Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«Μεγαλώνοντας» («Boyhood», ΗΠΑ, 2014) του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τους Ελαρ Κόλτρεϊν, Ιθαν Χοκ, Πατρίτσια Αρκέτ
Κινηματογραφικό επίτευγμα με όλη τη σημασία της λέξης η ταινία του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ που βραβεύθηκε με τον Αργυρό Λέοντα σκηνοθεσίας (και θα πρέπει οπωσδήποτε να διεκδικήσει το Οσκαρ σκηνοθεσίας) είναι το αποτέλεσμα μιας κινηματογράφησης που διήρκεσε 12 χρόνια. Τόσα όσα χρειάστηκαν για να ενηλικιωθεί στην πραγματικότητα ο πρωταγωνιστής της Ελαρ Κολτρέιν, τον οποίο βλέπουμε να μεγαλώνει κυριολεκτικά στην οθόνη δίπλα στους γονείς και την αδελφή του (Ιθαν Χοκ, Πατρίτσια Αρκέτ, Λορελέιλ Λινκλέιτερ) που φυσικά μεγαλώνουν επίσης. Η διάρκειας 164′ ταινία παρακολουθεί τους ήρωες για ένα μικρό διάστημα κάθε ένα από αυτά τα 12 χρόνια και το αποτέλεσμα είναι η απόλυτη ταινία ενηλικίωσης μέσα από την οποία ο Λινκλέιτερ δαμάζει με υπομονή και μεθοδικότητα τα όρια του χρόνου. Ο χρόνος άλλωστε είναι ένα ζήτημα που σίγουρα απασχολεί τον Τεξανό σκηνοθέτη, αρκεί να θυμηθεί κανείς την τριλογία «Πριν το ξημέρωμα», «Πριν το ηλιοβασίλεμα» και «Πριν τα μεσάνυχτα», ταινίες που γυρίστηκαν με τους ίδιους ηθοποιούς (Ιθαν Χοκ, Ζιλί Ντελπί) στους ίδιους ρόλους και σε ένα διάστημα 15 χρόνων. Επισημαίνω ότι ο Νικίτα Μιχάλκοφ είχε κάνει κάτι παρόμοιο κινηματογραφώντας την κόρη του Ανα, στην ομότιτλη ταινία που όμως ήταν ντοκιμαντέρ. Με την μυθοπλασία ο Λινκλέιτερ πήγε το εγχείρημα ένα βήμα παραπάνω
Δείτε συνεντεύξεις Λινκλέιτερ και Κολτρέιν στο θέμα του Βήματος «Στο πέρασμα του χρόνου»
Βαθμολογία:4
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ:ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΛΙΚΗ, ΔΡΟΣΙΑ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΔΑΝΑΟΣ, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΚΟΡΑΛΙ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΠΕΡΑΝ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ, Π.ΦΑΛΗΡΟ – ΧΛΟΗ, ΚΗΦΙΣΙΑ – ΕΛΛΗ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ
————————————–
«Sin City: H κυρία θέλει φόνο» («Sin City: A dame to kill for», ΗΠΑ, 2014) Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, Φρανκ Μίλερ, με τους Τζέσικα Αλμπα, Μίκι Ρουρκ, Μπρους Γουίλις, Εύα Γκριν, Τζος Μπρόλιν
Εννέα χρόνια μετά την πρωτοποριακή για την εποχή της ταινία «Sin city» των Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, Φρανκ Μίλερ και Κουέντιν Ταραντίνο, οι Ροντρίγκεζ και Μίλερ επιστρέφουν στα εικονογραφημένα μυθιστορήματα του πρώτου για μια «συνέχεια». Στο «Sin City: H κυρία θέλει φόνο»εμφανίζονται αρκετοί ήρωες της προηγούμενης ταινίας με τα πρόσωπα των ίδιων ηθοποιών (Τζέσικα Αλμπα, Μίκι Ρουρκ, Ροζάριο Ντόσον) αλλά και καινούργιων (Εύα Γκριν, Τζος Μπρόλιν κ.ά.). Η αισθητική της ταινίας είναι φυσικά πανομοιότυπη με της πρώτης, ασπρόμαυρη νουάρ ατμόσφαιρα με έγχρωμες «πινελιές»· ένα κόκκινο αυτοκίνητο, ένα ροζ μπουφάν, ένα μπλε φόρεμα, ένα ζευγάρι πράσινα μάτια, μπούκλες ξανθών μαλλιών και φυσικά το βαθύ κόκκινο του αίματος. Μόνο που και αυτή τη φορά συγκεκριμένη ιστορία δεν υπάρχει, η ταινία δεν είναι κάτι παραπάνω από μια συρραφή σκετς που λαμβάνουν χώρα στην πόλη της Απόλυτης Αμαρτίας. Εκεί όπου ο παρακμασμένος πυγμάχος Μαρβ (Ρουρκ) θα σώσει έναν κλοσάρ από τον εμπρησμό και αργότερα θα ξεριζώσει το μάτι ενός μαύρου μπράβου (Ντένις Χέσιμπερτ), εκεί όπου ο Τζόνι (Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ), ένας τζογαδόρος με μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του θα έρθει αντιμέτωπος με τον διεφθαρμένο πολιτικό πατέρα του (Πάουερς Μπουθ), εκεί όπου μια μοιραία γυναίκα, η Αβα (Γκριν) θα παρασύρει στο έγκλημα τον φωτογράφο Ντουάιτ (Τζος Μπρόλιν) που είναι ερωτευμένος μαζί της κ.ο.κ. Με άλλα λόγια ένα χορταστικό στιλιζάρισμα που εντυπωσιάζει αλλά και εύκολα φεύγει από τη μνήμη.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ:AΒΑΝΑ – ΘΗΣΕΙΟΝ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΑΚΤΗ – ΑΛΣΟΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΑΕΛΛΩ –
ΝΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ –ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΘΕΡΙΝΟΣ –
ΣΙΝΕ ΠΑΛΗΝΗ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY –
STER IΛΙΟΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:ΕΛΛΗΝΙΣ – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔONIA
————————————–
«Μέσα στον κυκλώνα» («Into the storm», ΗΠΑ, 2014) του Στίβεν Κουέιλ με τους Ρίτσαρντ Αρμιτειτζ, Μαξ Ντίον, Μαξ Γουόλς
Η κινηματογράφηση των καταστροφών από άκρως απειλητικούς σίφουνες και τυφώνες στην Πολιτεία του Μίσιγκαν των Ηνωμένων Πολιτειών είναι το στοιχείο που μετρά περισσότερο από καθετί στην ταινία «Μέσα στον κυκλώνα». Η όψη της είναι πραγματικά εντυπωσιακή –ίσως και καθηλωτική -, στο πλαίσιο πάντοτε του είδους της ταινίας καταστροφής. Σε ορισμένες σκηνές αναρωτιέσαι πραγματικά πώς κατάφεραν και γύρισαν με τόση πειθώ τις σκηνές όπου σπίτια, αυτοκίνητα, φανάρια, άνθρωποι, ακόμη και αεροπλάνα ίπτανται ανεξέλεγκτα στους αιθέρες.
Από πλευράς αφήγησης, η ταινία κινείται σε δυο άξονες: η προσπάθεια ενός πατέρα (Ρίτσαρντ Αρμιτειτζ) να σώσει τον γιο του (Μαξ Ντίον) και η αποστολή αυτοκτονίας ενός ειδικού στις βιντεοσκοπήσεις τέτοιων καιρικών φαινομένων (Μαξ Γουόλς) να καταγράψει τον χειρότερο τυφώνα της Ιστορίας του κόσμου, εισχωρώντας στην καρδιά του. Τον πρώτο με την αγωνία του τον καταλαβαίνουμε, τον δεύτερο με την ριψοκίνδυνη «τρέλα» του όχι και τόσο αλλά ο συνδυασμός λειτουργεί και το φιλμ παρακολουθείται με κομμένη την ανάσα. Το παράξενο είναι ότι η όποια ψηφιακή επεξεργασία έχει προηγηθεί για το τελικό αποτέλεσμα δεν φαίνεται πουθενά. Μπράβο τους.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE PΕΝΤΗ – VILLAGE ΑΓ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ –
VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΟDEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – STER IΛION – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
————————————–
«Η ζωή είναι εύκολη με τα μάτια κλειστά» («Vivir es fácil con los ojos cerrados», Ισπανία, 2014) του Νταβίντ Τρουέμπα
Ταινία περιπλάνησης στο ισπανικό ύπαιθρο αλλοτινών, νοσταλγικών εποχών (sixties), η ταινία του σκηνοθέτη που έγινε διάσημος από τους «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» καταγράφει το οδοιπορικό τριών ανθρώπων που συναντιούνται κάτω από αντίξοες συνθήκες σε ένα ταξίδι γεμάτο απρόοπτα στην Αλμερία την εποχή που ο Τζον Λένον γύριζε την ταινία «Πώς κέρδισα τον πόλεμο». Ο τίτλος είναι παραλλαγή ενός στίχου του τραγουδιού «Strawberry fields forever» των Beatles με τους οποίους έχει κόλλημα ο Αντόνιο (Χαβιέρ Καμάρα), ένας καθηγητής Αγγλικών και Λατινικών. Οι δύο έφηβοι (Νατάλια Ντε Μολίνα, Φραντσέσκ Κολομάρ) που θα γνωρίσει έχουν για διαφορετικούς λόγους ο καθένας εγκαταλείψει την εστία τους και όλοι μαζί θα κάνουν τη δική τους μικρή επανάσταση σε μια εποχή που η Ισπανία ταλαιπωρούνταν από τη δικτατορία του Φράνκο. Οι συνθήκες και τα πρόσωπα συνθέτουν μια όμορφη παρέα σε ένα εύπεπτο feelgood movie, που ωστόσο είναι άνευρα ειπωμένη.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΝΟΙΞΙΣ –ΒΑΡΚΙΖΑ – ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ – ΔΙΑΝΑ –ΙΝΤΕΑΛ – ΛΙΛΑ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ – ΨΥΡΡΗ
————————————–
«Ξόρκισε το κακό» («Deliver us from evil», ΗΠΑ, 2014) του Σκοτ Ντίκερσον με τους Ερικ Μπάνα, Εντγκαρ Ραμίρεζ
Με το «Ξόρκισε το κακό» ο σκηνοθέτης της ενδιαφέρουσας ταινίας «Ο εξορκισμός της Εμιλι Ρόουζ», επανέρχεται σε θέμα εξορκισμού μέσα από την ιστορία ενός άθεου αστυνομικού της Νέας Υόρκης (Ερικ Μπάνα) ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με δαιμονισμένους αμερικανούς στρατιώτες του πολέμου στο Ιράκ που απειλούν ακόμη και την οικογένειά του. Το μήνυμα της ταινίας στην οποία ρόλο παίζει και ένας αβανγκάρντ ιερέας (Εντγκαρ Ραμίρεζ) είναι ότι ο αστυνομικός θα πρέπει πρώτα να πιστέψει στον Θεό και να νικήσει τους δικούς του δαίμονες, κάτι που από μόνο του αγγίζει τα όρια της αφέλειας σε αυτόν τον μέτριο συνδυασμό «Εξορκιστή» και «Seven».
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΚΑΤΕΡΙΝΑ – ΧΑΙΔΑΡΙ ΘΕΡΙΝΟ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
————————————–

«Τελική αποπληρωμή» (2013) του Αλέξανδρου Λεονταρίτη, με τους Γρηγόρη Τερζάκη, Χρήστο Θεοφιλάτο, Γιώργο Γιαννόπουλο, Ελένη Φιλίνη, Γιάννη Μποσταντζόγλου κ.α.
Ενα πράγμα αποδεικνύει η γκανγκστερική περιπέτεια «Τελική αποπληρωμή» του Αλέξανδρου Λεονταρίτη: το πόσο δύσκολο πράγμα είναι να γυριστεί μια πειστική γκανγκστερική περιπέτεια στην Ελλάδα. Το φιλμ, το οποίο θυμίζει πολύ τους «Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη (θα τους δούμε αργότερα) ακολουθεί την πορεία δύο εισπρακτόρων δανείων (Γρηγόρης Τερζάκης, Χρήστος Θεοφιλάτος) που δουλεύουν για έναν υστερικό μεγαλοκακοποιό, με τον οποίο τελικά θα έρθουν σε σύγκρουση. Τόσο ο σκηνοθέτης όσο και οι ηθοποιοί του καταβάλλουν τιτάνιες προσπάθειες για να πατήσουν με σταθερότητα στα χνάρια του αμερικανικού αστυνομικού φιλμ νουάρ και των ταινιών που αγαπούν, όμως το αποτέλεσμα σε αφήνει τουλάχιστον αμήχανο. Μόνο η Ελένη Φιλίνη δείχνει να ξέρει πολύ καλά τι κάνει παίζοντας την κατ’ εξακολούθηση απατημένη σύζυγο του μεγαλοκακοποιού τον οποίο υποδύεται ο Γιώργος Γιαννόπουλος σε έναν ρόλο πανομοιότυπο με αυτόν που ο ίδιος υποδύθηκε στο «Μικρό ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΑΝΕΣΙΣ – ΤΡΙΑΝΟΝ
————————————–
«Η τελευταία φάρσα» (2013) του Βασίλη Ραΐση, με τους Νικόλα Πιπερά, Μαρίνα Καλογήρου, Ανδρέα Μαριανό κ.α.
Ακόμη μία αξιέπαινη προσπάθεια για δημιουργία ταινίας με μηδενικό μπάτζετ, η ταινία του Βασίλη Ραϊση καταπιάνεται με την απόφαση μιας ομάδας νεαρών επιστημόνων να αποδείξει ότι ένα κοινόβιο εναλλακτικής θεραπείας είναι απάτη. Τι μπορεί να συμβεί όμως, όταν ο «μυστικός πράκτορας» της ομάδας βρεθεί αντιμέτωπος κατάματα με την απάτη και αντιληφθεί ότι κάποιοι βλέπουν το φως της ελπίδας ακόμα και σε μια ψευδαίσθηση; Αδιαμφισβήτητα η ταινία ασχολείται με ένα ζήτημα που ενδεχομένως στις μέρες μας να αφορά πολύ κόσμο και η αλήθεια είναι ότι και καλά στοιχεία έχει (η φωτογραφία του Δημήτρη Τάσση) και μια εντιμότητα σε αυτό που θέλει να πει. Δεν παύει ωστόσο ως σύνολο να μην μπορεί να ξεφύγει από τα επίπεδα ενός ερασιτεχνικού home movie.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ:ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
————————————–
Αποκλειστικά στον κινηματογράφο ΑΣΤΥ προβάλλεται σε επανέκδοση η ταινία της μεξικανικής περιόδου του Λουίς Μπουνιουέλ «Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο Ντε Λα Κρουζ», ένας ευφυής λαβύρινθος που ακροβατεί ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα με κεντρικό ήρωα έναν εύπορο μεγαλοαστό που ισχυρίζεται ότι είναι εγκληματίας. Είναι, ή δεν είναι και αν όχι για ποιόν λόγο παριστάνει ότι είναι; Η απάντηση στην οθόνη…
Βαθμολογία: 3