Με το βλέμμα στο μέλλον
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz Ελλάς κ. Ιωάννης Καλλίγερος μιλάει στο Autohub για την επιτυχημένη πορεία της εταιρείας στην ελληνική αγορά, τις αλλαγές που συντελούνται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και τον τρόπο διαχείρισης των νέων προκλήσεων από τον κορυφαίο κατασκευαστή premium αυτοκινήτων στον κόσμο
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σε προηγούμενη συνάντησή μας είχατε αναφερθεί στην ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας και στην επίδειξη γρήγορων αντανακλαστικών προκειμένου να αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις των καιρών. Πώς τα στοιχεία αυτά συνέβαλαν τελικά στην επίτευξη ακόμη μιας πρωτιάς για τη Mercedes-Benz στην Ελλάδα το 2021; Ποια επιπλέον χρειάστηκε να αναπτύξετε και να εφαρμόσετε για να πετύχετε το αποτέλεσμα αυτό σε μια χρονιά που ανατράπηκαν πολλά δεδομένα;
«Είναι αλήθεια ότι η κατάταξη στην πρώτη θέση των πωλήσεων τα τελευταία 8 χρόνια μάς δίνει μεγάλη χαρά και ισχυρό κίνητρο, όμως, όπως έχω δηλώσει επανειλημμένα, για εμάς στη Mercedes-Benz Ελλάς η πρωτιά – αν και πάντα καλοδεχούμενη – δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Το 2021 ήταν μία ανατρεπτική χρονιά, αλλά η ομάδα της Mercedes-Benz Ελλάς – τόσο τα στελέχη της όσο και το εξουσιοδοτημένο της δίκτυο – έκανε και πάλι αυτό που τόσο καλά γνωρίζει σε ακόμα μία περίοδο κρίσης: λειτούργησε με απόλυτη ευελιξία, πήρε αποφάσεις, βρήκε λύσεις και κατάφερε να ελαχιστοποιήσει όσο ήταν δυνατό για τη χώρα μας τις συνέπειες των καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Φαίνεται ότι η αντοχή στις δυσκολίες έχει πλέον περάσει στο DNA των εργαζομένων μας μετά από το διάστημα της 10ετούς οικονομικής κρίσης που βιώσαμε! Kάνω χιούμορ φυσικά – για να είμαι ειλικρινής, θεωρώ ότι η ταχύτητα απόκρισης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αλλαγή νοοτροπίας που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια και η οποία καθιστά τον κάθε εργαζόμενο ανεξαρτήτως θέσης και ειδικότητας αναπόσπαστο κομμάτι τού επιχειρείν, αλλά και σε διάφορες εκπαιδεύσεις που έχουν γίνει στο προσωπικό, όσον αφορά σε ικανότητες ηγεσίας. Καταφέραμε να μειώσουμε σημαντικά τη γραφειοκρατία και να αυξήσουμε την αυτονομία στη λήψη αποφάσεων, δείχνοντας εμπιστοσύνη και δίνοντας χώρο για πρωτοβουλίες.
Για ακόμη μία φορά καταφέραμε να εκπλήξουμε τους συναδέλφους μας στο εξωτερικό με τις επιδόσεις μας σε αυτούς τους ιδιαίτερους καιρούς του «business unusual». Η διαχείριση της κατάστασης δεν ήταν εύκολη, καθώς το πρόβλημα δεν ήταν τοπικό, όμως κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό ώστε να προσφέρουμε λύσεις οι οποίες έκαναν τον αυξημένο χρόνο αναμονής πιο ανεκτό. Χρειάστηκε πολλή και σκληρή δουλειά φέτος από όλους για να τα καταφέρουμε, χρειάστηκαν πολλές ιδέες, ανοιχτά αφτιά, μεγάλη ευελιξία και όλος ο επαγγελματισμός που διαθέτει η ομάδα για να έρθει αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο πραγματικά μας δικαιώνει απόλυτα».
Πιστεύετε ότι η στροφή του κλάδου στην ηλεκτροκίνηση μπορεί να διαφοροποιήσει τις ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία, αμφισβητώντας ενίοτε την υπεροχή των premium brands όπως η Mercedes-Benz; Πώς σκοπεύετε να ενισχύσετε την ηγετική σας θέση στο νέο περιβάλλον;
«Η Mercedes-Benz δεν μπήκε πρώτη στον χορό της ηλεκτροκίνησης, όμως σε ελάχιστο χρονικό διάστημα κατάφερε να έχει εξηλεκτρισμένους εκπροσώπους σε κάθε κατηγορία οχημάτων. Στη χώρα μας μάλιστα, η οποία δεν είναι τόσο μπροστά όσο οι βόρειες χώρες σε υποδομές, τα αποτελέσματα πωλήσεων του 2021 τόσο στα plug-in hybrid όσο και στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα (xEVs) είναι εξαιρετικά. Εκτός από την 1η θέση των πωλήσεων επιβατικών στην premium κατηγορία, η Mercedes-Benz κατετάγη 1η και στις συνολικές πωλήσεις xEV οχημάτων ανάμεσα σε όλες τις εταιρείες στη χώρα μας κατακτώντας μερίδιο 15,1%. Τα νούμερα αυτά δείχνουν ότι και στην εποχή των νέων τεχνολογιών, οι καταναλωτές εμπιστεύονται τον εφευρέτη της αυτοκίνησης. Και έχουν κάθε λόγο να το κάνουν, διότι η Mercedes-Benz επενδύει στη νέα εποχή. Πρόσφατα παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρώτη το πρωτότυπο μοντέλο EQXX, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο με αυτονομία άνω των 1000 χλμ. Σίγουρα θα δούμε μεγάλες ανατροπές στο σκηνικό της αυτοκίνησης όπως το γνωρίζουμε μέχρι τώρα, όμως πιστεύω ότι η Mercedes-Benz όχι μόνο δεν θα αμφισβητηθεί, αλλά θα εδραιωθεί ακόμα περισσότερο στη συνείδηση των καταναλωτών.
Αφενός επειδή πρόκειται για μία εταιρεία με βαριά ιστορία 135 ετών την οποία σέβεται και από την οποία διδάσκεται, αφετέρου επειδή δίνει έμφαση στην εκπαίδευση και την αλλαγή της νοοτροπίας των εργαζομένων της. Δεν είναι τυχαίο ότι όλα της τα κέρδη επανεπενδύονται σε έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και σε υπερσύγχρονα εργοστάσια μπαταριών, μάλιστα έχουν ήδη ανακοινωθεί επενδύσεις 40 δισ. σε gigafactories για το άμεσο μέλλον. Ολοι μιλούσαμε εδώ και χρόνια για τη ραγδαία μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, κανείς όμως δεν περίμενε έναν τέτοιο ρυθμό ανάπτυξης σε όλον τον κόσμο. Η Mercedes-Benz έχει όραμα και στρατηγική για το μέλλον, έχει ευαισθησία και πλάνο για τα περιβαλλοντικά θέματα που απασχολούν τις κοινωνίες παγκοσμίως και πάνω απ’ όλα έχει τη θέληση, τη διάθεση και τους απαραίτητους πόρους ώστε να διατηρηθεί στην κορυφή έχοντας πάντα να προσφέρει κάτι φρέσκο και συναρπαστικό, τόσο αισθητικά όσο και τεχνολογικά».
Πώς διαφοροποιεί τη στρατηγική της Mercedes-Benz το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και με ποιους τρόπους μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπισή του;
«Εδώ και χρόνια τη μάρκα απασχολεί το θέμα της κλιματικής αλλαγής και για αυτόν τον λόγο έχει αναπτύξει μακροπρόθεσμες στρατηγικές με απόλυτο στόχο το ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα έως το 2030, σε όλο τον κύκλο παραγωγής, από την προμήθεια των πρώτων υλών έως την ανακύκλωση των αυτοκινήτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Επιπλέον, έχει ήδη ανακοινωθεί ότι από το 2022 και μετά κάθε αυτοκίνητο Mercedes-Benz θα παράγεται από ενέργεια που προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές. Αλλά και στην Ελλάδα, η Mercedes-Benz Ελλάς δεν έχει μείνει μόνο στα λόγια, όσον αφορά στις ενέργειές της για το περιβάλλον.
Πολλά χρόνια πριν ξεκινήσει με τόση ένταση η συζήτηση για την κλιματική αλλαγή, η εταιρεία τοποθέτησε φωτοβολταϊκό συγκρότημα σε επιφάνεια 4.000 τ.μ. των κτιρίων της, ισχύος 302 kW, το οποίο καλύπτει ένα σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών των κεντρικών μας εγκαταστάσεων. Εχει δημιουργήσει βιολογικό σύστημα καθαρισμού του νερού το οποίο επαναχρησιμοποιείται για το πότισμα των φυτών. Τοποθετήθηκαν 45 σημεία φόρτισης για τα xEV εταιρικά αυτοκίνητα που οδηγούν τα στελέχη μας. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κάδοι ανακύκλωσης για ό,τι ανακυκλώνεται στις εγκαταστάσεις μας ενώ πρόσφατα επενδύσαμε στην αλλαγή των λαμπτήρων αποκλειστικά σε φώτα LED επιτυγχάνοντας μεγάλη μείωση στην κατανάλωση. Τέλος, η Mercedes-Benz Ελλάς είναι η μόνη εταιρεία του χώρου που εξέδιδε Απολογισμό Εταιρικής Υπευθυνότητας από το 2013, όπου με διαφάνεια αναφέρει όλες της τις ενέργειες για τα ζητήματα κοινωνικής ευθύνης που την απασχολούν.
Επίσης, με το υψηλό μερίδιο των οχημάτων xEV στο μείγμα των πωλήσεων, η εταιρεία κατάφερε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά να ξεπεράσει κατά πολύ τους εσωτερικούς στόχους που της είχαν τεθεί από τη μητρική εταιρεία όσον αφορά την εκπομπή CO2. Είναι λοιπόν απόλυτα κατανοητό ότι το κλιματικό ζήτημα δεν είναι για εμάς ακόμα ένα «κουτάκι» που πρέπει να τσεκαριστεί στη στρατηγική μας, αντιθέτως μας αφορά όλους. Μας ενδιαφέρει να είμαστε σωστοί πολίτες και ως κοινωνικά υπεύθυνη εταιρεία να επιστρέφουμε μέρος των κερδών μας στην κοινωνία με διάφορους τρόπους».
Εχει ήδη ανακοινωθεί και υλοποιείται σταδιακά σε ορισμένες τοπικές αγορές ένα νέο μοντέλο πωλήσεων αυτοκινήτων Mercedes. Ποιες αλλαγές ενδέχεται να υπάρξουν στη χώρα μας μέσα σε αυτό το πλαίσιο;
«Το μοντέλο πωλήσεων στο οποίο αναφέρεστε είναι αυτό που ουσιαστικά επιτρέπει στον αγοραστή να επιλέξει το προϊόν ή την υπηρεσία που τον ενδιαφέρει από το σαλόνι του σπιτιού του. Σίγουρα αυτό, δηλαδή η δυνατότητα αγοράς ενός αυτοκινήτου μέσω άλλων καναλιών από την παραδοσιακή έκθεση αυτοκινήτων, ακούγεται αρκετά ξένο για την ελληνική πραγματικότητα.
Η αλήθεια είναι όμως ότι στις χώρες όπου έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά, το αποτέλεσμα έχει θετικό πρόσημο τόσο για τη μάρκα όσο και για τους καταναλωτές, αφού ουσιαστικά τους δίνεται η δυνατότητα να χτίσουν ή να επιλέξουν το αυτοκίνητό τους διαδικτυακά, να λύσουν τις απορίες τους συζητώντας με έναν εξειδικευμένο σύμβουλο, να το δοκιμάσουν ζωντανά μετά από συνεννόηση με τον διανομέα της επιλογής τους και να το παραγγείλουν και πάλι διαδικτυακά εάν επιθυμούν. Οι αλλαγές που θα προκύψουν έχουν να κάνουν κυρίως με τη διαφάνεια ως προς την τιμή αλλά και την άνεση, χωρίς να μειώνουν στο ελάχιστο τη σχέση διανομέα – πελάτη αφού ο έμπορος είναι αναπόσπαστο μέρος αυτού που ονομάζουμε «ολιστική εμπειρία πελάτη»».
Οι συνθήκες τού επιχειρείν στην αυτοκινητοβιομηχανία άλλαξαν ραγδαία την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας και της έλλειψης ημιαγωγών που επηρεάζουν τις γραμμές παραγωγής. Ποιο είναι το ορατό σε εσάς σημείο ισορροπίας και πώς λειτουργείτε έως τότε;
«Ολες οι προβλέψεις που είχαμε κάνει ως προς την εξομάλυνση της κατάστασης έχουν καταρριφθεί. Φυσικά, όλες οι προβλέψεις έχουν έναν βαθμό επικινδυνότητας, καθώς δεν μπορούμε να επηρεάσουμε το αποτέλεσμα στον συγκεκριμένο τομέα ενώ το ζήτημα αφορά το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Προσωπικά, θεωρώ ότι το 2ο εξάμηνο του 2022 θα επέλθει μία ισορροπία στον εφοδιασμό της αγοράς με ημιαγωγούς αλλά δεν μπορούμε να μιλάμε για πλήρη εξομάλυνση της κατάστασης πριν από το 2023. Σε κάθε περίπτωση, όλοι εμείς στη Mercedes-Benz Ελλάς κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να σταθούμε δίπλα στον πελάτη καθ’ όλο το διάστημα της αναμονής, λειτουργώντας με πλήρη διαφάνεια και έγκυρη ενημέρωση».
Εταιρείες τεχνολογίας έχουν δρομολογήσει την είσοδό τους και στο πεδίο της κινητικότητας, επενδύοντας στο ευρύτερο πελατολόγιό τους, στην εξειδίκευσή τους στις μπαταρίες, στα υποσυστήματα για την αυτόνομη οδήγηση και στις εφαρμογές (Applications) που αναπτύσσουν. Πώς μια «παραδοσιακή» αυτοκινητοβιομηχανία όπως η Mercedes-Benz αντιμετωπίζει την πρόκληση αυτή;
«Μα αυτός ακριβώς είναι ο θαυμαστός καινούργιος κόσμος στον οποίο αναφερόμαστε τα τελευταία χρόνια! Ολα αλλάζουν στο περιβάλλον μας και ο χώρος είναι ανοιχτός για καινούργιους παίκτες σε αυτή τη νέα τάση που διαμορφώνεται. Αυτό είναι απολύτως θεμιτό, αφού προσφέρεται ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού που δεν μας αφήνει να επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας. Οσο «παραδοσιακή»κι αν θεωρείται η εταιρεία που εφηύρε το αυτοκίνητο, αυτό που κάνει με μεγάλη επιτυχία η Mercedes-Benz τα 136 χρόνια ύπαρξής της είναι να ηγείται στις επιταγές των καιρών. Ετσι, ορίζοντας για ακόμη μία φορά τις σύγχρονες τάσεις έχει καταφέρει να λειτουργεί παρά το μέγεθός της ως πλήρως ψηφιοποιημένη και ευέλικτη start-up εταιρεία. Δεν εφησυχάζει λεπτό και κάθε μέρα ανακαλύπτει εκ νέου τον τροχό. Εχει δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον έμπνευσης για ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό που δίνει έμφαση στην έρευνα και την ανάπτυξη. Μπορώ να φανταστώ πώς θα είναι το αυτοκινητιστικό μέλλον αλλά σίγουρα δεν μπορώ να το φανταστώ χωρίς πολλά αστέρια να λάμπουν στους δρόμους».

