Πέμπτη 28 Αυγούστου 2014
 
 

«Προίκα» στην ιδιωτική Εγνατία τα διόδια του ΤΕΟ

Με τροπολογία η κυβέρνηση διορθώνει προηγούμενη «γκάφα» της Διυπουργικής Επιτροπής
«Προίκα» στην ιδιωτική Εγνατία τα διόδια του ΤΕΟ
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

«Προίκα» για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτη επενδυτή δίδεται ο σχεδιαζόμενος σταθμός διοδίων στους Ευζώνους, αλλά και ολόκληρος ο οδικός άξονας από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Αξιού έως τα βόρεια σύνορα της χώρας, μήκους περίπου 60 χλμ., του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για το Εθνικό Σύστημα Δημοσίων Συμβάσεων.

Η ρύθμιση έρχεται να διορθώσει την «γκάφα» της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, η οποία τον Αύγουστο του 2012, μαζί με το δικαίωμα εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού, μεταβίβασε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) τον συγκεκριμένο οδικό άξονα, με κοινή υπουργική απόφαση και όχι με νόμο, όπως απαιτούνταν. Ετσι, το αποτέλεσμα ήταν ένα πρωτοφανές γεγονός· ένας εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, το ΤΕΟ, να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της διυπουργικής απόφασης, την οποία συν-υπέγραφε ο αρμόδιος υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης. Σύμφωνα με την τροπολογία, αναμεταβιβάζεται στο Δημόσιο η κυριότητα των παρόδιων εκτάσεων του οδικού άξονα Αξιός - Εύζωνοι, αφού, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «η επιστροφή του δικαιώματος κυριότητας στο Δημόσιο κρίνεται αναγκαία, προκειμένου να μην υπάρχει κατακερματισμός αρμοδιοτήτων της αξιοποίησης» σε σχέση με τη μεταβίβαση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας στο ΤΑΙΠΕΔ.

Μεταβίβαση και εμπλοκές
Μάλιστα σημειώνεται ότι «η αναμεταβίβαση της κυριότητας στο Δημόσιο βρίσκεται σε αντιστοιχία με τις διατάξεις που είχαν υιοθετηθεί για τη μεταβίβαση της κυριότητας από την ΤΕΟ ΑΕ στο Δημόσιο των παρόδιων εκτάσεων των λοιπών τμημάτων του οδικού διευρωπαϊκού δικτύου "Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων" μέσω σχετικών συμβάσεων παραχώρησης», όπως δηλαδή πέρασε ο άξονας Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη στους παραχωρησιούχους «Ολυμπία Οδός», «Νέα Οδός» και «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

Μέχρι την οριστική μεταβίβαση του οδικού άξονα Αξιός - Εύζωνοι στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να γίνει «μπουκέτο» με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, η τροπολογία αναθέτει την αρμοδιότητα επιβολής διοδίων στον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, καθώς προγραμματίζεται η έναρξη λειτουργίας σταθμού διοδίων στον μεθοριακό σταθμό. Επίσης, με την τροπολογία μεταβιβάζεται και ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) του Πολυκάστρου, που επίσης ανήκει στο ΤΕΟ, αλλά και κάθε άλλη υποδομή (ή δικαίωμα χρήσης) που βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο.

Δεν είναι η πρώτη φορά που εμφανίζονται εμπλοκές μεταξύ του ΤΕΟ και της Εγνατίας. Το 2010, έπειτα από συμφωνία του Δημοσίου και του «Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου», αποφασίστηκε να παραμείνει κλειστός ο σταθμός διοδίων του Αιγινίου και η απώλεια εσόδων του παραχωρησιούχου να καλύπτεται από τα διόδια των Μαλγάρων, τα οποία ανήκουν στο ΤΕΟ.

Καθώς όμως ο σταθμός του Αιγινίου συνδέει τον άξονα ΠΑΘΕ με την Εγνατία, το «πάγωμα»της λειτουργίας του θα στερούσε έσοδα και από τη δεύτερη, κι έτσι αποφασίστηκε να δίδεται ένα ποσό από τα διόδια των Μαλγάρων και στην Εγνατία. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΤΕΟ, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις προς την Εγνατία έφταναν τα 13,6 εκατ. ευρώ το 2011 και τα 4,8 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2012.

Η πτώση ενός μονοπωλίου
Πάντως, όπως παρατηρούν κύκλοι της αγοράς, η αφαίρεση του οδικού άξονα από το ΤΕΟ αποτελεί πλήγμα για τον οργανισμό, αφού μένει πια μόνο με δύο σταθμούς διοδίων (σε Ακτιο και Μάλγαρα, αντίστοιχα) και ελάχιστες αρμοδιότητες σε σχέση με αυτές που διέθετε την εποχή του κρατικού μονοπωλίου στους δρόμους.

Το ΤΕΟ, το οποίο ως τα μέσα του 2012 απασχολούσε 136 εργαζομένους, δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, αφού εισπράττει μία σειρά από ανταποδοτικά τέλη, όπως ποσοστό των τελών κυκλοφορίας που πληρώνουν όλα τα βαρέα οχήματα της χώρας, ποσοστό 0,3% όλων των ασφαλιστηρίων συμβολαίων των αυτοκινήτων που συνάπτονται στην Ελλάδα και ειδικό τέλος για τη διασύνδεση των πρατηρίων καυσίμων με το κυρίως οδικό δίκτυο.

Σημειωτέον ότι επί κυβερνήσεως του κ. Γ. Παπανδρέου σχεδιαζόταν το ΤΕΟ να απορροφήσει την πρώην Γενική Γραμματεία Συγχρηματοδοτούμενων Δημοσίων Εργων για τη δημιουργία μιας ανώνυμης εταιρείας που θα συντόνιζε τα έργα συμβάσεων παραχώρησης και το τηλεδιόδιο. Σχετικό πρόπλασμα νόμου παρουσίασε «Το Βήμα» στις 18 Νοεμβρίου 2011.


Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 13 Μαΐου 2013



HeliosPlus
Οικονομία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πιλοτική χρήση LED στον οδοφωτισμό ανακοίνωσε η Εγνατία 
Ορίστηκε νέο ΔΣ για την εκκαθάριση του ΤΕΟ 
Αντιμέτωποι με τις απολύσεις και άλλοι μικρο-μεσαίοι δημόσιοι φορείς 
 
 
σχόλια (5)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Δεν ειναι οπως φαινονται. | 14/05/2013 13:46
    Και δηλαδη,αν ειχε περισσοτερα εσοδα,θα επρεπε να τους πληρωνει οπως τους εργατες του ολπ,που παιρνανε εως 150.000€ το χρονο; Η να επαιρνε και κανα δυο χιλαδες ακομα,ετσι για να μας βρισκονται;
    Παππούς.
    απάντηση52
     
     
     
    ΔΙΟΔΙΑ | 14/05/2013 12:41
    Μπορουμε να δουμε τα διοδια μονο ως απολυτο μεσο εξαθλίωσης και υποδούλωσης της εμπορευματικότητος και της αναπτυξης στο γραφειοκρατη κομμουνιστη της εποχης του 1950. Τοτε για να περασει καποιος απο την Γιουγκοσλαυϊα του Τιτο επρεπε να εχει 3 κουτες Malboro ωστε να μπορει να φθασει στις αγορές το εμπόρευμα. Τωρα θα πρεπει να μποτιλιάρουμε κάθε 50 Χμ για να μπορει η γραφειοκρατεία της Αθήνας να ξεπληρώνει την γραφειοκρατεία της Τρόϊκας των κατακτητων μας
    Υπήκοος της Τρόϊκας
    απάντηση41
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    ΔΙΟΔΙΑ | 14/05/2013 11:23
    Μπορουμε να δουμε τα διοδια λιγο διαφορετικα? Να μη σταμταμε καθε 40-50 χλμ,αλλα να παιρνουμε ενα εισητηριο κατα την εισοδο και να πληρωμουμε στη εξοδο ,με βασει την αποσταση που εχουμε διανυσει. Το μεχρι τωρα συστημα δειχνει μια πηχτη βλακεια. Αν δεν μπορουν να σχεδιασουν το απλο και προφανες ,θα μας βγαλουν απο τη κριση?
    Constantinos
    απάντηση151
     
-