Η επίσκεψη της «βραχνής» ντίβας




Η Μάριαν Φέιθφουλ ανήκει σε αυτή την κατηγορία καλλιτεχνών – ευτυχώς – τους οποίους δεν μπορείς να τοποθετήσεις σε μια κατηγορία και να ξεμπερδεύεις μαζί τους εύκολα. Εχει την ικανότητα ακόμη και σήμερα, περισσότερα από 40 χρόνια μετά την πρώτη δημόσια έκθεσή της, να ελίσσεται δίνοντας το δικό της στίγμα ως τραγουδίστρια, συνθέτις, ηθοποιός αλλά και χρονικογράφος. Είχε την ευτυχία να εξελιχθεί ως καλλιτέχνις στην ώριμη κυρίως ηλικία της, γεγονός που όμως σημαίνει ότι τα πρώτα βήματά της δεν έχαιραν ιδιαίτερης εκτίμησης ούτε από το κοινό ούτε από τους κριτικούς. Γόνος αριστοκρατικής οικογένειας – η μητέρα της ήταν η εβραία βαρόνη Εύα Ερίσο -, η Μάριαν Φέιθφουλ μπήκε στην καυτή λονδρέζικη σκηνή της δεκαετίας του ’60, πρωτίστως ως pin-up girl και αμόρε του Μικ Τζάγκερ και δευτερευόντως ως τραγουδίστρια με αξιώσεις. Οι περιπέτειές της δε με τα ναρκωτικά και ιδιαίτερα η σχεδόν μοιραία και περίφημη μεταφορά της από το σπίτι του Κιθ Ρίτσαρντς στα Ρέντλαντς σε κώμα φορώντας μόνο μία γούνα είχαν στην πορεία και τη θετική πλευρά τους. Της πήρε ένα μικρό διάστημα να συνέλθει, αλλά επανήλθε, πιο ώριμη και το σημαντικότερο με μια φωνή βαριά και βραχνή, που θεωρήθηκε σήμα κατατεθέν για την πορεία που ακολούθησε.


Το άλμπουμ που τη συνέστησε σε ένα άλλο κοινό αλλά και που ανέβασε τον πήχη για όσα ακολούθησαν ήταν χωρίς αμφιβολία το «Broken English» το 1979, το οποίο περιείχε και το αρκετά ανατρεπτικό στιχουργικά, «Why D’ Ya Do It», βασισμένο σε ένα ποίημα του Χίθκοουτ Γουίλιαμς. Η καριέρα της έκτοτε ακολουθεί μια πορεία που μόνο σημαντικούς σταθμούς έχει, όπως είναι το άλμπουμ «Strange Weather» με παραγωγό τον Χαλ Γουίλνερ, όπου ουσιαστικά με τη διασκευή του «Ballad Of The Soldier’s Wife» αρχίζει και η σχέση της με τη μουσική του Κουρτ Βάιλ. Μια σχέση που θα διαρκέσει αρκετά, με περιοδείες που θα περάσουν και από τη χώρα μας και θα κορυφωθεί με τη συμμετοχή της στα «Επτά θανάσιμα αμαρτήματα», μια παράσταση που είδαμε και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η συνεργασία της με τον Αντζελο Μπανταλαμέντι είχε ως αποτέλεσμα το πολύ όμορφο άλμπουμ «Α Secret Life» ενώ τα τελευταία χρόνια η νεότερη γενιά μουσικών προσφέρθηκε να συνεργαστεί μαζί της με εξαιρετικά αποτελέσματα στο «Kissin’ Time» του 2002 όπου τραγούδια γράφουν μεταξύ άλλων ο Μπεκ, ο Μπίλι Κόργκαν και ο Τζάρβις Κόκερ, και στο «Before The Poison», το οποίο έχουν επιμεληθεί ο Ντέιμον Αλμπαρν των Blur και ο Νικ Κέιβ.


Παράλληλα διοχέτευσε το υποκριτικό ταλέντο της σε ενδιαφέρουσες παραγωγές στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο, όπως συνέβη πρόσφατα με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στην ανεξάρτητη βρετανική ταινία «Irina Palm» που κέρδισε τους κριτικούς αλλά και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με την υγεία της, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια έχουν μπει σε πρώτο πλάνο, αφού αναγκάστηκε να ακυρώσει την περιοδεία έπειτα από διάγνωση για καρκίνο του μαστού, για να ακολουθήσει εγχείρηση, ενώ πριν από μερικούς μήνες παραδέχτηκε σε εκπομπή της βρετανικής τηλεόρασης ότι είναι φορέας της ηπατίτιδας C, μια διάγνωση που έγινε πριν από 12 χρόνια. Στη χώρα μας θα παρουσιάσει για μία ακόμη φορά τραγούδια από ολόκληρη την καριέρα της, ίσως και κάποια από το νέο άλμπουμ που ετοιμάζει με τον Χαλ Γουίλνερ.


Η Μάριαν Φέιθφουλ εμφανίζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στο θέατρο Παλλάς και την Παρασκευή 14 Μαρτίου στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη.