Τι ακριβώς γύρευαν χθες το απόγευμα τόσες εκατοντάδες γυναίκες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών; Ηθική αυτουργός για τη μετατροπή της Αίθουσας Δημήτρης Μητρόπουλος σε… γυναικωνίτη ήταν η διάλεξη της Τζούλια Κρίστεβα στο πλαίσιο του προγράμματος Μegaron Ρlus. Η καταξιωμένη ψυχολόγος, γλωσσολόγος, καθηγήτρια και συγγραφέας μίλησε χθες με θέμα «Η γυναίκα στην ψυχανάλυση», βιώνοντας εντυπωσιακή προσέλευση.

Το ασθενές φύλο έδωσε το δυνατό «παρών» καταλαμβάνοντας το 90% του κοινού, εντός και εκτός της αίθουσας. Οσοι δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν εγκαίρως το μαγικό χαρτάκι εισόδου αρκέστηκαν να παρακολουθούν τη διάλεξη καθισμένοι στα σκαλάκια έξω από την κατάμεστη αίθουσα. Ανθρωποι κάθε ηλικίας σημείωναν με ταχύτητα τα λεγόμενα της Κρίστεβα, ενώ κάθε φορά που κάποιος αποχωρούσε, ένα σμήνος από ακροατές ερχόταν κατά πάνω του διεκδικώντας το «μαγικό χαρτάκι»- λες και επρόκειτο για μια συναυλία την οποία, εκτός από το να ακούσουν, ήθελαν και να δουν. Στο τέλος της βραδιάς καταχειροκροτήθηκαν τόσο η Κρίστεβα όσο και ο καθηγητής Ψυχιατρικής Ντάνιελ Στερν με τον οποίο συνομίλησε.

Φοιτήτριες Ψυχολογίας και Ιατρικής που σκέφτονται να ακολουθήσουν την ειδικότητα της Ψυχιατρικής, μητέρες που προβληματίζονται με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους, κόρες που ενδιαφέρονται για τις ιδιαίτερες συμπεριφορές των γονιών τους, καθώς και κυρίες μεγαλύτερης ηλικίας που βρίσκουν τα βιβλία και τα λεγόμενα της Κρίστεβα πηγές έμπνευσης, συνέθεσαν τη γυναικοκρατούμενη εκδήλωση. Αλλά και οι (λίγοι) άνδρες ακροατές παρακολούθησαν τις ομιλίες με περισσή προσοχή, σε μια προσπάθεια, ίσως, να αποκρυπτογραφήσουν τη γυναικεία ψυχή.

Οπως μας είπε η κυρία Βασιλική Καραθανάση, στοματολόγος (σπάνια ειδικότητα, με εκείνους που την κατέχουν στην Ελλάδα να μην ξεπερνούν τους 100), «πολλές από τις νόσους που έχουν να κάνουν με το ανθρώπινο στόμα χαρακτηρίζονται ψυχοσωματικές.Ερχονται,για παράδειγμα, ασθενείς που νιώθουν καύση στο στόμα και δεν καταλαβαίνουν από τι προέρχεται.Δυστυχώς οι γυναίκες, και κυρίως εκείνες που βρίσκονται κοντά στην εμμηνόπαυση,εμφανίζουν πολλά ψυχοσωματικά συμπτώματα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν γιατί αγαπούν τόσο την ψυχανάλυση και αρέσκονται στο να εξερευνούν την άβυσσο της ψυχής τους».

Η Τζούλια Κρίστεβα γεννήθηκε στη Βουλγαρία και το 1965 βρέθηκε στη Γαλλία με μια υποτροφία και πέντε δολάρια στην τσέπη. Οπως πολύ συχνά λέει, νιώθει περισσότερο Ευρωπαία και διεθνής παρά Βουλγάρα ή Γαλλίδα. Κάνοντας μία παράκαμψη στην προγραμματισμένη διάλεξή της, απευθύνθηκε ειδικά στο ελληνικό κοινό, σχολιάζοντας: «Η κρίση που ζείτε και εσείς και εμείς στη Γαλλία αλλά και άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο είναι σαφώς οικονομική, μα και βαθύτατα μεταφυσική. Είναι μια κρίση πολιτισμού». Κατόπιν άρχισε να μιλάει με μεστό και γοητευτικό τρόπο για το μητρικό πάθος, παράγοντα θεμελιώδη στη γυναικεία ψυχανάλυση. Κομψή μέσα στο μαύρο σακάκι της, τόνισε το πόσο τα ΜΜΕ υπερεκτιμούν την εγκυμοσύνη και αγιοποιούν τις εγκύους- ένα ζάπινγκ στην ελληνική τηλεόραση, που τον τελευταίο καιρό αναρωτιέται με εμμονή για το αν η Φαίη Σκορδά είναι έγκυος ή όχι, θα μας πείσει. Η Κρίστεβα μίλησε για την πολυπλοκότητα του μητρικού πάθους, που «οι ίδιες οι μητέρες το αποσιωπούν γιατί νιώθουν ενοχή και προτιμούν να ιεροποιούν τη φουσκωμένη τους κοιλιά και αργότερα να αγιοποιούν το “παιδί-βασιλιά”».

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης «η γυναίκα χάνει την ταυτότητά της, έχοντας να αντιμετωπίσει ένα αντικείμενο χωρίς κανένα σχήμα που έχει κάνει κατάληψη στο σώμα της. Και ενώ το μητρικό πάθος είναι αναγκαίο για να έχουμε καλή σχέση με τους άλλους, δεν χρειάζεται να γίνουμε μάνες για να το νιώσουμε. Αρκεί και μία υιοθεσίαή η διοχέτευση αγάπης σε παιδιά που πάντα θα υπάρχουν στο στενό μας περιβάλλον». Κάπως έτσι, η κορυφαία ψυχολόγος απενοχοποίησε το «βιολογικό ρολόι» και τις κοινωνικές επιταγές.