Εκείνο που έχει εντυπωσιάσει αξιωματούχους που έχουν πληροφορηθεί τα δεδομένα της έρευνας είναι οι μεταβολές των καταθέσεων κρίσιμων μαρτύρων, μελών του πληρώματος του «Maersk Launceston». Ανάμεσα σε αυτούς ο 38χρονος ασιάτης πηδαλιούχος του εν λόγω πλοίου, που αρχικά μίλησε για μεγάλες προσπάθειές του από κοινού με τον πλοίαρχο για να αποφευχθεί το ατύχημα. Ανάμεσα στα άλλα φέρεται να έχει καταθέσει αρχικά – λίγες ώρες μετά το συμβάν – ότι ο πλοίαρχος που ήταν δίπλα του αντελήφθη την πορεία του πολεμικού πλοίου και τον κίνδυνο σύγκρουσης.
Επιπλέον είπε στους έλληνες λιμενικούς ότι ο καπετάνιος προσπάθησε να επικοινωνήσει στον ασύρματο με το ελληνικό πολεμικό πλοίο χωρίς και αυτός να έχει απόκριση. Δηλαδή φέρεται, σύμφωνα με τα λεγόμενα του πηδαλιούχου και τις υπόλοιπες αναφορές, οι δύο καπετάνιοι να καλούσαν ο ένας τον άλλον και να μην απαντάει κανείς σε… κανέναν! Δείγμα δηλαδή ότι η περιγραφή που δινόταν, κυρίως από το πλήρωμα του ξένου πλοίου, ίσως να μην ήταν ακριβής.
Το εντυπωσιακό λοιπόν είναι ότι ο ίδιος ναυτικός εμφανίστηκε ύστερα από μερικές ημέρες στο Λιμενικό και υποστήριξε ότι στην προηγούμενη κατάθεση ήταν σε σύγχυση και ότι η αλληλουχία των γεγονότων δεν ήταν αυτή που περιέγραψε. Παρότι δεν έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες, ο εν λόγω ναυτικός φέρεται να μετέβαλε όσα είχε πει για τη «δραματική προσπάθεια αποφυγής του ναυτικού ατυχήματος».
Ετσι φέρεται να είπε ότι με εντολή του πλοιάρχου είχε τεθεί – προ του ατυχήματος – σε λειτουργία ο αυτόματος πιλότος του πλοίου και εκείνου του είχε δοθεί άδεια να πάει να φάει στο εστιατόριο. Με μεγάλο ζητούμενο, σύμφωνα με τους λιμενικούς και με βάση την εικόνα που έχει δημιουργηθεί, αν ακόμη κι ο πλοίαρχος ήταν στη γέφυρα την κρίσιμη ώρα. Με τα σχετικά ερωτήματα να απαντώνται στην πορεία της έρευνας και από τις εξηγήσεις που θα δώσει ο πολωνός καπετάνιος, που εξελίσσεται σε πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης.