Ως ένα δύσκολο έτος, γεμάτο αβεβαιότητα, χαρακτήρισε το 2012 ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κ. Ι. Παράσχης, μιλώντας σε δημοσιογράφους. «Θα είναι μία ηπίως δύσκολη χρονιά» προέβλεψε και συμπλήρωσε ότι όλα τελούν υπό την αίρεση οποιασδήποτε αρνητικής εξέλιξης.

Ο γενικός διευθυντής του «Ελ.Βενιζέλος» σημείωσε ότι οι αεροπορικές εταιρίες πληρώνουν στην Αθήνα τέλη που αντιστοιχούν σε υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, προειδοποίησε ότι η μαζική στροφή στις low cost αερογραμμές μπορεί να καταστρέψει τις Ελληνικές αερομεταφορές και να πλήξει την αγορά, επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον του ΔΑΑ για τα περιφερειακά αεροδρόμια και χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας την έλλειψη πυξίδας και σαφούς στρατηγικής.

Αναφερόμενος στον Τουρισμό, ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι η χώρα δεν έχει απαντήσει ακόμη στο τι προϊον θέλει, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χαράξει στρατηγική. «Μέχρι προχθές λέγαμε ότι θέλουμε ποιοτικό τουρισμό. Τώρα βλέπουμε να κυνηγουν τις εταιρίες χαμηλού κόστους» παρατήρησε.

Ερωτηθείς για την κριτική που δέχεται ο ΔΑΑ για τα τέλη του αεροδρομίου, απάντησε ότι και αυτό το ζήτημα συνδέεται με την έλλειψη σαφούς στρατηγικής, καθώς, όπως είπε, «δεν γίνεται τα αεροδρόμια να είναι και τζάμπα, αλλά και να λειτουργούν ως επιχειρηματικές οντότητες».

«Θα είμαστε επιχείρηση ή ΔΕΚΟ;»
Μάλιστα, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της παράδοξης αντίληψης για τις αερομεταφορές έθεσε τον πιθανότητα να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο του Καστελλίου για να φιλοξενήσει low cost εταιρίες, όπως η Ryanair. Όπως είπε, το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι «η έλλειψη πυξίδας», αφού δεν έχει διευκρινιστεί, εάν θέλουμε η αεροπορική υποδομή «να είναι επιχείρηση ή ΔΕΚΟ».

Όπως σημείωσε, ο ΔΑΑ έχει αποδώσει μερίσματα 1 δισ. ευρώ στους μετόχους του, από τα οποία 750 εκατ. ευρώ έλαβε το Ελληνικό δημόσιο. Στην Ισπανία, η ΑΕΝΑ, δηλαδή η δημόσια εταιρία διαχείρισης των αεροδρομίων καταγράφει ζημίες 500 εκατ. ευρώ, τόνισε.

«Δεν θα βγούμε από την κρίση χωρίς ολοκληρωμένη πολιτική. Αυτή τη στιγμή, κινδυνεύουν Ελληνικές εταιρίες, γιατί προτιμώνται οι low cost. Όμως, δεν ξέρουν ότι με την ίδια συνταγή, στην Ισπανία και η εσωτερική αγορά καταστράφηκε, η Spanair έκλεισε και η Vueling καρκινοβατεί» τόνισε.

Ο κ. Παράσχης θεωρεί άδικη την κριτική για τα υψηλά τέλη του «Ελ.Βενιζέλος», καθώς πιστεύει ότι το αεροδρόμιο διατηρεί μία καλή αναλογία τιμής προς την ποιότητα, ενώ χαρακτηρίζει παράδοξο το γεγονός να καταγγέλεται η εμπορική πολιτική του αεροδρομίου από εταιρίες που την ίδια στιγμή, ενώ θέλουν να ρίξουν το κόστος, αγοράζουν πανάκριβα slots σε ξένα αεροδρόμια, κάτι που αναιρεί την συγκεκριμένη «πολεμική». «Το Ελ.Βενιζέλος είναι το μόνο αεροδρόμιο χωρίς slot coordinator, όπου η κάθε εταιρεία μπορεί να προσγειωθεί όποτε θέλει. Αυτό πληρώνουν σε εμάς» σημείωσε.

Επέκταση της σύμβασης και περιφερειακά αεροδρόμια
Ο κ. Παράσχης εξέφρασε την απορία του για την τύχη των περιφερειακών αερολιμένων, οι οποίοι σύντομα αναμένεται να χωριστούν σε επενδυτικά «μπουκέτα» από το υπουργείο Οικονομικών, καθώς διερωτήθηκε ποιος τελικά θα έρθει να επενδύσει σε αυτά, με τι στόχο και με τι κίνητρο. Ωστόσο, επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον του «Ελ.Βενιζέλος» για το επενδυτικό σχέδιο.

Ο ίδιος θεωρεί ότι θα ήταν καλύτερο για το Ηράκλειο μία ήπια κατασκευή, αφού η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια για βαριές υποδομές, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες. «Χρειάζεται αναβάθμιση και νοικοκύρεμα. Δεν μπορείς να έχεις μεγάλες επενδύσεις παντού» είπε και υπογράμμισε ότι «το ιδιοκτησιακό καθεστώς ενός αεροδρομίου δεν συνεπάγεται αυτομάτως επιτυχία ή αποτυχία», αφού και τα δύο μοντέλα (ιδιωτικό και δημόσιο) είχαν νίκες και ήττες διεθνώς. «Ο διάβολος κρύβεται στην υλοποίηση» σημείωσε με νόημα.

Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, ο ΔΑΑ εξακολουθεί αντιμετωπίζει ένα «διμέτωπο πάγωμα», αφού στην μεν Ελλάδα έχουν σταματήσει οι διαπραγματεύσεις με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ενώ στο εξωτερικό οι μέτοχοι της Hochtief ετοιμάζονται εκ νέου να αρχίσουν τις συνομιλίες με τους πιθανούς αγοραστές των μεριδίων της (HNA και VINCI) στα αεροδρόμια που διαθέτει η εταιρία ανά τον κόσμο.

Σε ό,τι αφορά το Ελληνικό σκέλος των διαπραγματεύσεων, θεωρεί λογικό να έχουν ανασταλεί οι συζητήσεις, καθώς η χώρα διανύει μία διαδικασία ύφεσης κι εσωτερικής υποτίμησης που ρίχνει τις τιμές και τις αξίες.

Οι εταιρείες δεν φεύγουν από την Αθήνα
Παρά την κρίση, δεν έχουν φύγει εταιρείες από το αεροδρόμιο, παρατήρησε ο κ. Παράσχης, πλην της Τhai Αirways, η οποία προτίμησε τα πλούσια Εμιράτα, και της Ουγγρικής Malev, λόγω του «λουκέτου» που έβαλε η κυβέρνηση της χώρας στην αερογραμμή, για τις πτήσεις της οποίας θα «κονταροχτυπηθούν» η Aegean και η low cost, Smart Wings.

Επίσης, ο κ. Παράσχης επισήμανε την γιγάντωση της Turkish Airlines, η οποία ενισχύεται εντυπωσιακά από το Τουρκικό δημόσιο, αφού δεν ενθαρρύνει την ανάπτυξη low cost αερογραμμών.

Στο μεταξύ, αρκετά καλά πηγαίνει η ειδική κάρτα εκπτώσεων «Athens Spotlighted» του Αεροδρομίου, καθώς από τις 64 επιχειρήσεις, που προσφέρουν εκπτώσεις και προσφορές για τους κατόχους της, πλέον συμμετέχουν στο πρόγραμμα άνω των 150 και οι ξένοι επισκέπτες την αναζητούν. Ακόμη, ο Διεθνής Αερολιμένας από το 2008 έβαλε μπρος ένα πρόγραμμα μείωσης του ετήσιου κόστους λειτουργίας το οποίο από τα 135 εκατ. ευρώ, έπεσε στα 100.