Έχοντας παρακολουθήσει τον Α’ Ημιτελικό της Eurovision 2024 και αναμένοντας την εμφάνιση της Μαρίνας Σάττι με το «Ζάρι» στην τρίτη θέση του Β’ Ημιτελικού, είναι η κατάλληλη στιγμή να δούμε ποιοι και γιατί παρακολουθούν φέτος τον διαγωνισμό τραγουδιού.

Η έρευνα του YouGov πραγματοποιήθηκε μεταξύ 5 και 23 Απριλίου συμπεριλαμβάνοντας δείγμα από οκτώ χώρες: Σουηδία, Ισπανία, Ιταλία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Γαλλία, Γερμανία.

Η Ελλάδα δεν συμπεριλήφθηκε στην έρευνα όμως το ενδιαφέρον είναι διαρκές (να ‘ναι καλά οι Antique με το «Die For You»). Η τηλεθέαση του Α’ Ημιτελικού της Eurovision 2024 το αποδεικνύει.

Στο δυναμικό κοινό ο Α’ Ημιτελικός σημείωσε μέσο όρο 26,4%, φτάνοντας ακόμα και το 31,6%, στο τέταρτο 00:00-00:15, στο χρονικό διάστημα δηλαδή της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων.
Στο γενικό σύνολο, η Eurovision 2024 σημείωσε μέσο όρο 22,6%, ενώ το υψηλότερο ποσοστό της ήταν το 27,8% στο ίδιο τέταρτο (00:00-00:15).

Ποιοι δεν χάνουν τη Eurovision κάθε χρόνο

Επιστρέφουμε στην έρευνα του YouGov με τους Σουηδούς (διοργανώτρια χώρα φέτος η Σουηδία μετά τη νίκη της Loreen) να απαντούν πως οι μισοί από αυτούς που συμμετείχαν θα παρακολουθήσουν σίγουρα τη Eurovision 2024. Η Ιταλία και η Ισπανία με ποσοστό 40% έρχονται στη δεύτερη θέση.

Μειωμένο το ενδιαφέρον σε Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία με ποσοστά 28% και 23% αντίστοιχα για το αν θα ανοίξουν τους δέκτες τους για να παρακολουθήσουν τον διαγωνισμό.

Το πιο ενθουσιώδες κοινό με τη Eurovision το βρίσκουμε στην Ισπανία, τη Σουηδία και τη Δανία. Στον αντίποδα η Γαλλία που δεν πιστεύει πως η Eurovision αποτελεί μια σημαντική υπόθεση.

Οι Βρετανοί, αν και δεν αγαπούν ιδιαίτερα τον θεσμό της Eurovision, δείχνουν μια αυξητική τάση ως προς τη συμπάθειά τους σε σχέση με μια πενταετία πίσω. Το 2019 το 23% θεωρούσε τη Eurovision σημαντικό γεγονός, ενώ το ποσοστό αυτό σκαρφάλωσε στο 46% το 2024.

Γιατί βλέπουν οι Ευρωπαίοι Eurovision

Η περίπτωση της Μεγάλης Βρετανίας είναι πολύ συγκεκριμένη. Οι μισοί από αυτούς που σκοπεύουν να παρακολουθήσουν τη Eurovision 2024 θα το κάνουν μόνο και μόνο για τον ειρωνικό/καυστικό σχολιασμό του Graham Norton. Το BBC αποθέωσε την Ελένη Φουρέιρα για την εμφάνιση στη Eurovision, να τα λέμε κι αυτά.

Τα αντίστοιχα ποσοστά στις άλλες χώρες κυμαίνονται μεταξύ 4-12%.

Οι πιο συχνοί λόγοι που παρακολουθεί κανείς Eurovision διαμορφώνονται ως εξής με βάση τα στοιχεία της έρευνας:

  • Δανία: στο 38% αρέσει να βλέπουν τις εμφανίσεις των άλλων χωρών.
  • Γαλλία: στο 49% αρέσει η μουσική.
  • Γερμανία: στο 44% αρέσει που είναι ένας διαγωνισμός μεταξύ διαφορετικών χωρών.
  • Ιταλία: στο 65% αρέσει η μουσική.
  • Ισπανία: στο 54% αρέσει η μουσική.
  • Σουηδία: στο 36% αρέσει η μουσική, ο διαγωνισμός μεταξύ χωρών αλλά και γιατί οι φίλοι και η οικογένεια τη βλέπουν.
  • Ελβετία: στο 52% αρέσει να βλέπουν τις εμφανίσεις των άλλων χωρών.

Η πολιτική τι ρόλοι παίζει;

Το κίνητρο πίσω από το πώς ψηφίζει το κοινό στον διαγωνισμό της Eurovision έχει αναλυθεί πολύ και παραμένει στην κορυφή των συζητήσεων. Οι αποδοκιμασίες στο στάδιο για τη φετινή συμμετοχή του Ισραήλ αλλά και ο αποκλεισμός της Ρωσίας αποδεικνύουν ότι η Eurovision, όσο κι αν το θέλει δεν είναι (και δεν μπορεί να είναι) «απολιτίκ».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η Ισπανία ξεχωρίζει από όλες τις άλλες χώρες πιστεύοντας ότι οι Ισπανοί ψηφίζουν αποκλειστικά για πολιτικούς λόγους (41%). Αντίστοιχα, στην Ελβετία (8%), στη Σουηδία (8%) και στη Γερμανία (11%)

Η πιο κοινή πεποίθηση είναι ότι το ευρύ κοινό σε κάθε χώρα ψηφίζει βασιζόμενο και σε πολιτικούς λόγους αλλά και στην performance κάθε συμμετοχής (Βρετανία 46%, Δανία 47%, Ελβετία 45%. Το 36% των Ιταλών πιστεύουν ότι οι καλλιτεχνικοί λόγοι υπερισχύουν των πολιτικών στο πώς τελικά θα ψηφίσουν.