Από τη «γέννησή» της ως σήμερα πολλοί διερωτώνται για τον ρόλο που κατέχει η κρατική εταιρεία ΗΔΙΚΑ ΑΕ (Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης), βασικός μέτοχος της οποίας είναι το ΙΚΑ. Ιδρύθηκε με τον νόμο 3.607/2007 προκειμένου «να παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις υψηλής ποιότητας στον τομέα πληροφορικής και επικοινωνιών, οι οποίες θα υποστηρίζουν την ορθή, πλήρη και αποτελεσματική λειτουργία των φορέων της κοινωνικής ασφάλισης και παροχής υγείας σε βάθος χρόνου».
Γίνεται αντιληπτό ότι η ΗΔΙΚΑ ΑΕ έχει συσταθεί για να φέρνει εις πέρας έργα για την παροχή σύγχρονων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Η πραγματικότητα όμως είναι λίγο διαφορετική. Από μια μικρή έρευνα μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι λειτουργεί ως επί το πλείστον ως «μεσάζων».
Τον Οκτώβριο του 2011 προκήρυξε ανοικτό επαναληπτικό διαγωνισμό για την προμήθεια εξοπλισμού πληροφοριακού συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με προϋπολογισμό 120.000 ευρώ. Τον Ιούλιο του 2012 προκήρυξε διαγωνισμό για την «ανάπτυξη συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και παροχή σχετικών υποστηρικτικών συστημάτων», διάρκειας 36 μηνών, με προϋπολογισμό 24,6 εκατ. ευρώ. Τον Οκτώβριο του 2013 άλλον έναν για την ανάδειξη αναδόχου που θα αναλάβει το έργο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών υποστήριξης στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Προϋπολογισμός δαπάνης: 40.000 ευρώ.
Εναν χρόνο μετά, το καλοκαίρι του 2014, έρχεται η ΗΔΙΚΑ ΑΕ να υπογράψει σύμβαση με δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της πληροφορικής προκειμένου να αναλάβουν το έργο «Ανάπτυξη Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης και Παροχή Σχετικών Υποστηρικτικών Υπηρεσιών». Η συμβατική αξία του έργου είναι 11.955.020 ευρώ. Το έργο έγινε και σε συνεργασία με την ΥΠΕΔΥΦΚΑ (υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ για τον έλεγχο των δαπανών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης).
Με άλλα λόγια, αναθέτει σε τρίτους ένα έργο κόστους 11,9 εκατ. ευρώ το οποίο ήδη λειτουργεί. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ανάλογο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και BI (business intelligence, δηλαδή να μπορεί να δείξει ποιος γιατρός έγραψε περισσότερα φάρμακα από άλλον συνάδελφό του της ίδιας ειδικότητας και σε ποιο φαρμακείο έχουν εκτελεστεί οι συνταγές) λειτουργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο με τους ίδιους δείκτες στον ΕΟΠΥΥ. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το σύστημα αυτό ελέγχει με καθυστέρηση και όχι σε πραγματικό χρόνο τις συνταγές και τα παραπεμπτικά των γιατρών, διότι δεν διαθέτει τους απαραίτητους ιατρικούς κανόνες του κλινικού ελέγχου που υπάρχουν σε διεθνή συστήματα.
Το ζήτημα αυτό έχει προβληματίσει στελέχη του υπουργείου Υγείας που διερωτώνται αν είναι τελικώς αναγκαίο το εν λόγω έργο, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ στον ΕΟΠΥΥ, και βεβαίως πώς είναι δυνατόν η ΥΠΕΔΥΦΚΑ που ανήκει στον ΕΟΠΥΥ να συνεργάζεται με την κρατική ΗΔΙΚΑ και ιδιωτικές εταιρείες για να θέσουν σε εφαρμογή σύστημα το οποίο ήδη λειτουργεί από τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ.
Να σημειωθεί ότι τα έσοδα της ΗΔΙΚΑ ΑΕ προέρχονται από τις εισφορές των ασφαλισμένων, δηλαδή από τα ασφαλιστικά ταμεία, τα δημόσια νοσοκομεία και τον ΕΟΠΥΥ. Μόνο από τον Οργανισμό έλαβε για το 2013 και το 2014 περίπου 3 εκατ. ευρώ. Και αυτό τη στιγμή που ο ΕΟΠΥΥ χρωστά σε νοσοκομεία και παρόχους υπηρεσιών υγείας πάνω από 1 δισ. ευρώ μόνο για το 2014.

Ρωγμές στον ΕΟΜ από το πόρισμα των «Ράμπο» της Υγείας για το 2002-2010
Ατασθαλίες στον Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων

Κόλαφος το πόρισμα των Επιθεωρητών Υγείας για τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Σύναψη συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρείες παροχής κυρίως οικονομικών υπηρεσιών χωρίς να έχει διενεργηθεί πρόχειρος έστω διαγωνισμός, παράτυπες παρατάσεις συμβάσεων, ακόμη και ταμειακό έλλειμμα, για το οποίο ουδέποτε δόθηκε εξήγηση, βρήκαν οι «Ράμπο» Υγείας. Οι επιθεωρητές «ξεσκονίζουν» για πρώτη φορά έναν Οργανισμό που βρισκόταν μέχρι πρότινος στο απυρόβλητο, επιβεβαιώνοντας ότι η νέα ηγεσία του Σώματος είναι αποφασισμένη να «πολεμήσει» τη διαφθορά.
Το πόρισμα του ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) που αφορά την περίοδο 2002-2010 παραδόθηκε στους αρμοδίους στις 19 Φεβρουαρίου 2015. Στη συνέχεια εστάλη στην Εισαγγελία Αθηνών «για τη διερεύνηση της πραγματοποίησης ή μη αξιόποινων πράξεων (μέσω ενεργειών τους ή παράλειψης οφειλόμενων ενεργειών τους) από το σύνολο των προσώπων τα οποία μετείχαν ως μέλη στο ΔΣ του ΕΟΜ κατά την περίοδο 2002-2010».
Ειδικότερα οι «Ράμπο» διαπίστωσαν ότι τον Οκτώβριο του 2003 υπεγράφη σύμβαση με λογιστή για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του ΕΟΜ, τη διαχείριση εσόδων – εξόδων κ.τ.λ. Η σύμβαση ήταν διετής και η συνολική αμοιβή του λογιστή ήταν 45.000 ευρώ. Μετά τη λήξη της η σύμβαση παρατάθηκε με… προφορική συμφωνία ως τον Οκτώβριο του 2006, οπότε παρατάθηκε για αόριστο χρόνο και με αμοιβή 30 ευρώ («καθαρά») την ώρα.
Το αξιοπερίεργο είναι ότι την ίδια στιγμή η διοίκηση του ΕΟΜ συνάπτει σύμβαση με εταιρεία ορκωτών λογιστών η οποία υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2006 και διήρκεσε ως τον Μάιο του ίδιου έτους αντί 3.200 ευρω. Αντικείμενό της ήταν η σύνταξη προϋπολογισμών για τα έτη 2007, 2008, 2009 και ο απολογισμός του Οργανισμού του 2006.

«Την αρμοδιότητα για την κατάρτιση του ετήσιου προϋπολογισμού – ισολογισμού – απολογισμού έχει το Τμήμα Β’ (διοικητικού – οικονομικού) του φορέα. Δεν είναι αντιληπτό πώς είναι δυνατόν να έχει μεταβιβαστεί η αρμοδιότητα αυτή και μάλιστα σε ιδιωτική εταιρεία»
διαπιστώνουν οι επιθεωρητές. «Επίσης μεταξύ των αντικειμένων της σύμβασης του… (σ.σ.: αναφέρεται το όνομα του λογιστή) και του ΕΟΜ ήταν και η σύνταξη προϋπολογισμού. Διαφαίνεται ότι υπάρχει επικάλυψη των αντικειμένων των δύο συμβάσεων».
Τον Μάιο του 2007 υπεγράφη σύμβαση και με άλλη εταιρεία παροχής οικονομικών υπηρεσιών, διάρκειας ενός έτους. Αντικείμενο της εταιρείας ήταν η εγκατάσταση του λογισμικού οικονομικών υπηρεσιών και η καταχώριση των στοιχείων των εργαζομένων του ΕΟΜ σε αυτό, καθώς και η παροχή υπηρεσιών μισθοδοσίας. «Στον ΕΟΜ υφίσταται Τμήμα Διοικητικού – Οικονομικού, το οποίο είναι μεταξύ άλλων υπεύθυνο για τη διαχείριση όλων των οικονομικών θεμάτων του ΕΟΜ» σημειώνουν οι συντάκτες του πορίσματος.
Επίσης διαπιστώνουν ότι, ενώ η αρχική σύμβαση είχε λήξει, εν τούτοις η εταιρεία συνέχιζε την παροχή υπηρεσιών (είχε καταστεί αορίστου χρόνου) ως την έγγραφη ανανέωση αυτής.
Και ταμειακό έλλειμμα

Κατά τον έλεγχο στις οικονομικές καταστάσεις του ΕΟΜ από ορκωτό λογιστή το 2003 εντοπίστηκε ταμειακό έλλειμμα ύψους 5.000 ευρώ. Με εντολή του τότε προέδρου πραγματοποιήθηκε περαιτέρω οικονομικός έλεγχος και το ύψος του ελλείμματος επαναπροσδιορίστηκε στις 38.000 ευρώ.

«Ανεξαρτήτως αν επεστράφησαν στο σύνολό τους τα ποσά»
, οι ελεγκτές θεωρούν πως «η τότε διοίκηση του ΕΟΜ όφειλε να ενημερώσει επίσημα τόσο την ηγεσία του υπουργείου Υγείας όσο και τις εισαγγελικές αρχές προκειμένου να αποφανθούν αρμοδίως για την τέλεση ή μη τυχόν ποινικών παραπτωμάτων».
Οι επιθεωρητές διαπιστώνουν ακόμη στο πόρισμά τους ότι ο ΕΟΜ, παρά το σημαντικό έργο του, εξακολουθεί να λειτουργεί ως και σήμερα σε καθεστώς μόνιμης υποστελέχωσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ