Ο «Μεγάλος Ερωτικός» του Μάνου Χατζιδάκι, από τα σημαντικότερα έργα όχι μόνο του συνθέτη αλλά και της εν γενεί ελληνικής μουσικής, παρουσιάζεται από νεότερους δημιουργούς, το προσεχές Σάββατο, στο Polis. «Ο Μεγάλος Ερωτικός με τον «μυστικό τρόπο» μας» είναι ο τίτλος της παράστασης που «υπογράφουν» η Τατιάνα Ζωγράφου, η Δάφνη Πανουργιά και ο Ανδρέας Καρακότας.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας η Τατιάνα Ζωγράφου έχει επιλέξει να παρουσιάσει τον Μεγάλο Ερωτικό (1972) του Μάνου Χατζιδάκι απoδίδοντας έτσι φόρο τιμής στον μεγάλο έλληνα συνθέτη. Μαζί της ο Ανδρέας Καρακότας, τραγουδιστής που ο ίδιος ο Χατζιδάκις επέλεξε για να ηχογραφήσει τον τελευταίο του δίσκο, «Τα τραγούδια της αμαρτίας» καθώς και η ερμηνεύτρια Δάφνη Πανουργιά.
{{{ moto }}}«Ο Μεγάλος Ερωτικός» είναι κύκλος τραγουδιών για δύο φωνές, μικτή χορωδία και ομάδα εγχόρδων και νυκτών οργάνων, σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου, Κωνσταντίνου Καβάφη, Διονυσίου Σολωμού, Σαπφούς, Μυρτιώτισσας, Γεωργίου Σαραντάρη, Παντελή Πρεβελάκη, Γεωργίου Χορτάτζη και Σολομώντος.
Το δε έργο γράφτηκε στην Νέα Υόρκη και στην Αθήνα από τον Ιούνιο μέχρι τον Οκτώβριο του 1972. Τραγουδούν η Φλέρυ Νταντωνάκη και ο Δημήτρης Ψαριανός.
Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται τραγούδια της Ζωγράφου από το δίσκο «Μ’ έναν τρόπο μυστικό» (με ζωγραφιές του Χρήστου Κεχαγιόγλου από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο), τραγούδια για τον έρωτα πάνω σε στίχους σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων ποιητών (Γιώργου Χρονά, Ιουλίτας Ηλιοπούλου, κ. ά.) σε ενορχήστρωση του Κώστα Βόμβολου. Επίσης θα ακουστούν μια σειρά αγαπημένων τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι ενώ ο Γιώργος Χρονάς διαβάζει ποιήματά του.
Τραγουδούν: Τατιάνα Ζωγράφου, Δάφνη Πανουργιά, Ανδρέας Καρακότας
Παίζουν οι μουσικοί: Κώστας Βόμβολος (ακορντεόν), Βαγγέλης Ζωγράφος (κοντραμπάσο), Πάνος Κανελλόπουλος (μαντολίνο), Μιχάλης Πορφύρης (τσέλο).
Στο πιάνο ο Θόδωρος Κοτεπάνος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις για τον «Μεγάλο Ερωτικό»


α) «Εκείνη την εποχή πολλοί απορήσανε που γύρισα στη διάρκεια της δικτατορίας και έκανα τον ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΩΤΙΚΟ. Τον έκανα από σκοπιμότητα γιατί είδα ότι εκείνο που έλειπε απ’ τον τόπο μας δεν ήταν το σύνθημα. ‘Ελειπαν οι μεγάλες ανθρώπινες αξίες που είχαν καταρρακωθεί. Κια δικαιώθηκα εκ των υστέρων διότι τα συνθήματα παρήλθαν, ενώ οι έννοιες του ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΡΩΤΙΚΟΥ, εφ’ όσον αποδείχθεικε ότι δεν επρόκειτο για απλά ερωτικά τραγούδια αλλά τραγούδια περί έρωτος, παρέμειναν. Όμως υπέστην την επίθεση αρκετών ανθρώπων τότε, που είπαν, αυτό ήρθε να μας δώσει το ’72 μέσα στην δικτατορία; Εγώ έδωσα ακριβώς αυτό το οποίο είδα ότι έλειπε τότε. Κι ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΙΚΟΣ ήταν ακριβώς ο φορέας των βαθύτερων ανθρώπινων αισθημάτων που κόντευαν τότε να εξεφτελιστούν.»




β) «Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΙΚΟΣ έγινε από ένα αίσθημα ενοχής κι όχι από ερωτικούς λόγους. Μόνον οι ανόητοι φαντάζονται ότι όταν είσαι ερωτευμένος γράφεις ένα έργο σαν τον «Μεγάλο Ερωτικό». Τον «Μεγάλο Ερωτικό» τον γράφεις όταν δεν ασχολείσαι με το αν είσαι ερωτευμένος ή όχι. Έχεις ξεκαθαρίσει τα θέματα και είσαι ελεύθερος να σκέπτεσαι.


Είχα ένα αίσθημα ενοχής απέναντι σε μια θαυμάσια γυναίκα, τη Μυρτιώτισσα, μητέρα του Γιώργου Παππά, του μεγάλου ηθοποιού, ο οποίος ήταν και πολύ στενός μου φίλος.


… Όταν πέθανε ο Γιώργος, έχασα τα ίχνη της, δεν είχα επαφή. Μια δεδομένη στιγμή, άρρωστη στο νοσοκομείο, μου στέλνει το Σ΄ αγαπώ, το περίφημο ποίημά της για να κάνω μουσική, μαζί μ΄ ένα πολύ συγκινητικό γράμμα. Τότες, είπα, θα πάω αμέσως να τη δω, αλλά δεν πήγα, και με την επιπολαιότητα που χαρακτηρίζει τους νέους, το ξέχασα. Βρέθηκα στην Αμερική, όπου διαβάζοντας ότι πέθανε η Μυρτιώτισσα μου ήρθε στο νου η παράλειψή μου, βρήκα το γράμμα της και το ποίημα και αισθάνθηκα όλες τις τύψεις ενός ανθρώπου που σαν νέος, κάνει τέτοιου είδους αστοχίες κι επιπολαιότητες. Θέλησα να γράψω μουσική εκ των υστέρων γι΄ αυτό το ποίημα της Μυρτιώτισσας το τόσο γνωστό στις παλαιότερες γενιές. Για να το συμπεριλάβω όμως κάπου έπρεπε να κάνω έναν ολόκληρο Ερωτικό. Κι έτσι αποφάσισα να επιλέξω ποιήματα απ΄ τη Σαπφώ μέχρι τις μέρες μας, για να συμπεριληφθεί και το «Σ΄αγαπώ» της Μυρτιώτισσας. Κι έκανα τον «Μεγάλο Ερωτικό». Νομίζω ότι πέτυχα ένα ωραίο έργο και κατά βάθος, της ανήκει εξ΄ ολοκλήρου. Αν ανήκει σε κάποιον «ο Μεγάλος Ερωτικός», δικαιωματικά ανήκει στη μνήμη της Μυρτιώτισσας.»