• Αναζήτηση
  • FSRU Αλεξανδρούπολης: Υπέγραψαν ΔΕΠΑ και Gastrade

    Τη συμφωνία για τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στο έργο του νέου πλωτού τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (Floating Storage Regasification Unit - FSRU) στην Αλεξανδρούπολη υπέγραψαν το μεσημέρι της Παρασκευής ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Δημήτρης Τζώρτζης και ο πρόεδρος της GASTRADE, κ. Ιωάννης Αράπογλου.

    Τράτσα Μάχη
    Τη συμφωνία για τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στο έργο του νέου πλωτού τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (Floating Storage Regasification Unit – FSRU) στην Αλεξανδρούπολη υπέγραψαν το μεσημέρι της Παρασκευής ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Δημήτρης Τζώρτζης και ο πρόεδρος της GASTRADE, κ. Ιωάννης Αράπογλου.
    Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο του Southeast Europe Energy Forum το οποίο διοργανώνεται από το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο και την Ελληνική Δεξαμενή Σκέψης για την Ενεργειακή Οικονομία (HAEE).
    Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο σχεδιάζεται με στόχο να διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία τόσο της ελληνικής όσο και της περιφερειακής αγοράς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου και στην ενεργειακή ασφάλεια.
    Ο σχεδιασμός προβλέπει να μεταφέρονται περί τα 3 bcm αερίου (από τον FSRU και τον αγωγό TAP, ο οποίος από το 2020 θα μεταφέρει στην περιοχή μας αζέρικο αέριο από την Κασπία), μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, ο οποίος βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης, στις αγορές  της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Αυστρίας, με τη βοήθεια ενός δικτύου άλλων διασυνδετήριων αγωγών.  
     Όπως ανέφερε ο κ. Αράπογλου, «σήμερα υπογράψαμε τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας».

    Από την πλευρά του ο κ. Τζώρτζης, πρόεδρος της ΔΕΠΑ, σημείωσε «ότι χρειάστηκε χρόνος για να ολοκληρωθεί η συμφωνία η οποία υπεγράφη». Όπως επεσήμανε, «μετά από πολλούς μήνες σκληρής δουλειάς οριστικοποιήσαμε τα τελικά μας έγγραφα. Είναι προϊόν πολύ σκληρής δουλειάς τους τελευταίους μήνες». Μάλιστα, αποκάλυψε ότι εδώ και πολλούς μήνες «συνεργαζόμαστε με την πρώτη εταιρεία εξαγωγής φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ, αυτή η συνεργασία είναι μοναδική γιατί αφορά σε έναν εικονικό αγωγό μέσω του Ατλαντικού. Αυτή (σ.σ. η Cheniere) έχει τοπικά κέντρα. Οριστικοποιούμε αυτή τη σύμβαση και θα έχουμε σύντομα νέα. Έχουμε συμφωνήσει με την εταιρεία για ένα spot cargo υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα έρθει το 2018. Βρίσκουμε αυτή τη στιγμή το σημείο που θα το εντάξουμε στο χαρτοφυλάκιό μας. Θα υπάρχει πολύ σημαντική συνεργασία με τις ΗΠΑ».
    Όσον αφορά στην πορεία του έργου, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί το market test ενώ η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί στο τέλος του χρόνου. Το έργο θα είναι πλήρως λειτουργικό κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
    Όπως ανέφερε o πρόεδρος της HAEE Δρ. Κώστας Ανδριοσόπουλος σχολιάζοντας την υπογραφή της συμφωνίας, «η συγκεκριμένη επένδυση θα επιτρέψει στους συμμετέχοντες να βρουν καταρχήν μία δίοδο και εναλλακτικούς αγοραστές σε μια περιοχή η οποία είναι αρκετά κλειστή για άλλους ανταγωνιστές. Μιλάω για την περιοχή των Βαλκανίων, για τις άλλες χώρες οι οποίες βρίσκονται βόρεια της Ελλάδος (Βουλγαρία, Σερβία), οι οποίες δεν προμηθεύονται αυτή τη στιγμή άλλο αέριο πλην του ρωσικού το οποίο έρχεται μέσω αγωγού από την Ουκρανία. Το project της Αλεξανδρούπολης θα δώσει τη δυνατότητα και στους δυνητικούς αγοραστές σε αυτές τις χώρες των Βαλκανίων να διαφοροποιήσουν λίγο και τις πηγές προμήθειας».
    Σύμφωνα με τον ίδιο, το LNG έχει αλλάξει δραματικά την αγορά φυσικού αερίου παγκοσμίως με αιχμή του δόρατος την Αμερική, λόγω της πολύ φθηνής παραγωγής ειδικά μέσω του σχιστολιθικού αερίου, το οποίο οι Αμερικανοί έχουν τη δυνατότητα να το παράγουν σε πολύ χαμηλή τιμή και αφού το υγροποιήσουν να το μεταφέρουν σε ολόκληρο τον κόσμο.
    Και κατέληξε: «Βλέπουμε μια μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα του αερίου κατ’ αναλογία όπως συμβαίνει στις αγορές του πετρελαίου, κάτι που καθίσταται δυνατό μέσω των καραβιών που μεταφέρουν LNG και μέσω των μονάδων υγροποίησης (από εκεί που εξάγεται το αέριο) και  των μονάδων αεριοποίησης (εκεί που μπορούν να δεχθούν αυτό το αέριο). Τα κόστη έχουν πέσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια και ένας από τους τρόπους εισαγωγής αερίου με τη μορφή LNG γίνεται με αυτές τις πλωτές μονάδες, όπως είναι και το προτεινόμενο project στην Αλεξανδρούπολη. Αυτές οι μέθοδοι ρίχνουν το κόστος έως και 3 και 4 φορές σε σχέση με τα παραδοσιακά terminals, τα οποία βρίσκονται στην ξηρά».
    Κοινωνία