Η συντριβή του μοιραίου αεροσκάφους Antonov στην Καβάλα, το βράδυ του Σαββάτου, έχει προκαλέσει μια σειρά από ερωτήματα τα οποία, εκτός από το «ευαίσθητο φορτίο» του, αφορούν και το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ουκρανικού αεροσκάφους.

Ουσιαστικά, η εταιρεία που διαχειριζόταν το αεροπλάνο ήταν η ουκρανική Meridian με έδρα το Κίεβο.

Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει το SL Press, το αεροσκάφος που κατέπεσε έξω από την Καβάλα όσο και τα άλλα δύο Antonov δεν τής ανήκουν ιδιοκτησιακά. Τα έχει μισθώσει με μακροχρόνιο συμβόλαιο από την εταιρεία DS-Air Cyprus με έδρα την Κύπρο.

H πληροφορία διασταυρώνεται από το Ch-Aviation (28/09/21), το οποίο αναφέρει ότι επί του παρόντος η Meridian εκμεταλλεύεται τρία An-12 (ένα BP/δύο BK) με σχέδια να προσθέσει ένα τέταρτο αεροσκάφος πριν από το τέλος του έτους.

«Όλα είναι μισθωμένα από την DS Air Cyprus, σύμφωνα με τα αρχεία της ουκρανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας. Ο αερομεταφορέας ιδρύθηκε το 2003 και ανήκει εξ ολοκλήρου στον Oleksandr Bogdanovych»  σημειώνει το δημοσίευμα.

Τα ταξίδια

Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, η εν λόγω εταιρεία είναι εγγεγραμμένη στην Κύπρο στις 12/07/2018 ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης. Ο Αριθμός Εγγραφής είναι ΗΕ392028 και μέχρι σήμερα ο Κυπριακός Οργανισμός Καταχώρησης την αναφέρει ως ενεργή, με έδρα την οδό Ποσειδώνος 1, Ledra Business Centre, στην Έγκωμη της Λευκωσίας. Στοιχεία για διευθυντές και στελέχη της εταιρίας δεν υπάρχουν στις δημόσιες καταχωρήσεις, ούτε και όνομα ιδιοκτητών.

Ένα άλλο σημείο που γεννά ερωτήματα είναι τα ταξίδια που έκανε τις τελευταίες 48 ώρες το μοιραίο αεροπλάνο. Προσγειώθηκε σε τέσσερα διαφορετικά αεροδρόμια τεσσάρων διαφορετικών χωρών.

Συγκεκριμένα, το πρωί της 15ης Ιουλίου απογειώθηκε από το αεροδρόμιο του Σεγάγεβο στην Βοσνία-Ερζεγοβίνη και μισή ώρα αργότερα προσγειώθηκε στο Βελιγράδι.

Μετά από δύο ώρες, απογειώθηκε και έφτασε στο αεροδρόμιο της Άγκυρας. Εκεί κάθισε περίπου μία μέρα.

Το μεσημέρι της 16ης Ιουλίου απογειώθηκε και έφτασε στις 16:09′ στο αεροδρόμιο της πόλης Nis στην Σερβία. Εκεί έμεινε περίπου 4,5 ώρες και απογειώθηκε με προορισμό το αεροδρόμιο του Αμμάν της Ιορδανίας στο οποίο δεν έφτασε ποτέ.

Σε στρατιωτική αποστολή;

Είναι πιθανό ότι αυτός ο οργασμός πτήσεων σχετίζεται με κάποια επιχείρηση, πιθανότατα στρατιωτική.

Μέχρι να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση, δεν λείπουν και εκτιμήσεις τα πυρομαχικά 12 τόνων να προέρχονται από τη δυτική βοήθεια προς την Ουκρανία.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου για την τύχη των όπλων που αποστέλλει η Δύση στην Ουκρανία είτε απευθείας στην ίδια την χώρα ή μέσω τρίτων όμορων χωρών.

Για τον λόγο αυτό, προσφάτων, η ΕΕ ενίσχυσε τη συνεργασία της με τη Μολδαβία προκειμένου να τη βοηθήσει να ελέγξει τα σύνορά της με την Ουκρανία για να αποφευχθεί ο κίνδυνος λαθρεμπορίου όπλων από την εμπόλεμη χώρα.

Όλα θα ξεκαθαρίσουν μέσω των επισήμων διαδικασιών που καθορίζουν οι διεθνείς διαδικασίες και κανόνες ασφαλείας που διέπουν διακρατικές συμφωνίες αγοραπωλησίας πυρομαχικών και όπλων.

Εάν πράγματι το Antonov μετέφερε εκπαιδευτικά πυρομαχικά μπορεί να διαπιστωθεί από τα ευρήματα στα συντρίμμια του αεροσκάφους. Κάθε όπλο είναι μαρκαρισμένο και άρα μπορεί να διαπιστωθεί η ταυτότητα του ακόμη και μετά την χρήση – έκρηξη του.