Mε την παρουσίαση δύο έργων σύγχρονης τέχνης από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου συμμετέχει η «Νέον», ο Oργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης του γνωστού συλλέκτη, στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013. Τα έργα Red Carpet, 2011 της Μάρως Μιχαλακάκου και Akropolis Now, 2004 του νοτιοαφρικανού Kendell Geers, θα εκτίθενται σε αμφίδρομη σχέση στους χώρους της Πειραιώς 260 (A) κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών 2013. Την έπιμέλεια της έκθεσης Heart of Darkness έχει ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης.
Το έργο Red Carpet (2011) της Μάρως Μιχαλακάκου, ένα μπορντώ βελούδο με τα αποτυπώματα των γαμψών νυχιών ενός φανταστικού αρπακτικού όντος, απλώνεται σε πολλά μέτρα δημιουργώντας μια σχέση έντασης στο χώρο. Το νυστέρι χρησιμοποιείται ως πινέλο, που αφαιρεί το πέλος του βελούδου για να αναδείξει τα αποτυπώματα του αρπακτικού. Το φάσμα της αντιστροφής ρόλων που ενυπάρχει στη σχέση θύτη και θύματος, θηρευτή και θηράματος, γοητεύει, τρομάζει και προκαλεί. Η εγκατάσταση έχει άμεση σχέση με την εξουσία, την κυριαρχική επιβολή και την αναπόσπαστη σχέση ζωής και θανάτου. Σε υπαρξιακό επίπεδο, ο θεατής γίνεται μάρτυρας της αγωνίας και της μανίας ενός ζωντανού όντος, που παλεύει για τη ζωή του αδράχνοντας την ύστατη ελπίδα.
Η εγκατάσταση Akropolis Now (2004) του Κέντελ Γκέερς, αποτελείται από συρματόπλεγμα και μεταλλικά στοιχεία που συνθέτουν ένα αγκαθωτό πλέγμα, και είναι εμπνευσμένη από πολλαπλές πηγές. Η αρχική σπίθα έμπνευσης ανάγεται σε ένα ταξίδι του καλλιτέχνη στην Ελλάδα και την επίσκεψη του στην Ακρόπολη. Το αρχαίο ελληνικό ιδεώδες του κάλλους που διαπνέει την τέχνη του μετέπειτα δυτικού πολιτισμού, έρχεται σε αντίθεση με την σκληρότητα και βιαιότητα του υλικού, που χρησιμοποιήθηκε από το καθεστώς του Απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική. Το έργο εκφράζει τον ίδιο τον καλλιτέχνη: τις εσωτερικές συγκρούσεις και αντικροούμενες αναζητήσεις ενός λευκού Αφρικανού.
Ο τίτλος του έργου είναι μια ευθεία αναφορά στην ταινία του Φράνσις Φορντ Κόππολα Αποκάλυψη Τώρα που όπως και το έργο του Γκέερς, αντλούν από το περίφημο βιβλίο «Η καρδιά του σκότους» (Heart of Darkness) του Τζόζεφ Κόνραντ, το οποίο περιγράφει αντίστοιχα ένα επικό ταξίδι στην καρδιά της ζούγκλας. Και τα τρία δημιουργήματα συνιστούν ένα ταξίδι της εσωτερικής αναζήτησης στην καρδιά του σκότους της ανθρώπινης ψυχής.
Τα δύο έργα αποτυπώνουν βαθιά υπαρξιακή αγωνία, ψυχικό διχασμό και απελπισμένη αναζήτηση διεξόδου. Η κρίση εκφράζεται στο Red Carpet, σε ατομικό επίπεδο, ενώ στο Akropolis Now σε συλλογικό. Ό,τι απειλεί την ενότητα του ‘εγω’, απειλεί και την κοινωνική συνοχή.
Η Μάρω Μιχαλακάκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967 και σπούδασε στην Hochscule fϋr Bildende Kunst, Braunschweig, Γερμανία (1988-89) και στην Ecole Nationale D’Arts Plastiques De Cergy-Pontoise, Γαλλία (1987-93). Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Έργα της υπάρχουν στο FNAC της Γαλλίας (Fonds Nationale D’art Contemporain) καθώς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Ο Kendell Geers είναι γεννημένος το 1968 στο Γιοχάνεσμπουργκ. Zει και εργάζεται στις Βρυξέλλες. Η δουλειά του είναι πολυσχιδής και περιλαμβάνει γλυπτά, εγκαταστάσεις, performance, εικαστικά, φωτογραφία και video.
O Geers κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση μετά τη συμμετοχή του στην έκθεση Documenta 11 (2002) και είναι ευρύτερα γνωστός για τις δυναμικές και μεγάλων διαστάσεων εγκαταστάσεις σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Κοινωνικά ενεργός και πολιτικά ευαισθητοποιημένος, η δουλειά του Geers εκφράζει την βαθιά πεποίθησή του στη δύναμη της τέχνης να επηρεάζει την κοινωνία.
Heart of Darkness
Kendell Geers και Μάρω Μιχαλακάκου
Σε αμφίδρομη Σχέση
3 Ιουνίου-20 Ιουλίου 2013
Πειραιώς 260, Κτίριο Α
Οι εγκαταστάσεις είναι προσβάσιμες για το κοινό καθημερινά από τις 19:00-23:00.
Είσοδος Ελεύθερη