Αρκετοί από τους παγκόσμιους «παίκτες» στον τομέα των δικτύων κινητής τηλεφωνίας έχουν ξεκινήσει μια «πονηρή» επίθεση κατά της Αpple και της Google. Στόχος αυτής της κίνησης είναι οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να διασφαλίσουν περισσότερα έσοδα από τους διαρκώς αυξανόμενους χρήστες online υπηρεσιών, μέσω των δικτύων τους.
Ο κ. Φράνκο Μπερναμπέ, πρόεδρος της GSΜ Αssociation, του οργάνου αντιπροσώπευσης των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, υποστηρίζει ότι το αρκετά επιτυχημένο επιχειρησιακό μοντέλο της Αpple για το iΡhone κάποια στιγμή θα καταρρεύσει. Ο κ. Σεζάρ Αλιέρτα, πρόεδρος του ομίλου της Τelefonica, αναφέρει ότι οι πάροχοι ιντερνετικού περιεχομένου, όπως η Google, «απελευθερώνουν» καθημερινά τεράστιους όγκους δεδομένων στον «κυβερνοχώρο», συμπεριλαμβανομένων και των δικτύων των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, απασχολώντας τα συνεχώς και αδιαλείπτως. Συνεπώς θα έπρεπε να χρεώνονται από τους παρόχους, οι οποίοι στην προκειμένη περίπτωση λειτουργούν ως διαμεσολαβητές των παραγωγών περιεχομένου και των τελικών χρηστών των δεδομένων και των υπηρεσιών.

Οι πάροχοι κινητής κυνηγούν… έσοδα

Οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας χρησιμοποιούν το παγκόσμιο συνέδριο που γίνεται κάθε χρόνο στη Βαρκελώνη ώστε να μπορέσουν να ισχυροποιήσουν, έστω και αργά, την πρωτοβουλία τους να διασφαλίσουν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό από τα έσοδα των διαρκώς αυξανόμενων εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα και άλλες μικρές φορητές συσκευές, και κυρίως των online παιχνιδιών. Οι προγραμματιστές που δημιουργούν εφαρμογές για το iΡhone εισπράττουν το 70% επί των συνολικών εσόδων από τις πωλήσεις που γίνονται μέσα από το online κατάστημα της εταιρείας. Το υπόλοιπο 30% το καρπώνεται η Αpple, ενώ οι πάροχοι δεν απολαμβάνουν έσοδα.
Ο κ. Μπερναμπέ συνέκρινε το επιχειρησιακό μοντέλο της Αpple για το iΡhone με τις αποτυχημένες προσπάθειες των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας να δημιουργήσουν έναν «περιφραγμένο κήπο» ασύρματου Ιnternet, όπου οι χρήστες κινητών τηλεφώνων δεν θα μπορούσαν να σερφάρουν στον παγκόσμιο ιστό ελεύθερα, αλλά μόνο με πρόσβαση μέσα από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες των παρόχων. Το επιχειρησιακό μοντέλο της Αpple στηρίζεται στη λογική να κάνει το iΡhone φιλικό προς τον χρήστη, αλλά ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει και μια αντιφατικότητα, κυρίως γιατί η εταιρεία διατηρεί τον πλήρη έλεγχο του λειτουργικού συστήματος των έξυπνων κινητών της και οι προγραμματιστές πρέπει να παίρνουν έγκριση για τις εφαρμογές τους. Βέβαια το ερώτημα που παραμένει είναι τι θα γίνει με το iΡad, την «ταμπλέτα του Ιησού» (Τhe Jesus Τablet), όπως χαρακτηριστικά ονομάζουν το νεότερο γκάτζετ της εταιρείας. Οι κανόνες του παιχνιδιού που θέσπισε ο ίδιος ο Στιβ Τζομπς σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων και άλλων μέσων ενημέρωσης θα επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό τα έσοδα μεγάλων εκδοτικών οίκων όπως οι Νew Υork Τimes και εκδόσεων όπως τα Εlle, Ηulu και Spotify.

Πρωταγωνιστές κινητά και tablets

Το γιατί οι ταμπλέτες και τα έξυπνα κινητά αποτελούν casus belli για τους παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας είναι απλό. Πρόσφατη έρευνα της Deloitte για τους κλάδους της τεχνολογίας, των μέσων μαζικής ενημέρωσης και των τηλεπικοινωνιών δείχνει ότι η νέα γενιά κινητών τηλεφώνων, τα γνωστά έξυπνα κινητά ή smartphones, οι μικροί φορητοί υπολογιστές, τα netbooks και οι υπολογιστές-«ταμπλέτες» θα είναι οι πρωταγωνιστές της αγοράς το 2011, αφού θα συγκεντρώσουν ποσοστό πάνω από 50% του συνολικού τζίρου της παγκόσμιας αγοράς.
Ακόμη η ίδια έρευνα προβλέπει ότι ο όγκος των δεδομένων που θα «ανέβουν» ή θα «κατέβουν» από φορητές συσκευές μέσω δημόσιων ασύρματων (Wi-Fi) δικτύων πιθανώς να αυξηθεί με γρηγορότερους ρυθμούς (25%-50%) συγκριτικά με αυτά που θα διακινηθούν μέσω των δικτύων ευρυζωνικότητας των κινητών τηλεφώνων. Ο κύριος όγκος της ανάπτυξης αυτής θα προέλθει από τα δεδομένα video. Σύμφωνα με την Deloitte, το ποσοστό των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν υπηρεσίες ψηφιακής διακυβέρνησης (eGov) αναμένεται να αυξηθεί σε πάνω από το 90% παγκοσμίως.
Η Deloitte προβλέπει ότι μέσα στο 2011 τα έξυπνα τηλέφωνα (smartphones), τα tablets και τα netbooks θα έχουν συνολικές πωλήσεις που θα ξεπερνούν τις 400 εκατ. μονάδες και, παρ΄ όλο που οι παραδοσιακοί προσωπικοί υπολογιστές θα παραμείνουν οι κυρίαρχες υπολογιστικές πλατφόρμες, το 2011 μπορεί να αποτελέσει το έτος-ορόσημο της μετάβασης σε ένα πιο ετερογενές περιβάλλον.
Επιπροσθέτως, το 2011 άνω του 25% των tablet υπολογιστών ενδέχεται να αγοραστεί από επιχειρήσεις, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται από το 2012 και μετά. Για παράδειγμα, εκτιμάται ότι στη διάρκεια του 2011 περί τα 5 εκατ. tablets θα χρησιμοποιηθούν στους κλάδους της λιανικής και της υγείας, λόγω της ευκολίας χρήσης τους, της μεγάλης αυτονομίας των μπαταριών, της ελάχιστης ανάγκης για εκπαίδευση και της ραγδαίας ανάπτυξης εφαρμογών.
Αλλα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης αυτής θα είναι η αύξηση της εισχώρησης Wi-Fi chips σε φορητές συσκευές δεδομένων, η ευκολότερη διαδικασία πρόσβασης σε Wi-Fi σημεία, καθώς και η συνεργασία μεταξύ παρόχων σημείων ασύρματων δικτύων και παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Οι τελευταίοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα ασύρματα Wi-Fi ως συμπληρωματικά δίκτυα της ευρυζωνικότητας των κινητών τηλεφώνων και να δημιουργήσουν μεικτά δίκτυα ή να συνεργαστούν με τους παρόχους Wi-Fi δικτύων έτσι ώστε να καταστήσουν την όλη online εμπειρία όσο το δυνατόν πιο ομαλή και απρόσκοπτη. Για τις εταιρείες, η ολοένα αυξανόμενη χρήση σημείων ελεύθερης ασύρματης πρόσβασης θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση δαπανών επικοινωνίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ