Το μεσημέρι της 14ης Αυγούστου 2005, σε περιοχή πλησίον της κωμόπολης του Γραμματικού Αττικής και σε απόσταση περίπου 33 χλμ βορείως του Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», έλαβε χώρα μια αεροπορική τραγωδία που χαράχτηκε στη μνήμη των Ελλήνων και των Κυπρίων: η συντριβή αεροσκάφους Boeing 737 – 300 της κυπριακής εταιρείας Helios Airways, που οδήγησε στο θάνατο τους 115 επιβάτες του και τα έξι μέλη του πληρώματός του.

Το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από τη Λάρνακα της Κύπρου και είχε ως προορισμό του την Πράγα μέσω Αθηνών. Καθώς το αεροσκάφος βρισκόταν σε φάση ανόδου, και αφού πρώτα ο κυβερνήτης ανέφερε στην εταιρεία του ότι αντιμετώπιζε κάποια προβλήματα, έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου στο θάλαμο επιβατών, σε ύψος περίπου 18.200 ποδών.

Ενόσω το αεροσκάφος βρισκόταν πλέον σε ύψος 28.900 ποδών, τερματίστηκαν οι επικοινωνίες μεταξύ του κυβερνήτη και της Επιμελητείας Πτήσεων της εταιρείας του. Από εκείνη τη στιγμή και μετά δεν υπήρχε ραδιοτηλεφωνική επικοινωνία των σταθμών εδάφους με το αεροσκάφος.

Ακολούθως το αεροσκάφος οριζοντιώθηκε σε ύψος 34.000 ποδών και συνέχισε την πτήση του σύμφωνα με τα στοιχεία του δρομολογίου.

Αφού διήλθε πάνω από το Ραδιοβοήθημα Κέας και το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, και μετά την παρέλευση μεγάλου χρονικού διαστήματος, το αεροσκάφος της Helios Airways αναχαιτίστηκε από δύο αεροσκάφη F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Ο ένας εκ των χειριστών των F-16, παρατηρώντας το Boeing 737 από πολύ κοντά, ανέφερε ότι η θέση του κυβερνήτη ήταν κενή, η θέση του συγκυβερνήτη ήταν κατειλημμένη από ένα άτομο που είχε γείρει μπροστά, πάνω από το χειριστήριο,  οι μάσκες οξυγόνου των επιβατών αιωρούνταν, ενώ τρία άτομα στο θάλαμο επιβατών ήταν καθισμένα και φορούσαν μάσκες οξυγόνου.

Ενόσω το αεροσκάφος δεν απαντούσε στις κλήσεις διά του ασυρμάτου, ένα άτομο που δε φορούσε μάσκα οξυγόνου εισήλθε στο θάλαμο διακυβέρνησης και κάθισε στη θέση του κυβερνήτη. Ο χειριστής του F-16 προσπάθησε επί ματαίω να αποσπάσει την προσοχή του.

Στη συνέχεια το αεροσκάφος άρχισε κάθοδο, καθώς έσβησαν οι κινητήρες του από εξάντληση καυσίμων, και προσέκρουσε με σφοδρότητα σε λοφώδη επιφάνεια, με αποτέλεσμα την ολοκληρωτική καταστροφή του και το θανάσιμο τραυματισμό του συνόλου των ατόμων που επέβαιναν σε αυτό.

Από τους επιβάτες της μοιραίας πτήσης 522 (HCY 522) της εταιρείας Helios Airways, 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν το ταξίδι τους με προορισμό την Πράγα. Εξ αυτών 93 ήταν ενήλικες και 22 άτομα κάτω των 18 ετών. Οι 103 ήταν κύπριοι και οι 12 έλληνες υπήκοοι.

Η ομάδα Up Drones πραγματοποίησε την ακόλουθη προσομοίωση της πτήσης: