Με το βλέμμα στραμμένο στις γεωπολιτικές εξελίξεις, στην ενεργειακή κρίση αλλά και στον πληθωρισμό, είναι οι «πρωταγωνιστές» του ελληνικού τουρισμού . Οι πρώτοι βομβαρδισμοί της Ρωσίας στην Ουκρανία έφεραν «πάγωμα» των κρατήσεων αλλά  προσδοκούν ότι η εφετινή χρονιά, τελικά, δεν θα επηρεαστεί από όλα αυτά και θα εξελιχθεί ομαλά, προβλέποντας πως τα μεγέθη της – εισπράξεις και αφίξεις – θα πλησιάζουν τα ιστορικά υψηλά του 2019.

«Οσο θα διαρκέσει ο πόλεμος, η κατάσταση για την Ευρώπη και την υφήλιο θα είναι δύσκολη και τουριστικά» λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος και προσθέτει: «Ολα έχουν παγώσει, ενώ λογικό είναι να υπάρχουν – και υπάρχουν – και ακυρώσεις τουριστικών κρατήσεων, ιδιαίτερα από χώρες που γειτνιάζουν με την εμπόλεμη περιοχή».

Ολα θα εξαρτηθούν πλέον από τη διάρκεια του πολέμου, λένε οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, επισημαίνοντας ότι «ο χρόνος που θα μπούμε σε μια κανονικότητα, θα δείξει και την εξέλιξη-πορεία της εφετινής σεζόν». Πάντως, το γεγονός ότι είμαστε ακόμα στον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, «είναι θετικό, καθώς έχουμε περιθώρια ανάκαμψης μέχρι τον Μάιο».

Οι επιχειρηματίες του κλάδου φιλοδοξούν εφέτος να καλύψουν μεγάλο μέρος από το χαμένο έδαφος των δύο προηγούμενων χρόνων, όπου λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού βρέθηκαν αντιμέτωποι με τεράστιες απώλειες εσόδων και πελατών.

Επιβράδυνση

Πάντως μέχρι τώρα, οι προκρατήσεις του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου δείχνουν ότι το 2022 θα είναι μια ισχυρή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Αλλωστε και η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι ο ελληνικός τουρισμός θα καταγράψει επιδόσεις πέριξ των επιπέδων του 2019 λόγω της αναθέρμανσης του ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος που έχει αρχίσει να αποτυπώνεται σταδιακά και στις προκρατήσεις.

Στασιμότητα στις ροές

«Η εικόνα σε σχέση με το 2021 είναι πολύ καλύτερη, αλλά έχουμε πάντα στο μυαλό μας τη σύγκριση με το 2019. Διανύουμε μια μεταβατική χρονική περίοδο μέχρι να φτάσουμε στον Μάιο, με αυξημένες προκρατήσεις θέσεων που ευχόμαστε να εξελιχθούν σε πραγματικές κρατήσεις. Την ίδια στιγμή, το ρωσο-ουκρανικό ζήτημα προκαλεί στασιμότητα στις προσδοκώμενες ροές από τις δύο συγκεκριμένες εθνικότητες, ενώ πολύ σημαντική εξέλιξη είναι η προσέλκυση επισκεπτών από τις ΗΠΑ με 14 απευθείας πτήσεις, κυρίως για την Αθήνα και για ορισμένα νησιά» επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.

Ηδη οι μεγάλοι tour operators κάνουν λόγο για απογείωση των προκρατήσεων, καταγράφοντας ρυθμό αντίστοιχο με εκείνον πριν από την υγειονομική κρίση. Οι τιμές για την πλειονότητα των ξενοδοχείων παραμένουν σταθερές – στα επίπεδα του 2019 -, με μια μικρή μερίδα των ξενοδόχων να έχει υπογράψει συμβόλαια με ποσοστιαία αύξηση περίπου στο 10%.

Επίσης, οι μεγάλοι παίκτες των αερομεταφορών επενδύουν στην επαναφορά του ελληνικού τουρισμού, εμπλουτίζοντας το πτητικό τους πρόγραμμα με περισσότερες πτήσεις και διαθέσιμες θέσεις σε προορισμούς της νησιωτικής και της ηπειρωτικής χώρας.

Σε πρώτη ζήτηση

Η Κρήτη και τα νησιά του Νότιου Αιγαίου, με τη Σαντορίνη, τη Μύκονο, την Κω και τη Ρόδο να βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση, πρωταγωνιστούν στις προκρατήσεις. Επίσης, τα Επτάνησα – με επίκεντρο την Κέρκυρα και τη Ζάκυνθο – και η Χαλκιδική αποσπούν ένα σημαντικό μερίδιο των ταξιδιωτών. Ενισχυτικά στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των τουριστών για την Ελλάδα δρα και η χαλάρωση των μέτρων της πανδημίας από τις ευρωπαϊκές χώρες, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της βρετανικής αγοράς. Οπως εκτιμούν οι ξενοδόχοι, η Βρετανία θα είναι μία από τις χώρες-πηγές εισερχόμενου για την Ελλάδα τουρισμού που θα κάνουν τη διαφορά το 2022.

Εκτός από τη βρετανική αγορά, δυναμική βάσει των προκρατήσεων επιδεικνύουν οι γάλλοι, οι γερμανοί, οι αμερικανοί, οι αυστριακοί, οι πολωνοί και οι ολλανδοί τουρίστες, καθώς και οι ταξιδιώτες από τη Μέση Ανατολή. Σημειώνεται ότι η γερμανική TUI έχει θέσει ως στόχο να φέρει στην Ελλάδα εφέτος διπλάσιο σε σχέση με πέρυσι αριθμό επισκεπτών, πέριξ των 3 εκατομμυρίων. Σημαντικός παίκτης της εφετινής τουριστικής σεζόν αναμένεται να είναι οι ΗΠΑ. Η έναρξη των πτήσεων από την Αμερική προς τη χώρα μας θα ξεκινήσει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά (στις 7 Μαρτίου), ενώ η ενίσχυση των απευθείας πτήσεων (Delta Airlines, American Airlines και United Airlines) εκτιμάται ότι θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ.

Ερωτηματικό παραμένει η πορεία της ρωσικής αγοράς

Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η πορεία της ρωσικής αγοράς. Αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι το 2019 οι ρώσοι επισκέπτες ανήλθαν σε περίπου 700.000, εφέτος, με βάση τις έως τώρα προβλέψεις, δεν θα ξεπεράσουν τις 350.000. Καταλυτικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι η Τουρκία εφέτος θα «κλέψει» από τη χώρα μας το μεγαλύτερο μέρος της ρωσικής αγοράς λόγω των ελκυστικών τιμών στα πακέτα διακοπών. Επίσης, δεν έχουν προγραμματιστεί ακόμα οι αεροπορικές συνδέσεις Ρωσίας – Ελλάδας, όπως είχε γίνει την τουριστική περίοδο του 2019.

Με όπλο τις χαμηλές τιμές η Τουρκία διεκδικεί υψηλά μερίδια

Εφέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, η Τουρκία μπαίνει δυνατά στη διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου της τουριστικής κίνησης που κατευθύνεται προς τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Με όπλο τις χαμηλές τιμές, λόγω και της χαμηλής συναλλαγματικής ισοτιμίας της λίρας, εκτιμάται ότι θα έλξει σημαντικά μερίδια τουριστών, αποτελώντας ισχυρό αντίπαλο για τον ελληνικό τουρισμό. «Η Τουρκία στα ξενοδοχεία των 4 και 5 αστέρων εφέτος θα έχει απίστευτα χαμηλές τιμές. Ο επισκέπτης του μαζικού μοντέλου τουρισμού θα κάνει διακοπές σε τιμές που δεν θα πίστευε ποτέ» επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος.

Το πρόβλημα για την Ελλάδα είναι ότι στο τουρκικό τουριστικό προϊόν δείχνουν να πιστεύουν και μεγάλοι «παίκτες», ανεβάζοντας έτσι τον πήχη για τον εγχώριο κλάδο.

Μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο η Marriott International ανακοίνωσε το άνοιγμα 6 νέων ξενοδοχείων το 2022 και το 2023 σε πολυσύχναστες περιοχές της Κωνσταντινούπολης και της Σμύρνης.

Επίσης, η αλυσίδα ξενοδοχείων Accor Hotel Group (Mövenpick) προσθέτει 10 νέα ξενοδοχεία (σε Τραπεζούντα και Κωνσταντινούπολη) στις ήδη 52 υφιστάμενες μονάδες. Ακόμα και η Hilton, η οποία δραστηριοποιείται στην Τουρκία 66 χρόνια, ανακοίνωσε ότι θα ανοίξει 12 νέα ξενοδοχεία το 2022 στις πόλεις Σανλιούρφα (Νοτιοανατολική Ανατολία), Αλικαρνασσό, Κωνσταντινούπολη και Καππαδοκία.

Η αύξηση του λειτουργικού κόστους προβληματίζει τους ξενοδόχους

Μπορεί τα μηνύματα από το εξωτερικό να είναι ενθαρρυντικά για την πορεία της εφετινής σεζόν, ωστόσο «πονοκέφαλο» προκαλεί στους ξενοδόχους των επιχειρήσεων, που θα «ροκανίσει» τις εισπράξεις. Οπως επισημαίνουν, το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος σε πολλές επιχειρήσεις ισούται με το 30%-40% του τζίρου τους. Μία ακόμη πρόκληση στην οποία καλούνται να αντεπεξέλθουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού είναι η έλλειψη των προκαταβολών από τους tour operators για μια ακόμη χρονιά, κάτι που ενισχύει την αβεβαιότητα, ενώ και η δυσκολία εύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού ταλανίζει τους ξενοδόχους, οι οποίοι αδυνατούν να καλύψουν τις θέσεις εργασίας.