Η σημερινή ελληνική κυβέρνηση έχει, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, δύο σαφείς στόχους με σκοπό την καλύτερη και αμεσότερη εφαρμογή της συμφωνίας των Πρεσπών.

Ο πρώτος είναι η όσο το δυνατόν γρηγορότερη εφαρμογή του Αρθρου 1, παράγραφος 10, εδάφιο (α) της συμφωνίας που προβλέπει πως «σε ό,τι αφορά την εγκυρότητα των υφιστάμενων εγγράφων και υλικού που εκδόθηκαν από τις Αρχές του Δεύτερου Μέρους (σ.σ.: της Βόρειας Μακεδονίας), τα Μέρη Συμφωνούν ότι θα υπάρξουν δύο μεταβατικές περίοδοι, μία “τεχνική” και μία “πολιτική”: α) η “τεχνική” μεταβατική περίοδος θα αφορά όλα τα επίσημα έγγραφα και υλικό της Δημόσιας Διοίκησης του Δεύτερου Μέρους για διεθνή χρήση και εκείνα για εσωτερική χρήση που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο εξωτερικό.

Αυτά τα έγγραφα και υλικό θα ανανεωθούν σύμφωνα με το όνομα και τις ορολογίες που αναφέρονται στο Αρθρο 1(3) της παρούσας συμφωνίας το αργότερο εντός πέντε ετών από τη θέση σε ισχύ της παρούσας Συμφωνίας».

Η Αθήνα θέλει αυτή η διαδικασία να τρέξει πολύ ταχύτερα και να έχει ολοκληρωθεί εντός ολίγων μηνών – κάτι που μένει να αποδειχθεί αν είναι εφικτό.

Ο δεύτερος στόχος είναι να προχωρήσουν οι συνομιλίες της Κοινής Διεπιστημονικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που προβλέπεται από το Αρθρο 8, παράγραφος 5 για να «αναθεωρήσει οιαδήποτε σχολικά εγχειρίδια και βοηθητικό σχολικό υλικό, όπως χάρτες, ιστορικούς άτλαντες, οδηγούς διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται σε έκαστο από τα μέρη, σύμφωνα με τις αρχές και τους σκοπούς της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης».

Εντός του Φεβρουαρίου αναμένεται η δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής, της οποίας ηγείται από ελληνικής πλευράς ο υφυπουργός Εξωτερικών Μάρκος Μπόλαρης, κατά τη διάρκεια της οποίας θα εξεταστούν αναλυτικά τα σχολικά βιβλία των δύο πλευρών.

Η Αθήνα έχει τρεις βασικούς στόχους που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά στη Βόρεια Μακεδονία.

Πρώτον, να αφαιρεθούν και να μη χρησιμοποιούνται οι χάρτες που απεικονίζουν την επονομαζόμενη «Μεγάλη Μακεδονία».

Δεύτερον, να μην υπάρχουν στα σχετικά σχολικά έγγραφα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού και του αρχαίου μακεδονικού πολιτισμού.

Τρίτον, να δοθεί σαφής εντολή στους δασκάλους και καθηγητές της γείτονος, μέσω των σχετικών εκπαιδευτικών εγκυκλίων, να μην περιλαμβάνονται αλυτρωτικά στοιχεία στη διδασκαλία, ακόμη και αν δεν έχουν πλήρως αλλάξει τα εγχειρίδια.