Συννεφιασμένη ταινία

Ξεκαθαρίζω εξ’ αρχής την θέση μου, δηλώνοντας ότι είναι πολύ σημαντικό που αυτή την εποχή, μπορούν και γυρίζονται μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα, όπως το «Ουζερί Τσιτσάνης» (Ελλάδα, 2015), ένα όνειρο χρόνων του Μανούσου Μανουσάκη που υλοποιήθηκε μετά χιλίων κόπων και βασάνων. Ευχομαι η ταινία που ανοίγει σε παραπάνω από 110 αίθουσες του πανελληνίου να γίνει μεγάλη επιτυχία ωθώντας έτσι το ελληνικό σινεμά που χρειάζεται την ώθηση.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι το «Ουζερί Τσιτσάνης» που βασίζεται σε ένα δυνατό μπεστ σέλερ με εξίσου δυνατό θέμα _την γερμανική κατοχή, την καταδίωξη των Εβραίων της Θεσσαλονίκης και την σχέση του Βασίλη Τσιτσάνη με όλη αυτή την τραγική κατάσταση από την οποία εμπνεύστηκε την διάσημη «Συννεφιασμένη Κυριακή»_ δεν έχει σοβαρές ατέλειες.

Σε μια απόπειρα να γεμίσει την ταινία με ότι μπορούσε από το μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη για να καταλήξει σε ένα σύνολο 116’, ο σκηνοθέτης κατά κάποιο τρόπο νιώθεις ότι έχασε το μέτρο, φτιάχνοντας ένα μάλλον πρόχειρο στην όψη patchwork από ιστορίες που δένουν, το λιγότερο άτσαλα, μεταξύ τους.

Ενώ είναι σαφές ότι ο έρωτας του χριστιανού (Χάρης Φραγκούλης) και της Εβραίας (Χριστίνα Χειλά Φαμέλη) είναι η ψυχή της ταινίας (και σίγουρα το καλύτερο κομμάτι της), ο Μανουσάκης δεν «στύβει» την σχέση τους για να βγάλει χυμούς παρά ασχολείται με γραφικότητες για την ταλαιπωρία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης που θα μπορούσαν κάλλιστα να λείπουν.

Η ταινία θέλει να είναι και έρωτας και οικογενειακό δράμα και θρησκευτικό δράμα και περιπέτεια και κατασκοπία και Ιστορία. Η ισορροπία όλων αυτών των ζητημάτων μπορεί να λειτουργεί στο μυθιστόρημα του Σκαμπαρδώνη όχι όμως και στην ταινία του Μανουσάκη. Και σαν να μην έφταναν αυτά, ο ίδιος ο Τσιτσάνης (Ανδρέας Κωνσταντίνου), το όνομα του οποίου βρίσκεται στον τίτλο, δείχνει κομπάρσος. Ενας ατσαλάκωτος, σεμνός ευγενής αλλοτινής εποχής που περιφέρεται σαν να μην ξέρει τι να κάνει και παίζει μπουζούκι λες και κρατά άρπα.

Πολύ πιθανόν να μην μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Το «Ουζερί Τσιτσάνης» επανάφερε τον Μ. Μανουσάκη στον κινηματογράφο μετά από 17 χρόνια απουσίας κατά την διάρκεια των οποίων είχε επιβλητικότατη τηλεοπτική παρουσία. Αυτό ακριβώς το τηλεοπτικό παρελθόν από το οποίο ο σκηνοθέτης δεν δείχνει να μπορεί να ξεφύγει αποδυναμώνει τελικά την ταινία που σε πολλά σημεία θυμίζει μέτρια παραγωγή Τζέιμς Πάρις (και ο Τζέιμς Πάρις δεν φημιζόταν για τις καλές παραγωγές του) .

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: CINERAMA – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ 1 CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΖΕΑ – ΙΛΙΟΝ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – ΝΑΝΑ – ΟΝΑΡ – ΟΝΕΙΡΟ – ΟΣΚΑΡ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΣΟΦΙΑ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΤΡΙΑΝΟΝ – ΦΟΙΒΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEDONIA – VILLAGE COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ

Εκείνη κι εκείνη

Η «Carol» (ΗΠΑ, 2015) του Τοντ Χέινς, έχει ήδη γράψει Ιστορία ως ένα από τα πιο σημαντικά κινηματογραφικά έργα πάνω στην γυναικεία ομοφυλοφιλία, ακριβώς όπως συνέβη με το μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ στο οποίο βασίστηκε, το οποίο κυκλοφόρησε στην δεκαετία του 1950 με διαφορετικό τίτλο (Η τιμή του αλατιού) και με ψευδώνυμο.

Ο Χέινς το τιμά με τον πιο όμορφο και ουσιαστικό τρόπο σε αυτή την δαντελένια ταινία που εξετάζει την σχέση δυο ερωτευμένων μεταξύ τους γυναικών, την λάθος όμως εποχή.

Λάτρης της λεπτομέρειας, κάτι που έχει αποδείξει με όλες τις ταινίες του, ο Χέινς σε σκλαβώνει από το πρώτο κιόλας λεπτό με ένα μαγικό μονοπλάνο που σου δίνει την εικόνα της Νέας Υόρκης των ‘50ς. Ολη η σεκάνς της γνωριμίας της Κάρολ (Κέιτ Μπλάνσετ) με την Τερέζ (Ρούνεϊ Μάρα) στο πολυκατάστημα όπου η δεύτερη εργάζεται, είναι υπόδειγμα κινηματογράφου «εποχής», ένα πραγματικό φροντιστήριο και η χαρά της σινέ θέασης.

Οι δυο ηθοποιοί λάμπουν αλλά είναι το φως της ψυχής των ηρωίδων τους που τις φωτίζει. «Αγγελέ μου από το μακρινό διάστημα» μουρμουρίζει η Κάρολ στην Τερέζ. Πάνω απ’ όλα η «Κάρολ» μιλά για μια επανάσταση που βρίσκεται στα σπάργανα, φυσικά την σεξουαλική.

Φυσικά όλα έχουν το τίμημά τους. Το σεξουαλικό ζήτημα διαλύει την οικογένεια της Κάρολ, η οποία βρίσκεται σε πλήρη ασυνεννοησία με τον σύζυγό της και ως μητέρα είναι απαράδεκτη (δομικά η ταινία έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την προηγούμενη ταινία του Χέινς, «Ο παράδεισος είναι μακριά»).. Όμως δεν μπορεί να κάνει αλλιώς αφού αυτό ορίζει η φύση της και αυτό ακριβώς είναι το σημείο στο οποίο θα πρέπει κανείς να σταθεί παρακολουθώντας αυτή την θαυμάσια ταινία που χάρισε στην Μάρα το βραβείο ερμηνείας στο τελευταίο φεστιβάλ των Κανών και σίγουρα θα διεκδικήσει πολλά Οσκαρ.

Bαθμολογία: 4

ΑΘΗΝΑ: EMBASSY ODEON – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ABANA – GAZARTE – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ

ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ

>> «Καλή σου νύχτα κυρ Αλέξανδρε» του Γιάννη Σμαραγδή. Μια συνοπτική ματιά στο έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε αυτή την τηλεοπτική παραγωγή με την απολύτως κινηματογραφική ματιά που γυρίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και προβάλλεται για πρώτη φορά σε κινηματογραφική αίθουσα. Ο Γιάννης Σμαραγδής, σε πολύ καλή στιγμή, υποκλίνεται βαθιά στον συγγραφέα και την ουσία του έργου του παίζοντας όμως και με το μέσον του κινηματογράφου αφού υποτίθεται ότι παρακολουθούμε μια ταινία μέσα σε μια άλλη ταινία που γυρίζεται για τον Παπαδιαμάντη. Τον συγγραφέα υποδύεται ο Βασίλης Διαμαντόπουλος , δίπλα στους Μίμη Χρυσομάλη, Αθηνόδωρο Προύσαλη κ.α. Φωτογραφία Γιώργος Αρβανίτης, μουσική Ελένη Καραίνδρου, ένα ξεχασμένο μικρό διαμαντάκι που δεν ξεπερνά την ώρα σε διάρκεια και αξίζει να ανακαλύψετε.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΑΛΚΥΟΝΙΣ

>> «Μιούν ο φρουρός του φεγγαριού» («Mune», Γαλλία, 2015) κινούμενα σχέδια των Αλεξάντρ Εμπογιάν, Μπενουά Φιλιπόν όπου ένας μικρός φαύνος επιλέγεται κατά λάθος ως φρουρός το Φεγγαριού και προστάτης του κόσμου των ονείρων.

Βαθμολογια: 2

ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ -ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ –

ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – CINERAMA ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ – ΒΑΡΚΙΖΑ 2- ΖΕΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ –

ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:

ΒΑΚΟΥΡΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – CINEMA ΟNE