Με καταγγελίες για σχεδιασμό 2.300 απολύσεων σε βάθος τριετίας, απόπειρες παράνομων απομακρύνσεων εργαζομένων, κλείσιμο άνω των 220 καταστημάτων και μειώσεις μισθών, οι εργαζόμενοι των Ελληνικών Ταχυδρομείων πραγματοποιούν αύριο, Τετάρτη, 24ωρη απεργία. Με ανακοίνωσή τους, εκφράζουν την «πλήρη αντίθεσή τους στην περαιτέρω συρρίκνωση των ΕΛΤΑ και τις χιλιάδες απολύσεις προσωπικού».

Όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ «καταγγέλλουν τις προσπάθειες του Υπερταμείου και της διοίκησης του Οργανισμού για την προωθούμενη μείωση 2.300 και πλέον θέσεων εργασίας, το κλείσιμο 220 και πλέον καταστημάτων και την υποβάθμιση της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης, σύμφωνα με τα όσα ορίζει το πλάνο “βιωσιμότητας” (;) του Οργανισμού».

Ουσιαστικά, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, που έχουν προχωρήσει σε ανάλογες καταγγελίες και επί των προηγούμενων διοικήσεων των ΕΛΤΑ, που έχουν κατά καιρούς δεσμευτεί για την αναβάθμιση των ταχυδρομικων υπηρεσιών και την ενίσχυση των προσπαθειών άντλησης ικανοποιητικών εσόδων από εναλλακτικές πηγές (δέμα, εκτελωνισμός, ενέργεια), κατηγορούν και την παρούσα διοίκηση ότι «βαφρίζει» εξυγίανση και εξορθολογισμό τη συρρίκνωση των θέσεων εργασίας και των δαπανών προσωπικού. Μάλιστα, «λησμονώντας ή και αποκρύπτοντας ότι οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ, από το 2010 και έπειτα, έχουν υποστεί μειώσεις μισθών που ξεπερνούν το 40%!», όπως αναφέρεται στην ανακοίνωσή τους.

Επιπλέον, οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για διολίσθηση του κύκλου εργασιών και απώλεια μεγάλων πελατών, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Cosmote (μετά την ΕΥΔΑΠ και τα διαβατήρια της Αστυνομίας), τη στιγμή που «παραμένουν σε δυσθεώρητα ύψη οι οφειλές του ελληνικού δημοσίου από την Καθολική Υπηρεσία και όχι μόνο».

Κουπόνια αντί μισθού

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο, η διοίκηση ενημέρωσε ότι με τη στήριξη του Υπερταμείου, προωθούνται 1.806 απολύσεις για το 2019, οι οποίες θα ξεπεράσουν τις 2.300 σε βάθος 3ετίας. Παράλληλα, δρομολογούνται «επώδυνες αλλαγές στο μισθολογικό μοντέλο, με μειώσεις μισθών και… κουπόνια αντί μισθού».

Για υποτιθέμενο πλάνο βιωσιμότητας, κάνει λόγο η ΠΟΣΤ με την ανακοίνωσή της, που περιλαμβάνει το κλείσιμο 220 και πλέον καταστημάτων και την αλλαγή του μοντέλου διανομής, κινήσει που θα υποβαθμίσουν, κατά τους εκπροσώπους των ταχυδρομικών, το εύρος και την ποιότητα των υπηρεσιών προς όφελος ιδιωτών ανταγωνιστών.

Επίσης, προβλέπεται ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ το 2022. «Παρόλο που, εδώ και χρόνια, έχει κατατεθεί μελέτη που περιγράφει τα άμεσα πλεονεκτήματα από την απορρόφηση της θυγατρικής εταιρείας» λένε οι ταχυδρομικοί.

Η συρρίκνωση των εσόδων των ΕΛΤΑ ξεπερνά το 50% κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τους εργαζόμενους να προβλέπουν περαιτέρω συρρίκνωση για το 2019, παρόλο που η εγχώρια ταχυδρομική αγορά παρουσιάζει οριακή άνοδο.

Ταχυδρομικοί: Άνω των 250 εκατ. ευρώ οι οφειλές του Δημοσίου στα ΕΛΤΑ

Όπως περιγράφει η ΠΟΣΤ, τα ΕΛΤΑ έχουν λάβει για την Καθολική Υπηρεσία 45 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013–2015, «ωστόσο οι αξιώσεις τους είναι μεγαλύτερες, καθώς η ΕΕΤΤ επαλήθευσε το καθαρό κόστος της Καθολικής Υπηρεσίας για την περίοδο αυτή στα 127,9 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι απομένουν άλλα 82,9 εκατ. για την περίοδο 2013–2015!». Μέχρι σήμερα δεν έχει υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού το αίτημα για την έγκριση του παραπάνω ποσού.

Πρόσφατα ψηφίστηκε τροπολογία έγκρισης 30 εκατ. ευρώ ως μέρος της Καθολικής Υπηρεσίας για τα έτη 2016-2017, χαρακτηρίζοντάς τα ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ). Εξ αυτών, τα 15 εκατ. ευρώ που αφορούσαν το 2016 εκταμιεύτηκαν πριν από λίγες ημέρες και αναμένονται άλλα 15 εκατ. για το 2017. Ωστόσο, η αξίωση των ΕΛΤΑ από την Καθολική Υπηρεσία φτάνει τα 40 με 50 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

  

Παράλληλα, οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ καταγγέλλουν άσκηση πιέσεων ώστε η ετήσια αποζημίωση από την Καθολική Υπηρεσία να «παγιωθεί» στα 15 εκατ. ευρώ και να εκταμιεύεται ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Ενδιαφέροντος.

Τα αιτήματα της απεργίας

Σε αυτό το πλαίσιο, το Δ.Σ της ΠΟΣΤ αποφάσισε ομόφωνα την πραγματοποίηση 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης στις 23 Ιανουαρίου, με συγκέντρωση στο θέατρο «Άλφα» (Πατησίων 37) στις 11:00 πμ και πορεία προς το υπουργείο Οικονομικών.

Τα αιτήματα των ταχυδρομικών είναι τα εξής:

1.      Ανάπτυξη και όχι συρρίκνωση του ΕΛΤΑ, που θα βασίζεται σε ένα σύγχρονο επιχειρησιακό σχέδιο.

2.      Άμεση απόσυρση όλων των αντιαναπτυξιακών προτάσεων της PWC, όπως αυτές κατατέθηκαν στο Δ.Σ. των ΕΛΤΑ της 11/01/2019.

3.      Άμεση ενσωμάτωση των «Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ» με τη μητρική εταιρεία.

4.      Καταβολή όλων των υποχρεώσεων του κράτους προς τον ΕΛΤΑ.

5.      Καταβολή όλων των ποσών της Καθολικής Υπηρεσίας, που οφείλει το κράτος στα ΕΛΤΑ από το 2013 μέχρι σήμερα, όπως αυτές έχουν εγκριθεί και από τις σχετικές μελέτες της ΕΕΤΤ.

6.      Καταβολή όλων των ποσών που έχουν απομειωθεί από το μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, εξαιτίας αναγκαστικών νόμων (10% από τη συμμετοχή στο Τ.Τ. και κούρεμα των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου που κατείχαν τα ΕΛΤΑ στο πλαίσιο του PSI), συνολικού ποσού 220 εκατ. ευρώ περίπου.

7.     Άμεσες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ μόνιμου προσωπικού, ώστε να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές και επείγουσες ανάγκες του Οργανισμού.

8.    Ένταξη όλων των προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ στα ΕΣΠΑ.

9.   Χορήγηση στα ΕΛΤΑ τραπεζικής άδειας χρηματοοικονομικών εργασιών, ώστε να μετατραπούν σε «Λαϊκή Τράπεζα Περιφερειακής Ανάπτυξης» του ελληνικού δημοσίου σε όλη την επικράτεια.