Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών -και διευθυντής του Ινστιτούτου Λιμιέρ στη Λυών-, Τιερί Φρεμό, βρέθηκε στην Αθήνα και παρουσίασε στο ελληνικό κοινό ταινίες των αδελφών Λιμιέρ.

Αποκατεστημένες κόπιες 100 περίπου ταινιών (διάρκεια πενήντα δευτερολέπτων η κάθε μία) προκάλεσαν γέλιο και εντυπωσίασαν το κοινό στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Σε ρόλο συμπαρουσιαστή της βραδιάς, ο έλληνας σκηνοθέτης Πάνος Χ. Κούτρας. Ο Τιερί Φρεμό και ο Πάνος Κούτρας σχολίασαν τις ταινίες και ο διευθυντής του Φεστιβάλ των Καννών αναφέρθηκε στη γέννηση του κινηματογράφου και τον «ανταγωνισμό» για το ποιος θα στεφθεί δημιουργός της εφεύρεσης του κινηματογράφου.

Νικητές ήταν, φυσικά, οι αδελφοί Λιμιέρ, με τον Λουί Λιμιέρ να προκρίνει την ιδέα της συλλογικής εμπειρίας στη θέαση μιας ταινίας, αντίθετα με τον Τόμας Έντισον που προτιμούσε την ιδέα της ατομικής προβολής. Μάλιστα, η ιδέα για την πρώτη δημόσια προβολή -τη θρυλική εκείνη προβολή που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι το 1895- ανήκε στον πατέρα του Λουί Λιμιέρ, Αντουάν Λιμιέρ.

Ο ποτιστής που ποτίζεται, οι εργάτες που βγαίνουν από το εργοστάσιο, εικόνες από τη Λυών, τη Βενετία, το Λονδίνο, ο γαλλικός στρατός είναι μερικά από αυτά που είδαμε στις ταινίες των Λιμιέρ, σε εξαιρετικά αποκατεστημένες κόπιες και με την χιουμοριστική παρουσίαση του Φρεμό.

Αυτό που εντυπωσίασε ήταν το πόσο σύγχρονες μοιάζουν οι ταινίες των Λιμιέρ, καθώς ο Λουί Λιμιέρ χρησιμοποιούσε τεχνάσματα που ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούνται στο σινεμά (όπως το τράβελινγκ), ενώ στις ταινίες βλέπουμε τα πρώτα ριμέικ (πολλές διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ιστορίας) και τα πρώτα εφέ.

Ο Φρεμό ανέφερε ότι αν και οι Λιμιέρ είχαν στείλει οπερατέρ σε πολλά μέρη σε όλη την υφήλιο, δεν είχαν τραβήξει πλάνα από την Ελλάδα. Σημείωσε, όμως, ότι ένας έλληνας βασιλιάς φαίνεται σε κάποιον εορτασμό στην Αγγλία.

Υποσχέθηκε, πάντως, να επιστρέψει στην Ελλάδα με την αυθεντική μηχανή Cinematographe για ένα γύρισμα στη χώρα μας.