Οι μουσικές παραστάσεις που έχουν άρωμα vintage τα τελευταία χρόνια έχουν την τιμητική τους. Ενδεχομένως η κρίση που ζούμε και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά να έχουν εξιδανικεύσει το παρελθόν. Το θεωρούμε ενδεχομένως περισσότερο ρομαντικό, περισσότερο όμορφο και κυρίως αθώο σε σχέση με το παρόν. Μπορεί να είναι και έτσι ή μπορεί να θέλουμε εμείς να είναι έτσι.
Οπως και να έχει, μία ακόμη μουσικοθεατρική παράσταση ανεβαίνει την προσεχή εβδομάδα. Στις 22 και 23 Οκτωβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ανεβαίνει η παράσταση «Το πιο όμορφο τανγκό –Από τον Σουγιούλ στον Γούναρη». Στόχος να μεταφέρει το κοινό στη ρομαντική εποχή της παλιάς Αθήνας.
Το ελληνικό τανγκό, με τις μελωδίες του και τον ερωτικό του στίχο, άνθησε στην αστική Αθήνα του Μεσοπολέμου, φέρνοντας άρωμα παριζιάνικου τανγκό μέσα από τα τραγούδια ελλήνων συνθετών και στιχουργών. Η μουσικοθεατρική παράσταση θα μας μεταφέρει στην αθηναϊκή εποχή του 1930-1955 με τα νοσταλγικά και αγαπημένα τραγούδια των Σουγιούλ, Αττίκ, Γιαννίδη, Χαιρόπουλου, Σπάρτακου, Καπνίση, Γούναρη, Μαρούδα, Μουζάκη, αναβιώνοντας ερμηνείες της Δανάης, της Βέμπο, της Στέλλας Γκρέκα και άλλων μεγάλων ερμηνευτών της εποχής.
Στους μουσικούς, ερμηνευτές και ηθοποιούς θα πρέπει να προσθέσουμε και τους χορευτές που θα μας παρασύρουν σε ρυθμούς tempo di tango, tango habanera, tango bolero, tango beguine, tango swing, foxtrot, charleston, tempo di valse που σφράγισαν την ιστορία του ελληνικού τανγκό, γνωστού και ως Tango Greco.
Ποιο είναι όμως το Tangο Greco; Εφθασε στην Ελλάδα περί το 1914 ενώ είχε υποστεί παριζιάνικο ραφινάρισμα. Ενώ η Ευρώπη ετοιμάζεται για τον Μεγάλο Πόλεμο, ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης το ενσωματώνει στην οπερέτα του «Στα Παραπήγματα». Το 1922 ακολουθούν οι «Ξενύχτηδες» του Ερμή Πόγγη, ενώ στην οπερέτα «Απάχηδες των Αθηνών» του Νίκου Χατζηαποστόλου ακούστηκαν τα «Πόσο σ’ έχω συμπαθήσει» και «Μόνο με σένα να ζήσω πώς ποθώ».
Αυτό ήταν. Ο σπόρος του τανγκό είχε πέσει στη διασκέδαση της αστικής αθηναϊκής ζωής. Και η εξέλιξη ήταν ταχύτατη. Ο Αττίκ έγραψε το «Τόσοι σου ‘παν σ’ αγαπώ» και την «Πρώτη Αγάπη» το 1925, τα οποία τραγούδησαν οι πρώτοι τραγουδιστές του τανγκό Αλίκη Βιτσίου και Πέτρος Επιτροπάκης.
Οχι πολλά χρόνια αργότερα, το Tango Greco εμβολιάζεται με το αργεντίνικο άρωμα. Κάπου στα 1928 ήρθε στην Αθήνα από το Μπουένος Αϊρες ο Εντουάρντο Μπιάνκο, ενώ την ίδια εποχή άριχε να γράφει στίχους για τανγκό ο πολυγραφότερος έλληνας στιχουργός του είδους, ο Πωλ Μενεστρέλ (Γιάννης Χυδίρογλου).
Στα τέλη της δεκαετίας του ’20, η Αθήνα (κυρίως) ακούει και χορεύει τανγκό. Από τα ωραιότερα και πλέον τραγούδια εκείνης της εποχής ήταν τα «Κι όμως κι όμως» που έγραψε ο Αττίκ το 1929– υπήρξαν έντεκα (11) διαφορετικές εκδόσεις του -, ενώ η Δανάη πρωτοτραγούδησε το «Ζητάτε να σας πω» το 1930.
Την ίδια χρονιά γράφτηκε η περίφημη «Ρεζεντά» της Λόλας Βώττη που τραγούδησαν ο Ορέστης Μακρής και η Πάολα Νικολέσκο, ενώ το «Πες μου γιατί, μωρό μου» του Κώστα Γιαννίδη ακουγόταν στην επιθεώρηση «Μαζινό» που παιζόταν στο θέατρο Ιντεάλ. Η «Πάολα» του Χρήστου Χαιρόπουλου ακούστηκε την ίδια χρονιά με την ίδια την Πάολα. Το 1932 το «Μην πιστέψεις τη γυναίκα, είναι ψέμα» του Γρηγόρη Κωνσταντινίδη ερμηνεύτηκε στην επιθεώρηση «Η Τετραπέρατη».
Η πρώτη εμφάνιση της Σοφίας Βέμπο σε τανγκό ήταν το 1933 με την «Τσιγγάνα Μαυρομάτα» της Λόλας Βώττη στην επιθεώρηση «Παπαγάλος». Ο Μιχάλης Σουγιούλ έγραψε το 1933 το «Φεύγει ο χρόνος, κυλά» που τραγούδησε η Σούλα Καραγιώργη, ενώ η Κάκια Μένδρη τραγούδησε την «Παπαρούνα» του Αττίκ το 1935. Στα 1937 η Σοφία Βέμπο τραγούδησε τη «Ζεχρά» του Μιχάλη Σουγιούλ και στα 1938 το τανγκό του Λεό Ραπίτη «Κλαις όταν σκεφτείς ότι μπορεί».
Το είδος αυτό συνεχίστηκε και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με νεότερους των προγενέστερων συνθέτες όπως οι Σπάρτακος, Καπνίσης, Γούναρης, Μαρούδας, Μουζάκης κ.ά. Συνδυάζουν, ή για να είμαστε περισσότερο ακριβείς πατούν στο Greco Tango και προχωρούν προς το «ελαφρό τραγούδι». Συνθέτες, στιχουργοί αλλά και ερμηνευτές θέλουν να ξεχάσουν τον Εμφύλιο, την πείνα, τη δυστυχία και στρέφονται σε θέματα περισσότερο ανάλαφρα. Περί τα μέσα της δεκαετίας του ’50 αρχίζει να παρατηρείται μια σταδιακή παρακμή των προπολεμικών ευρωπαϊκών ρυθμών (τανγκό, βαλς, φοξ) και ανάδειξη του αστικού λαϊκού τραγουδιού (ρεμπέτικο).
Η ιστορία τού «Ζητάτε να σας πω»


Ο Αττίκ είχε γράψει ένα εκπληκτικό τραγούδι για να υμνήσει τα πανέμορφα μάτια της Μαρίκας Φιλιππίδου. Το βαλσάκι αυτό, με τίτλο «Είδα μάτια», αγαπήθηκε αμέσως από τον κόσμο και έγινε μεγάλη επιτυχία. Κάποιο βράδυ, αφότου ο Αττίκ είχε χωρίσει, έρχεται η Μαρίκα με τον δεύτερο άνδρα της στη «Μάντρα» και κάθονται στις πρώτες θέσεις. Ο κόσμος, που αντιλήφθηκε την παρουσία τους, αφού ξεπέρασε την αρχική αμηχανία και θέλοντας να πειράξει τον Αττίκ, άρχισε να φωνάζει ρυθμικά «Είδα μάτια, είδα μάτια», απαιτώντας να ακούσει το παλιό σουξέ. Ο Αττίκ σηκώθηκε πικραμένος από το πιάνο του και αποσύρθηκε για 10 λεπτά στο καμαρίνι του. Μόλις επέστρεψε κάθισε στο πιάνο και έπαιξε το τραγούδι που είχε σκαρώσει στο διάστημα της απουσίας του:«Ζητάτε να σας πω τον πρώτο μου σκοπό, τα περασμένα μου γινάτια, ζητάτε «Είδα μάτια», με σκίζετε κομμάτια…».

πότε & πού:

«Το πιο όμορφο τανγκό – Από τον Σουγιούλ στον Γούναρη».

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Σάββατο 22 Οκτωβρίου – ώρα 20.30.

Κυριακή 23 Οκτωβρίου – ώρα 19.00.

Τραγούδι: Τζίνα Φωτεινοπούλου σοπράνο, Αντώνης Κορωναίος τενόρος.

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί Γιάννης Στάνκογλου, Χλόη Μάντζαρη και ένα πολυμελές σύνολο χορευτών με κοστούμια εποχής.

Σκηνοθεσία – χορογραφίες: Σοφία Σπυράτου.

Κείμενα: Στέλιος Χατζηαδαμίδης.

Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος.

Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής της Ενωσης Επτανησίων Ελλάδας.

Ενορχήστρωση – μουσική διεύθυνση: Παναγής Μπαρμπάτης.

Τιμές εισιτηρίων: €18 – 24 – 30 – 38 (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδική τιμή: €12 (φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ