Σε ηλικία 87 ετών πέθανε ο Αμερικανός σκηνοθέτης Γουίλιαμ Φρίντκιν, δημιουργός δύο εμβληματικών ταινιών του αμερικανικού κινηματογράφου, του «Ανθρώπου από την Γαλλία» (1971) και του «Εξορκιστή» (1973).

Ο Φρίντκιν που ήταν τιμημένος με το Οσκαρ σκηνοθεσίας για τον «Ανθρωπο από την Γαλλία» (και υποψήφιος στην ίδια κατηγορία για τον «Εξορκιστή»), τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα παρουσίαζε την τελευταία ταινία του, «The Caine Mutiny court mastial» στο 80ό κινηματογραφικό φεστιβάλ Βενετίας. Η καριέρα του Φρίντκιν ήταν μοιρασμένη ανάμεσα σε μεγάλες επιτυχίες και τρομερές αποτυχίες όπως το ριμέικ της γαλλικής ταινίας «Το μεροκάματο του φόβου» (1977).

Ο Φρίντκιν που γεννήθηκε το 1935 στο Σικάγο του Ιλινόις παντρεύτηκε τέσσερις φορές και τελευταία σύζυγός του από το 1977 ως το 1979 ήταν η Γαλλίδα ηθοποιός Ζαν Μορό. Ο σκηνοθέτης απεβίωσε στο Λος Αντζελες.

Το 1970, η δεύτερη ταινία του Φρίντκιν, «The boys in the band», μια ιστορία για την γκέι κοινότητα της Νέας Υόρκης, τον έβαλε στον χάρτη των πολλά υποσχόμενων νέων δημιουργών του αμερικανικού σινεμά, μαζί με τους Φράνσις Κόπολα, Μάρτιν Σκορσέζε, Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τζορτζ Λούκας.

Όμως στα τέλη της ίδιας δεκαετίας ο Φρίντκιν θα γύριζε μια ακόμη ταινία για τον κόσμο των ομοφυλόφιλων και αυτή την φορά θα προκαλούσε τεράστιο θόρυβο στις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι μόνο. Το «Ψωνιστήρι».

Βασισμένο στο μυθιστόρημα «Cruising» του δημοσιογράφου των New York Times Τζέραλντ Γουόκερ, το «Ψωνιστήρι» (1980) αναφέρεται στην υπόθεση κατά συρροής δολοφονιών ομοφυλόφιλων που στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ανέλαβε να εξιχνιάσει ο Ρούντι Γιούργκενσεν, αστυνομικός του τμήματος Ηθών της Νέας Υόρκης. Για τις ανάγκες της αποστολής, ο αστυνομικός έπρεπε να εισχωρήσει στην κοινότητα των ομοφυλοφίλων παριστάνοντας ο ίδιος τον ομοφυλόφιλο.

Πάνω σε αυτή την βάση και με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο, ο Γουίλιαμ Φρίντκιν έκτισε μια ταινία σύμφωνα με την οποία ο κόσμος των ομοφυλοφίλων επιδρά καταλυτικά στον ψυχισμό του ετεροφυλόφιλου αστυνομικού με αποτέλεσμα τον επαναπροσδιορισμό της σεξουαλικής ταυτότητάς του.  

Το αποτέλεσμα ήταν μια μυθική ταινία που απέκτησε διαστάσεις κοινωνικού φαινομένου καθώς οργανωμένα γκρουπ ομοφυλοφίλων της Νέας Υόρκης κατέβαλαν τεράστιες προσπάθειες ώστε η πρεμιέρα της να απαγορευτεί. Η δράση τους είχε αρχίσει από την εποχή των γυρισμάτων ,όταν οι δρόμοι του West Village γέμιζαν από διαμαρτυρόμενους που φώναζαν συνθήματα κατά του σκηνοθέτη και κυκλοφορούσαν με πανό τα οποία προειδοποιούσαν για θανάτους.

Ως σκηνοθέτης ο Γ. Φρίντκιν είχε την φήμη ενός καλλιτέχνη που κατέβαλλε κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποκτήσει τον επιθυμητό ρεαλισμό στις σκηνές του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σκηνή στην οποία βλέπουμε τον αστυνομικό πρωταγωνιστή του «Ανθρώπου  από τη Γαλλία» που υποδύεται ο  Τζιν Χάκμαν, να καταδιώκει με το αυτοκίνητο ένα τρένο του Μετρό της Νέας Υόρκης.

Η σκηνή γυρίστηκε κάτω από εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες τόσο για τους ανυποψίαστους οδηγούς όσο και για τους πεζούς, Λέγεται επίσης ότι προκειμένου να κερδίσει τις αντιδράσεις που ήθελε από τους ηθοποιούς του στον «Εξορκιστή», ο Φρίντκιν δεν δίσταζε να χειροδικεί ή να τρομάζει με διάφορους τρόπους  τους ηθοποιούς του.

Εν τέλει η καριέρα του Γουίλιαμ Φρίντκιν ήταν γεμάτη από σκαμπανεβάσματα και αντιφάσεις, Στην αστυνομική περιπέτεια «Jade» (1995) φάνηκε να προσπαθεί να μιμηθεί σε πολλά σημεία τον «Ανθρωπο από την Γαλλία», κάτι που ο Φρίντκιν είχε κάνει και στον «Ανθρωπο από το Λος Αντζελες» (1985).