Μερικές εβδομάδες μετά την επιστροφή μας από την οδηγική εμπειρία που περιελάμβανε η γιορτή για την επέτειο των 130 ετών από την ίδρυση της Skoda, η οσμή της βενζίνης που περνούσε στο εσωτερικό των προπολεμικών και μεταπολεμικών αυτοκινήτων που συναντήσαμε – και ορισμένα όπως αυτά που ακολουθούν, οδηγήσαμε– εκεί είναι ακόμη στη μνήμη μας.
Σκηνοθετημένη από το τμήμα επικοινωνίας της Skoda Auto με την απαραίτητη αρωγή του μόλις τετραμελούς τμήματος αποκατάστασης ιστορικών οχημάτων της μάρκας με την υπεραιωνόβια πορεία στον χρόνο, η εκδήλωση εξέπεμπε την αίγλη και το κύρος του παρελθόντος που διασώθηκε από τον ιδιοκτήτη της τα τελευταία 35 χρόνια, τον όμιλο Volkswagen.
Οταν το 1895 οι Vaclav Laurin και Vaclav Klement δημιούργησαν ένα εργαστήριο κατασκευής ποδηλάτων κανείς δεν φανταζόταν ότι η πολυκύμαντη πορεία του οράματός τους θα έφερνε σήμερα το «παιδί τους» στην κορυφή της τεχνολογίας με οχήματα που διαθέτουν καινοτομίες και θερμικά, υβριδικά, plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά σύνολα κίνησης.
Τα ποδήλατα του 19ου αιώνα διαδέχθηκε το 1905 το πρώτο τους τετράτροχο με όνομα Voiturette A (κεντρική φωτογραφία) που κατασκευάστηκε στην Mlada Boleslav και εξήχθη ακόμη και στην Αυστραλία και την Ιαπωνία. Η μάρκα αποκτούσε σταδιακά αναγνωρισιμότητα η οποία πολλές φορές ξεπέρασε τις γεωπολιτικές δυσκολίες της χώρας καταγωγής της, διαφημίζοντας τις τεχνικές ικανότητες και τη μαστοριά όσων από γενιά σε γενιά εργάστηκαν και εργάζονται σε αυτή.
Η διαδοχή από πατέρα σε γιο στο πέρασμα των ετών αποτελεί ανεξίτηλο τίτλο τιμής για κάθε οικογένεια που συνέδεσε την ύπαρξή της με την εθνική αυτοκινητοβιομηχανία τους η οποία από το 1936 και μετά βρίσκεται σταθερά στην κορυφή των τοπικών πωλήσεων, κατακτώντας παράλληλα νίκες σε κάθε είδους αγώνες που έχει συμμετάσχει με αυτοκίνητα όπως αυτό της παρακάτω φωτογραφίας.

Η συμβίωσή μας με τα άψογα διατηρημένα ιστορικά αυτοκίνητα υπό το βλέμμα των ανθρώπων που τα φροντίζουν σαν παιδιά τους, ήταν ένα μάθημα ζωής σε μια χρονιά που η Skoda Auto βρίσκεται στην τρίτη θέση των συνολικών πωλήσεων της ευρωπαϊκής αγοράς. Μια εμπειρία που θύμισε στους παλαιότερους και έμαθε στους νεότερους ότι η ιστορία δεν κληροδοτείται, κατακτάται.
Skoda Popular Monte Carlo (1936–1939)

Παρόν σε περίοπτη θέση στον χώρο της εκδήλωσης, αλλά μη διαθέσιμο στους δημοσιογράφους για οδηγική εμπειρία λόγω της σπανιότητάς του, καθώς κατασκευάστηκαν μόλις 72 μονάδες, εκ των οποίων διασώζονται οι 12, το μαύρο coupe βρέθηκε στη γραμμή παραγωγής για μία τριετία, προλαβαίνοντας ωστόσο να γίνει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μοντέλα της προπολεμικής περιόδου στο μουσείο της τσεχικής μάρκας.
Η πλήρης ονομασία του προέρχεται από τη δεύτερη θέση που κατέκτησε ως Skoda Popular Sport στο φημισμένο Ράλι Μόντε Κάρλο του 1936, παρ’ όλο που η κομψότητα και το φινίρισμά του δεν παραπέμπουν σε αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Ο τετρακύλινδρος σε σειρά υδρόψυκτος κινητήρας των 1.386 κ.εκ. απέδιδε 31 ίππους στις 3.500 στροφές, η μέγιστη ταχύτητά του έφθανε τα 125 χλμ./ώρα, ενώ η χρήση υδραυλικών φρένων αποτελούσε τεχνολογική πρωτοπορία για την εποχή του.
Skoda Trekka (1966-1972)

Προϊόν μιας παγκόσμιας πρωτιάς για τη Skoda, το Trekka ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στη Νέα Ζηλανδία με την υποστήριξη των τσεχοσλοβάκων μηχανικών, οι οποίοι αξιοποίησαν την πλατφόρμα της Octavia Super που κυκλοφορούσε τη δεκαετία του 1960.
Παρουσιάστηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1966 αρχικά ως δίθυρο αγροτικό όχημα με ρυθμό παραγωγής έξι αυτοκινήτων την ημέρα και κινητήρα κινητήρα 1.221 κ.εκ. απόδοσης 40 ίππων. Στην πορεία απέκτησε την τρίθυρη έκδοση που έχουμε δει και οδηγήσει σε ορισμένες παρουσιάσεις των σύγχρονων SUV της Skoda, καθώς για ιστορικούς λόγους θεωρείται προάγγελός τους. Ανάμεσα στις ιδιαιτερότητες που το έκαναν να ξεχωρίζει από άλλα μοντέλα της εποχής ήταν και το μπλοκέ διαφορικό του, στοιχείο που εξασφάλιζε εξαιρετικές εκτός δρόμου ικανότητες και αποτέλεσε κίνητρο για την απόκτησή του από σχεδόν 3.000 οδηγούς εκείνη την εποχή. Χαρακτηρισμένο ως «το Land Rover των φτωχών», έφθασε μέχρι τα νησιά Fiji το 1968 και τον Πόλεμο του Βιετνάμ μία χρονιά αργότερα.
Skoda Favorit 136 L (1988–1994)

Το Favorit υπήρξε το τελευταίο Skoda που σχεδιάστηκε από την τότε τσεχοσλοβακική εταιρεία και το πρώτο που συμβόλισε τη μετάβαση στη νέα εποχή μετά την ένταξη της μάρκας στον όμιλο Volkswagen. Αναπτύχθηκε υπό την καθοδήγηση του Petr Hrdlička και σχεδιάστηκε από τον οίκο σχεδιασμού Stile Bertone, συνδυάζοντας ιταλική αισθητική με τσεχική μηχανολογική ακρίβεια. Παρουσιάστηκε αρχικά το 1987 και πέρασε στην παραγωγή από το 1988 με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.289 κ.εκ. απόδοσης 58 ίππων και κιβώτιο πέντε ταχυτήτων, επιτυγχάνοντας μέγιστη ταχύτητα έως 150 χλμ./ώρα. Ηταν παράλληλα το πρώτο Skoda με κινητήρα και κίνηση εμπρός, σηματοδοτώντας μια ρηξικέλευθη αλλαγή στη φιλοσοφία της εταιρείας. Η παραγωγή του ξεπέρασε τις 780.000 μονάδες, ενώ μαζί με το Forman (τη Station Wagon εκδοχή του) ξεπέρασε το 1.000.000 μονάδες ανοίγοντας την πόρτα στο μέλλον που επέβαλε τη βελτίωση της ποιότητας, την αναβάθμιση της τεχνολογίας και τη διεύρυνση του δικτύου παραγωγής και διανομής.
Skoda Felicia Cabriolet (1959–1964)

Η ίδια η Skoda υποστηρίζει ότι αυτό το μοντέλο κοσμεί μία από τις πιο εξωστρεφείς σελίδες της ιστορίας της, συνδυάζοντας κομψότητα και τεχνολογία. Στην πράξη αποτελεί μία από τις σπάνιες υλοποιήσεις ανοιχτού αυτοκινήτου από τα εργοστάσια αυτοκινητοβιομηχανιών του πρώην ανατολικού μπλοκ που διατέθηκε με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Αμερική, καθιερώνοντας την τότε τσεχοσλοβακική εταιρεία ως παγκόσμιο παίκτη στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η παραγωγή του επί μία πενταετία απέφερε 14.863 μονάδες (οι περισσότερες προς εξαγωγή), με κύριο χαρακτηριστικό την καινοτόμα για εκείνη την περίοδο σκληρή αποσπώμενη οροφή από πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα, πρακτική που ακολουθήθηκε δεκαετίες αργότερα από premium εταιρείες για την κατασκευή τμημάτων αμαξωμάτων. Με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.089 κ.εκ. απόδοσης 50 ίππων και ανεξάρτητη ανάρτηση, είχε μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ./ώρα, ενώ στην έκδοση Super του 1962 η ισχύς έφθασε στους 55 ίππους με μέγιστη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα.
