Βενετία, αποστολή

Η ταινία του Τοντ Φίλιπς με τον υπέροχο Χοάκιν Φίνιξ κέρδισε το ανώτατο βραβείο της εφετινης Μόστρα.

Δεν ξέρω αν μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη, πάντως το ότι η Αργεντίνα σκηνοθέτρια Λουκρέσια Μαρτέλ και τα υπόλοιπα μέλη της κριτικής επιτροπής του 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας έδωσαν στο «Joker» του Τοντ Φίλιπς το ανώτατο βραβείο, τον Χρυσό Λέοντα, ήταν μια πραγματικά εξαίρετη απόφαση. Η αμερικανική ταινία, αυτή η εντελώς διαφορετική ματιά πάνω στον πασίγνωστο «κακό» του κόμιξ «Μπάτμαν», τον Τζόκερ, είχε ξεχωρίσει από την αρχή. Ενώ ‘όμως θα περίμενε κανείς να διακριθεί για την ερμηνεία του τρομερού πρωταγωνιστή της Χοακίν Φίνιξ, η επιτροπή δεν δίστασε να κάνει ένα βήμα παραπάνω και να δώσει στο «Joker» το κορυφαίο βραβείο της διοργάνωσης. Την χειροκροτώ ολόψυχα και περιμένω πια την ταινία και στα Οσκαρ!

Το πολύ χλιαρό χειροκρότημα του κοινού της αίθουσας Σάλα Γκράντε για την βράβευση της ταινίας «J’ accuse» με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής οφείλεται βεβαίως στο ότι σκηνοθέτης της είναι ο Ρόμαν Πολάνσκι, το παρελθόν του οποίου με την υπόθεση αποπλάνησης ανηλίκου τον κυνηγά ακόμα. Μπράβο όμως στην Μαρτέλ που παρά το φύλο της, υπερασπίστηκε μια πολύ καλή ταινία, διότι αυτή η μεταφορά του μυθιστορήματος του Ρόμπερτ Χάρις «Ο Γερμανός κατάσκοπος» με θέμα την υπόθεση Αλφρεντ Ντρέιφους ήταν όντως μια από τις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης όπως το ΒΗΜΑ είχε συχνά αναφέρει κατά την διάρκεια του φεστιβάλ. Η Γαλλίδα ηθοποιός και σύζυγος του Πολάνσκι Εμανουέλ Σενιέ που παίζει στην ταινία, παρέλαβε το βραβείο και με σεμνότητα ευχαρίστησε το φεστιβάλ, την επιτροπή και τους παραγωγούς της ταινίας. Όμως η γκρίνια στο κοινό άφησε, έστω για λίγο, το στίγμα της.

Εύλογα λοιπόν, το βραβείο ανδρικής ερμηνείας Κόπα Βόλπι δόθηκε στον Ιταλό Λούκα Μαρινέλι, για την καλή δουλειά του στον ρόλο του «Μάρτιν Ιντεν» στην ομότιτλη ιταλική ταινίας που είναι μια εκσυγχρονισμένη μεταφορά του μυθιστορήματος του Τζακ Λόντον. Πρόκειται για το μαρτυρικό οδοιπορικό ενός ανθρώπου που θέλει να γίνει συγγραφέας – και εν τέλει τα καταφέρνει, με κάποιο τίμημα όμως (ένας δεύτερος Ιταλός που διακρίθηκε εφέτος είναι ο σκηνοθέτης Φράνκο Μαρέσκι για το ντοκιμαντέρ του «Η μαφία δεν είναι πια αυτό που ήταν» στο οποίο δόθηκε το βραβείο της επιτροπής,).

Το βραβείο σκηνοθεσίας απονεμήθηκε σε έναν δημιουργό με πολύ ιδιαίτερο στιλ, τον Σουηδό Ρόι Αντερσον, ο οποίος πριν από πέντε χρόνια, με την ακριβώς προηγούμενη ταινία του, «Ένα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί, συλλογιζόμενο την ύπαρξη του», είχε κερδίσει στον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία. Αν

και στο «About endlessness» όπως λέγεται η τελευταία ταινία του ο Αντερσον δεν προσθέτει κάτι καινούργιο σε σχέση με αυτά που γυρίζει εδώ και 20 χρόνια, η ταινία έχει ενδιαφέρον και προκαλεί συγκίνηση. Λόγω της υγείας του (στο Λϊντο κυκλοφορούσε πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι) ο Αντερσον απουσίαζε από την τελετή και το βραβείο παρέλαβε ο παραγωγός του.

Ένα κινούμενο σχέδιο έμελλε να κερδίσει το βραβείο σεναρίου αφήνοντας έκπληκτο ακόμα και τον ίδιο τον δημιουργό του, τον Κινέζο Γιονφάν, ο οποίος ένιωσε να δικαιώνεται γιατί τον κατηγορούσαν πάντα για τα κακά σενάριά. Η ταινία , «Number 7, Cherry Lane», είναι μια νοσταλγική ματιά στο Χονγκ Κονγκ της δεκαετίας του 1960.

Στις γυναίκες ηθοποιούς, η έμπειρη Γαλλίδα Αριάν Ασκαρίντ, «μούσα» του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν βραβεύθηκε για την ταινία του τελευταίου «Gloria Mundi». Μια κάπως παράξενη επιλογή διότι η Ασκαρίντ δεν είναι ακριβώς το κεντρικό πρόσωπο (όλοι οι ρόλοι είναι μοιρασμένοι). Παίζει μια καθαρίστρια στην σύγχρονη Μασσαλία, η οποία προσπαθεί να φέρει την ισορροπία στην διαλυμένη οικογένειά της.

Και τέλος, το βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για το καλύτερο νέο ταλέντο, δόθηκε στον Αυστραλό ηθοποιό Τόμπι Γουάλας, ο οποίος στην ταινία «Babyteeth» της Σάνον Μέρφι βγάζει μια τρομερή ενέργεια υποδυόμενος έναν ναρκομανή που στέκεται στο πλευρό μιας κοπέλας που πάσχει από άσχημη ασθένεια.