγκών της εποχής.
Σε γενικές γραμμές, όσοι διαθέτουν ανοιχτές γραμμές πίστωσης μπορούν να πραγματοποιήσουν τις πασχαλινές αγορές με την κάρτα τους και να κερδίσουν με τους ακόλουθους τρόπους:

1. Ατοκες δόσεις.
Οι συμφωνίες που έχουν πετύχει οι τράπεζες με επιχειρήσεις των περισσότερων κλάδων δίνουν στους πελάτες τους τη δυνατότητα εξόφλησης μιας αγοράς σε άτοκες δόσεις. Με τον τρόπο αυτόν οι καταναλωτές μπορούν να επιμερίσουν το κόστος των αγορών τους σε τέτοιο βάθος χρόνου που να επιτρέπει την άνετη αποπληρωμή τους.

2. Ατοκη μετάθεση πληρωμών.
Ατοκη περίοδος χάριτος παρέχεται στους κατόχους των πιστωτικών καρτών για όλες τις αγορές, γεγονός που μεταθέτει την πληρωμή μιας αγοράς ως και 50 ημέρες αργότερα. Η διευκόλυνση αυτή είναι δυνατή πάντοτε, καθώς η αποπληρωμή μιας συναλλαγής στην τράπεζα γίνεται 15-20 ημέρες μετά την έκδοση κάθε μηνιαίου λογαριασμού που την περιλαμβάνει. Ως εκ τούτου ο κάτοχος της κάρτας μπορεί, αντί να πληρώσει τις αγορές του με μετρητά σήμερα, να μεταθέσει το σύνολο της πληρωµής για αργότερα, μέσα στον Μάιο, ώστε για παράδειγμα να έχει προηγηθεί η είσπραξη του δώρου Πάσχα ή του μισθού του.

3. Προγράμματα επιβράβευσης.
Επιπρόσθετα στις παραπάνω διευκολύνσεις, κάθε τράπεζα έχει δημιουργήσει το δικό της πρόγραμμα επιβράβευσης ανταμείβοντας τους κατόχους των πιστωτικών και χρεωστικών της καρτών, ανάλογα με τη χρήση τους. Στο πλαίσιο αυτό οι καταναλωτές μπορούν να κερδίσουν ως εξής:

α) Αμεση έκπτωση.
Είτε εποχικά είτε σε όλη τη διάρκεια του έτους ορισμένες τράπεζες προσφέρουν στους κατόχους των καρτών τους επιστροφή μετρητών. Στην προκειμένη περίπτωση, ένα ποσοστό επί των αγορών τους, που μπορεί να φθάσει σε ειδικές περιπτώσεις ακόμη και το 25%, αφαιρείται από τον λογαριασμό της κάρτας.
Η έκπτωση αυτή μπορεί να ισχύει, ανάλογα με την πολιτική της κάθε τράπεζας, για αγορές σε όλες τις επιχειρήσεις, σε καταστήματα ενός συγκεκριμένου κλάδου ή αποκλειστικά σε συνεργαζόμενες εταιρείες. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των εκδοχών αυτής της μορφής επιβράβευσης αποτελεί η μείωση του ύψους της οφειλής της κάρτας κατά ένα ποσοστό.

β) Ανταμοιβή σε επόμενες αγορές.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν προγράμματα που επιβραβεύουν τον κάτοχο της κάρτας, πιστωτικής ή χρεωστικής, σε επόμενες αγορές του. Στην προκειμένη περίπτωση, οι πελάτες βάσει των αγορών τους σε όλες τις επιχειρήσεις ή σε ένα δίκτυο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων συγκεντρώνουν ευρώ ή πόντους. Τα ευρώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε επόμενες αγορές, ενώ οι πόντοι μπορούν να εξαργυρωθούν με αγαθά ή υπηρεσίες. Ο κάτοχος δηλαδή της κάρτας μπορεί να προχωρήσει σε μια αγορά ακόμη και χωρίς να πληρώσει τίποτε.

Οι τάσεις του μέλλοντος
  • Τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει νοικοκύρεμα στα προγράμματα επιβράβευσης, ύστερα από μια πολυετή επένδυση των πιστωτικών ιδρυμάτων στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
  • Στο πλαίσιο αυτό θεωρούν ότι η τάση που θα επικρατήσει θα οδηγεί προς την κατεύθυνση επικέντρωσης των προγραμμάτων σε λίγες, πολύ δυνατές επιχειρήσεις, οι οποίες εξυπηρετούν το μεγαλύτερο μέρος του αγοραστικού κοινού.
  • Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το κόστος διαχείρισης μικρότερων συνεργασιών είναι υψηλό, χωρίς να παρέχει αντίστοιχα οφέλη στους καταναλωτές.
  • Θετικό είναι πάντως, κατά τους ίδιους τραπεζικούς κύκλους, το γεγονός ότι πλέον μεγάλος αριθμός κατόχων πιστωτικών καρτών, που σε ορισμένα πιστωτικά ιδρύματα φτάνει ακόμη και το 30%, κάνει χρήση των προγραμμάτων ανταμοιβής τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.
  • Προσθέτουν ωστόσο ότι τα περιθώρια διάδοσής τους είναι ακόμη σημαντικά, υπογραμμίζοντας πως σήμερα η χρήση τους διαφέρει σημαντικά ανάλογα με την εξοικείωση του πελάτη γενικότερα με το «πλαστικό» χρήμα.
  • Η εμπειρία πάντως έχει δείξει ότι όσοι χρησιμοποιούν τα προγράμματα επιβράβευσης είναι οι καλύτεροι διαφημιστές τους, καθώς νιώθουν «έξυπνοι και ψαγμένοι» ως καταναλωτές, ενώ έχουν την τάση να ενθαρρύνουν τη χρήση τους στον περίγυρό τους.


Online 5.000 τερματικά για ανέπαφες πληρωμές
Εκτιμάται ότι σε τρία χρόνια το 30% των συναλλαγών με κάρτα θα γίνεται χωρίς PIN ή υπογραφή

Με γεωμετρική πρόοδο αυξάνονται τους τελευταίους μήνες οι ανέπαφες πληρωμές στη χώρα μας, τεχνολογία που εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Η συγκεκριμένη εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε επιχειρήσεις που φέρουν τερματικά αποδοχής καρτών με τους ειδικούς αναγνώστες (contactless readers).
Για την ολοκλήρωση της πληρωμής ο χρήστης απλώς πλησιάζει την κάρτα στον ειδικό αναγνώστη του τερματικού αποδοχής καρτών σε απόσταση περίπου πέντε εκατοστών και η συναλλαγή ολοκληρώνεται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα με ασφάλεια, χωρίς να απαιτείται υπογραφή της απόδειξης συναλλαγής ή εισαγωγή του PIN.
Για αγορές άνω των 25 ευρώ είναι υποχρεωτική η πληκτρολόγηση του κωδικού πρόσβασης της εφαρμογής (passcode) στο κινητό του χρήστη. Ωστόσο, αν ο καταναλωτής το επιθυμεί, μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ίδιο κωδικό ακόμη και για αγορές κάτω των 25 ευρώ.
Μέχρι στιγμής στην ελληνική αγορά έχουν εγκατασταθεί συνολικά περίπου 5.000 τερματικά ανέπαφων συναλλαγών που υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία ενώ κυκλοφορούν περίπου 100.000 contactless κάρτες.
Τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι την εφετινή χρονιά ο αριθμός τόσο των καρτών όσο και των σημείων αποδοχής τους θα έχει διπλασιαστεί ενώ σε τρία με τέσσερα χρόνια θεωρούν ότι είναι δυνατή η αύξηση του μεριδίου αγοράς των ανέπαφων συναλλαγών έως και το 30% επί του συνόλου των συναλλαγών με χρήση καρτών.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα στις τράπεζες να αναπτύξουν υπηρεσίες πληρωμών και μέσω των κινητών τηλεφώνων. Η Alpha Bank λάνσαρε την εφαρμογή «Tap ‘n Pay» σε συνεργασία με τη Vodafone. Με τη συγκεκριμένη υπηρεσία δίνεται η δυνατότητα αγορών με τη χρήση κινητού τηλεφώνου μέσω της κάρτας Alpha Bank Enter Visa, με άμεση χρέωση του συνδεδεμένου τραπεζικού λογαριασμού. Η νέα εφαρμογή προϋποθέτει τη χρήση ειδικής Vodafone SΙΜ κάρτας κινητού τηλεφώνου στην οποία αποθηκεύεται με ασφαλή τρόπο η χρεωστική κάρτα του πελάτη.
Για την ολοκλήρωση της πληρωμής ο χρήστης, αντί για την κάρτα, πλησιάζει το τηλέφωνο στον ειδικό αναγνώστη του τερματικού αποδοχής καρτών και η συναλλαγή ολοκληρώνεται σε δευτερόλεπτα με απόλυτη ασφάλεια.
Από την πλευρά της η Eurobank έχει θέσει στη διάθεση των πελατών της μια νέα υπηρεσία για κινητά τηλέφωνα, συμπληρωματικά στη βασική τους κάρτα.
Με αυτήν παρέχει τη δυνατότητα πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών ταχύτερα και ευκολότερα από ποτέ, με τη mini κάρτα/sticker Gold MasterCard.
Πρόκειται για μια κάρτα μικρού μεγέθους που επικολλάται στην πίσω όψη του κινητού τηλεφώνου και επιτρέπει στους πελάτες να πραγματοποιούν τις αγορές τους χωρίς να έχουν μαζί ούτε καν το πορτοφόλι τους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ