Οι συνιδρυτές της Google, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, ήταν γνωστοί για την αγαπημένη τους συνήθεια να κάνουν φάρσες.

Πολύ σύντομα μετά την έναρξη της εταιρείας τους, κάθε πρωταπριλιά έκαναν μια φάρσα. Για παράδειγμα, μια χρονιά, η Google δημοσίευσε μια θέση εργασίας για ένα ερευνητικό κέντρο Copernicus στο φεγγάρι.

Μια άλλη χρονιά, η εταιρεία είπε ότι σχεδίαζε να λανσάρει μια λειτουργία «scratch and sniff» στη μηχανή αναζήτησής της, σύμφωνα με τον ot.gr.

Τα αστεία ήταν πάντα υπερβολικά, που ο κόσμος τα αναγνώριζε. Γι’ αυτό και το δίδυμο της Google αποφάσισε να αποκαλύψει πρωταπριλιά κάτι που κανείς δεν θα πίστευε ότι ήταν δυνατό πριν από 20 χρόνια.

Ήταν το Gmail. Ανακοινώθηκε ως μια δωρεάν υπηρεσία με αποθηκευτικό χώρο 1 gigabyte ανά λογαριασμό, ένα νούμερο που σήμερα στην εποχή των iPhone του 1 terabyte ακούγεται αστείο, αλλά τότε ακουγόταν σαν μια παράλογη χωρητικότητα email, αρκετή για να αποθηκεύσει περίπου 13.500 email πριν εξαντληθεί ο χώρος σε σύγκριση με μόλις 30 έως 60 email στις κορυφαίες τότε υπηρεσίες webmail που διαχειρίζονταν η Yahoo και η Microsoft!

Εκτός από το μεγάλο άλμα στον αποθηκευτικό χώρο, το Gmail εξοπλίστηκε επίσης με την τεχνολογία αναζήτησης της Google, ώστε οι χρήστες να μπορούν να ανακτούν γρήγορα μια πληροφορία από ένα παλιό email, φωτογραφία ή άλλες προσωπικές πληροφορίες που είναι αποθηκευμένες στην υπηρεσία.

Επίσης, σύνδεσε αυτόματα μια σειρά από επικοινωνίες για το ίδιο θέμα, έτσι τα πάντα έρρεαν μαζί σαν να ήταν μια ενιαία συνομιλία.

«Είναι φάρσα!»

Ήταν τόσο απίστευτο, ώστε λίγο μετά το δημοσίευμα του Associated Press για το Gmail αργά το απόγευμα της Πρωταπριλιάς του 2004, οι αναγνώστες άρχισαν να τηλεφωνούν και να στέλνουν email για να ενημερώσουν το πρακτορείο ειδήσεων ότι είχε εξαπατηθεί από φαρσέρ της Google, όπως γράφει το ίδιο το AP.

«Αυτό ήταν μέρος της γοητείας, η δημιουργία ενός προϊόντος που οι άνθρωποι δεν θα πιστεύουν ότι είναι αληθινό. Κατά κάποιον τρόπο, άλλαξε τις αντιλήψεις των ανθρώπων για τα είδη των εφαρμογών που ήταν δυνατά σε ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού», θυμάται ο πρώην μηχανικός της Google, Paul Buchheit, κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης συνέντευξης στο AP σχετικά με τις προσπάθειές του να δημιουργήσει το Gmail.

Το AP γνώριζε ότι η Google δεν αστειευόταν για το Gmail επειδή ένας ρεπόρτερ του κλήθηκε εκτάκτως να κατέβει από το Σαν Φρανσίσκο στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Καλιφόρνια, για να δει κάτι που θα έκανε το ταξίδι αξιόλογο.

Όταν έφτασε, ο ρεπόρτερ του AP οδηγήθηκε σε ένα μικρό γραφείο όπου ο Πέιτζ καθόταν μπροστά στον υπολογιστή του με ένα σχεδόν αυθάδες χαμόγελο.

Ο Πέιτζ, τότε μόλις 31 ετών, επέδειξε τα κομψά σχεδιασμένα εισερχόμενα του Gmail και έδειξε πόσο γρήγορα λειτουργούσε στο πρόγραμμα περιήγησης ιστού Explorer της Microsoft που είχε πλέον αποσυρθεί.

Και επεσήμανε ότι δεν υπήρχε κουμπί διαγραφής στο κύριο παράθυρο ελέγχου, επειδή δεν θα ήταν απαραίτητο, δεδομένου ότι το Gmail είχε τόσο πολύ χώρο αποθήκευσης και μπορούσε πολύ εύκολα να αναζητηθεί. «Πιστεύω ότι στους ανθρώπους θα αρέσει πραγματικά αυτό», προέβλεψε ο Πέιτζ.

Και είχε δίκιο. Το Gmail έχει τώρα περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ενεργούς λογαριασμούς — ο καθένας προσφέρει 15 gigabyte δωρεάν αποθηκευτικού χώρου μαζί με το Google Photos και το Google Drive.

Το Gmail άλλαξε τα δεδομένα

Η ύπαρξη του Gmail είναι επίσης ο λόγος που άλλες δωρεάν υπηρεσίες email και οι εσωτερικοί λογαριασμοί email που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στις δουλειές τους προσφέρουν πολύ περισσότερο χώρο αποθήκευσης από ό,τι φανταζόμασταν πριν από 20 χρόνια.

Το Gmail άλλαξε το παιχνίδι με πολλούς άλλους τρόπους, ενώ έγινε το πρώτο δομικό στοιχείο στην επέκταση της αυτοκρατορίας του Διαδικτύου της Google πέρα από την κυρίαρχη ακόμα μηχανή αναζήτησής της.

Μετά το Gmail ήρθαν οι Χάρτες Google και τα Έγγραφα Google με εφαρμογές επεξεργασίας κειμένου και υπολογιστικών φύλλων.

Στη συνέχεια ήρθε η εξαγορά του YouTube, ακολούθησε η  εισαγωγή του προγράμματος περιήγησης Chrome και του λειτουργικού συστήματος Android που τροφοδοτεί τα περισσότερα smartphone του κόσμου.

Αν και προκάλεσε αμέσως θόρυβο, το Gmail ξεκίνησε με περιορισμένο εύρος, επειδή η Google αρχικά είχε αρκετή υπολογιστική ικανότητα μόνο για να υποστηρίξει ένα μικρό κοινό χρηστών.

Αλλά αυτή η έλλειψη δημιούργησε έναν αέρα αποκλειστικότητας γύρω από το Gmail.

Κάποια στιγμή, οι προσκλήσεις για άνοιγμα λογαριασμού στο Gmail πωλούνταν για 250 δολάρια η μία στο eBay.

Αν και η εγγραφή στο Gmail γινόταν όλο και πιο εύκολη καθώς όλο και περισσότερο το δίκτυο των ογκωδών κέντρων δεδομένων της Google κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο, η εταιρεία δεν δεχόταν όλους τους επισκέπτες στην υπηρεσία email μέχρι τη στιγμή που άνοιξε τις πύλες ως δώρο για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου το 2007.