Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο να προσφέρει στα κράτη της ανατολικής Ευρωπαϊκής Ένωσης περισσότερα χρήματα για την αναβάθμιση της πετρελαϊκής υποδομής τους σε μια προσπάθεια να τα πείσει να συμφωνήσουν σε εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, δήλωσε πηγή της ΕΕ στο Reuters τη Δευτέρα.

Τα μέτρα αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου πακέτου νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας για την εισβολή της στην Ουκρανία, αλλά προκειμένου να υιοθετηθεί το τελικό κείμενο απαιτείται συμφωνία για το μέγεθος της επένδυσης, είπε η ίδια πηγή, προσθέτοντας ότι ένα άλλο αδιέξοδο που προέκυψε είναι οι ανησυχίες της Κύπρου αναφορικά με την πρόταση για απαγόρευση πώλησης ακινήτων σε Ρώσους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το αρχικό έγγραφο κυρώσεων την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο η έγκρισή του καθυστερεί και το κείμενο έχει ήδη αναθεωρηθεί μία φορά για να προσπαθήσει να κερδίσει όσους αντιδρούν.

Σύμφωνα με το Reuters, μια νέα εκδοχή, που συντάσσεται τώρα είναι πιθανό να καταργεί την απαγόρευση σε ό,τι αφορά τις μεταφορές ρωσικού αργού με ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοιο, μετά από πίεση από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, είπε η πηγή, η οποία αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος.

To θέμα αυτό δημοσίευσε νωρίτερα το Bloomberg.

Ωστόσο, οι εταιρείες της ΕΕ δεν θα μπορούν να προσφέρουν ασφαλιστικές και άλλες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως, πρόσθεσε η πηγή, σημειώνοντας ότι σε αυτό το σημείο η αρχική πρόταση θα παραμείνει αμετάβλητη.

Τα διαφορετικά χρονικά περιθώρια

Ενώ τα περισσότερα κράτη της ΕΕ θα πρέπει να εφαρμόσουν πλήρως ένα ρωσικό εμπάργκο πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους, η Ουγγαρία -ο πιο έντονος επικριτής του νέου πακέτου κυρώσεων- έχει ήδη λάβει εξαίρεση μέχρι το τέλος του 2024, ενώ η Σλοβακία και η Τσεχία έχουν περιθώριο μέχρι τα μέσα του 2024.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση Δευτέρα με τον Πρωθυπουργό της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν στη Βουδαπέστη για να συζητήσουν θέματα που σχετίζονται με την ευρωπαϊκή ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Επιτροπής.

Οι τρεις χώρες είναι τα μόνα κράτη της ανατολικής ΕΕ που δεν έχουν πρόσβαση στη θάλασσα και ως εκ τούτου κινδυνεύουν με μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο από την απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου.

Το παζάρι με τα χρήματα

Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι οι ανησυχίες τους είναι θεμιτές και εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο να δαπανήσουν περισσότερα από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί για την αναβάθμιση και επέκταση των αγωγών που θα παραδίδουν πετρέλαιο από άλλες χώρες της ΕΕ.

Η πηγή αρνήθηκε να σχολιάσει το μέγεθος της επένδυσης, αλλά σημείωσε ότι δεν έπρεπε να υπολογιστεί σε δισεκατομμύρια ευρώ, μάλλον σε πολύ λιγότερα.

Κονδύλια ανάκαμψης

Η ΕΕ παρακρατεί 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ σε κονδύλια ανάκαμψης της ΕΕ μετά την COVID-19 στην Ουγγαρία λόγω ανησυχιών για το κράτος δικαίου και διπλωμάτες έχουν πει ότι η Βουδαπέστη μπορεί να προσπαθεί να συνδέσει τις συνομιλίες για το εμπάργκο πετρελαίου με την εκταμίευση των δεσμευμένων κεφαλαίων.

Απορρίπτοντας αυτό, η πηγή είπε ότι θα παρασχεθεί πρόσθετη χρηματοδότηση για επενδύσεις σε αγωγούς και εξακολουθεί να υπάρχει συζήτηση για το εάν τέτοια χρήματα θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση διυλιστηρίων πετρελαίου σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, πολλές από τις οποίες επί του παρόντος μπορούν να επεξεργάζονται μόνο ρωσικό πετρέλαιο.

Η Βουλγαρία έχει επίσης απειλήσει να ασκήσει βέτο στο εμπάργκο πετρελαίου εάν δεν λάβει επίσης παραχωρήσεις, αλλά αξιωματούχοι της ΕΕ είπαν ότι η χώρα που βλέπει στη Μαύρη Θάλασσα έχει λιγότερα διαρθρωτικά ζητήματα και οι κίνδυνοι για την ενεργειακή της ασφάλεια θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με άλλους τρόπους.

Κύπρος

Το άλλο ανοιχτό ζήτημα αφορούσε την Κύπρο, όπου πολλοί Ρώσοι έχουν επενδύσει σε ακίνητα, κάτι που η ΕΕ θέλει να απαγορεύσει με τις νέες προτάσεις.

Οι συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη για νομικά ζητήματα που θα επέτρεπαν έναν συμβιβασμό σε αυτό το ζήτημα, είπε η ίδια πηγή στο ειδησεογραφικό πρακτορείο.

Η απαγόρευση ασφάλισης και άλλων χρηματοοικονομικών υπηρεσιών για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο θεωρείται πιθανό σοβαρό εμπόδιο για τις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου προς την Κίνα και άλλους εμπορικούς εταίρους εκτός ΕΕ, αλλά δεν είναι σαφές πόσο αποτελεσματική θα ήταν.

Πηγή: ot.gr