Το όνομά της το άκουσα πρώτη φορά πέρυσι, όταν έκανε την εμφάνισή του το HYam (Hydra for Artists of the Mediterranean). Ενας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα το Παρίσι αλλά και την Υδρα με στόχο και σκοπό να διακρίνει και να επιβραβεύει τη δουλειά νέων εικαστικών. Η εμπνεύστριά του, η κομψότατη Πολίν Σιμόν, θέλησε να φέρει εις πέρας ένα απαιτητικό one woman project. Επέλεξε τους υποψηφίους, ανέλαβε τη διοργάνωση, εξασφάλισε τη χρηματοδότηση, οπότε αναπόφευκτα αντιλαμβάνεσαι ότι διαθέτει μεγάλο δυναμισμό, παρά το εύθραυστο παρουσιαστικό της. Την περίοδο που συναντηθήκαμε βρισκόταν σε συνεννοήσεις με το ΚΑΣ μαζί με τον σύζυγό της, τον γνωστό ζωγράφο Γιάννη Κόττη, και τη Μαρία Τσάγκαρη, την πρώτη εικαστικό η οποία επικράτησε πέρυσι ανάμεσα σε 19 συναδέλφους της για το νεοσύστατο Βραβείο Νεανικής Καλλιτεχνικής Σκηνής της Μεσογείου που θα απονέμει το HYam κάθε δύο χρόνια. Τη βοηθούσαν με τα ελληνικά της προκειμένου να εξασφαλίσει την απαραίτητη άδεια για την εγκατάσταση του έργου της Τσάγκαρη «The new green» στην Υδρα. Ενας μόνιμος κήπος στον δημόσιο χώρο που θα αντικαθιστά τα ήδη υπάρχοντα φυτά που φυτρώνουν στους βράχους του νησιού.
Ενα έργο για το νησί


Το HYam δεν αποσκοπεί στο να απονέμει απλώς ένα βραβείο και μάλιστα γενναιόδωρο, δεδομένου ότι συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 10.000 ευρώ. Απώτερος στόχος είναι να δημιουργείται ένα πρωτότυπο έργο τέχνης για το νησί της Υδρας από κάθε βραβευθέντα, καθώς και μια έκθεσή του σε ένα μεγάλο πολιτιστικό ίδρυμα του εξωτερικού. Τρία γερά πατήματα στο σκληρό τερέν της τέχνης για έναν νέο καλλιτέχνη ως 36 ετών. Ο ορίζοντας της Σιμόν είναι όμως ακόμη πιο ευρύς. «Δεν μου αρκεί να ενισχύσω μόνο έναν νέο καλλιτέχνη και να του δώσω τη δυνατότητα να προβληθεί στο εξωτερικό, θέλω να προωθήσω τη δουλειά περισσότερων εικαστικών. Οπως των υπόλοιπων τριών που βρέθηκαν στην τελική τετράδα για το Βραβείο, για τους οποίους θα ήθελα να διοργανώσω μια έκθεση στο Παρίσι ή κάπου αλλού στην Ευρώπη. Πρέπει ωστόσο να βρω τα χρήματα για να το καταφέρω».
Εν αναμονή της εγκατάστασης του έργου της Μαρίας Τσάγκαρη, το οποίο μέχρι στιγμής έχει χρηματοδοτήσει η ίδια η Σιμόν, η δραστήρια Γαλλίδα αναζητεί τρόπους εύρεσης πόρων. «Θέλω να έρθω σε επαφή με όλους τους πολιτιστικούς οργανισμούς και τους πάτρωνες στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό για να τους εξηγήσω το πρότζεκτ και να τους πείσω γιατί είναι σημαντικό για την κοινωνία να δίνονται χρήματα στην τέχνη» εξηγεί.
Τους Γάλλους τους έπεισε με ευκολία. Το Ιδρυμα – Fondation Jean-Luc Lagardere, ο μεγάλος οργανισμός που δραστηριοποιείται στα media και στη βαριά βιομηχανία, υποστήριξε την πρωτοβουλία της τουλάχιστον όσον αφορά το βραβείο το οποίο απονεμήθηκε στις 2 Ιουλίου στον οίκο δημοπρασιών Artcurial στο Παρίσι. «Κάθε χρόνο δίνουν δέκα υποτροφίες σε νέους γάλλους καλλιτέχνες. Πριν από δύο χρόνια έδωσαν μια συμπληρωματική υποτροφία σε έναν άραβα συγγραφέα που γράφει στα γαλλικά. Αυτή ήταν η πρώτη παρέκκλιση που έγινε στη διαχείριση των πόρων. Η δεύτερη ήταν η δική μου».
Το επόμενο βραβείο


Παράλληλα το πρότζεκτ «τρέχει» και ο νέος κύκλος εργασιών του έχει μόλις ξεκινήσει. Το επόμενο βραβείο θα απονεμηθεί το 2016 και ως τότε η Σιμόν έχει πολλή δουλειά. Θα πρέπει εξάλλου να επιλέξει τους υποψηφίους, όπως έκανε και την προηγούμενη φορά, αφότου «πήγα παντού, πέρασα έναν μήνα στην Αθήνα, πήγα στην Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, είδα και την έκθεση «Εκ νέου» στο ΕΜΣΤ, πήγα σε γκαλερί, έκανα ό,τι μπορούσα», όπως λέει. Προέχει βεβαίως να επιλέξει τη χώρα στην οποία θα εστιάσει το ενδιαφέρον της. Ας μην ξεχνάμε ότι το HYam αγκαλιάζει όλη τη Μεσόγειο και όχι μόνο την Ελλάδα. «Δεν ξέρω ακόμη ποια θα είναι η επόμενη χώρα αλλά θα ήθελα να επισκεφθώ το Μαρόκο και το Ισραήλ. Πιστεύω ότι όταν ζεις σε μια χώρα όπου υπάρχουν πολλά προβλήματα και κρίση δεν μπορείς να τα παραβλέψεις όταν είσαι καλλιτέχνης» εξηγεί. Η Υδρα θα παραμένει ωστόσο σταθερά στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του HYam γιατί η σχέση της Σιμόν με το νησί κρατάει περίπου 30 χρόνια.
Απ’ όταν δηλαδή άρχισε να επισκέπτεται την Ελλάδα με τον σύζυγό της Γιάννη Κόττη, τον γνωστό ζωγράφο που υπήρξε μαθητής του Μόραλη στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Σταθεροί επισκέπτες της Υδρας τα τελευταία 25 χρόνια, όταν αποφάσισαν πριν από τέσσερα χρόνια ότι θέλουν να αγοράσουν ένα σπίτι στην Ελλάδα, ήξεραν ποιες θα ήταν οι συντεταγμένες του. Ωσπου να ετοιμαστεί το εργαστήριο του Κόττη στο νησί η Σιμόν σήκωσε τα μανίκια και βάλθηκε να υλοποιήσει μια δική της ιδέα: τη δημιουργία ενός βραβείου για νέους καλλιτέχνες. «Είχα παρατηρήσει το προφανές, ότι το νησί έχει να προσφέρει πολλά πάνω στη σύγχρονη τέχνη: ο Δάκης Ιωάννου με τη δραστηριότητα στα Σφαγεία, η Πολίν Καρπίδας με το Hydra Workshops, ο Δημήτρης Αντωνίτσης με το Hydra School Projects, το παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών στο Αρχοντικό του Τομπάζη. Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο νησί η Υδρα και επιθυμούσα να κάνω κι εγώ κάτι για το νησί και τους νέους έλληνες καλλιτέχνες οι οποίοι θα ήθελα να φαίνονται περισσότερο στο εξωτερικό».


Από τον χρωστήρα στην πένα

Η Πολίν Σιμόν είναι δημοσιογράφος και γράφει άρθρα για τη σύγχρονη τέχνη στο site point.fr. Εχει σπουδάσει ζωγραφική στην Beaux-Arts του Παρισιού, εκεί γνωρίστηκε εξάλλου με τον Κόττη της, ο οποίος φοιτούσε με υποτροφία την περίοδο 1979-1983. Ωσπου να προκύψει η δημοσιογραφία στη ζωή της, ζωγράφιζε και η ίδια. Οι πίνακές της ήταν επηρεασμένοι από τα κινήματα του συμβολισμού και του εξπρεσιονισμού. Η ενασχόλησή της με την τέχνη δεν κράτησε ωστόσο πολύ. Δέκα χρόνια μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της άρχισε να γράφει σε περιοδικά. Η αρθρογραφία της στο «Figaro Magazine», όπου κρατούσε από το 1996 μια στήλη για την αγορά της τέχνης, και στον καθημερινό «Figaro», στον τομέα του ντιζάιν και της τέχνης του ευ ζην, την έφερε σε επαφή με επιφανείς και ισχυρούς ανθρώπους που κινούσαν τα νήματα. Οπως με το ίδρυμα Fondation Jean-Luc Lagardere ή με τον Αλέν Σεμπά, διευθυντή του Πομπιντού, ο οποίος ήταν πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του βραβείου. Τα περισσότερα υπόλοιπα μέλη της, όπως η Αντελίνα φον Φίρστενμπεργκ, ο Γιώργος Αγουρίδης, η Μαρία Κοκκίνου και ο Ανδρέας Κούρκουλας, ο Φρανσουά Ταζάν (συνδιευθυντής της Artcurial), ο Τιερί Ολά (διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μασσαλίας), ήταν γνωστοί και φίλοι από το νησί απ’ όπου όλα ξεκίνησαν, την Υδρα.

πότε & πού:

Περισσότερες πληροφορίες στο www.hyam.fr

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ