Δόθηκε σήμερα η πολυαναμενόμενη απάντηση στην ερώτηση των…5 δις. δολαρίων. Η Airbus είναι για ακόμη μία φορά η εκλεκτή της Aegean Airlines για την παραγγελία έως 42 αεροσκαφών της οικογένειας 320. Όπως επισήμανε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας κ. Ευτύχης Βασιλάκης, πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα, η οποία ανοίγει και μια νέα εποχή για την Aegean, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της στην ελληνική αγορά και της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς της διεθνώς, γεγονός που συνεπάγεται μεγαλύτερες προοπτικές, αλλά και ευθύνες.
Η απόφαση, η οποία ελήφθη μέσα από μια διαδικασία αξιολόγησης που διήρκεσε 12 μήνες, περιλαμβάνει την παραγγελία, ύψους περίπου 5 δισ. δολαρίων, από την Airbus 30 αεροσκαφών Airbus A320 Neo και Airbus A321 Neo, με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη 12 αεροσκάφη της ίδιας οικογένειας. Σε αυτά περιλαμβάνονται τουλάχιστον 10 αεροσκάφη του μεγαλύτερου τύπου σε χωρητικότητα, τα A321 Neo, ο αριθμός των οποίων μπορεί να αυξηθεί με μετατροπή του μίγματος της παραγγελίας.
Από το 2020 έως το 2025 η παράδοση
«Είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για την Aegean» είπε ο κ. Βασιλάκης, «μια ημέρα που επιβεβαιώνει το ρητό η ισχύς εν τη ενώσει. Η σημερινή ημέρα αποδεικνύει την αξία και τη δύναμη αυτού που έχει δημιουργηθεί μέσα σε 19 χρόνια προσπάθειας μιας μεγάλης ομάδας ανθρώπων». Όπως επισήμανε, είναι η τρίτη φορά στη μέχρι σήμερα ιστορία της που η εταιρεία επενδύει στο στόλο της. «Η δέσμευσή μας στην ποιότητα ισχύει από την πρώτη ημέρα που πετούσαμε με 2 αεροπλάνα μέχρι και σήμερα που πετάμε σχεδόν 60 αεροπλάνα» ανέφερε, τονίζοντας ότι η συνεργασία με την Airbus εισάγεται σε μια περίοδο δημιουργικής ωριμότητας.
Βασικό κριτήριο για την επιλογή της Airbus –έναντι της Boeing- ήταν, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, ήταν η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και του brand της εταιρείας. Τα νέα αεροσκάφη προσφέρουν 15% εξοικονόμηση καυσίμων, μειωμένες εκπομπές ρύπων και θορύβου, καθώς και μεγαλύτερη εμβέλεια πτήσεων που κυμαίνεται 600-1.500 χλμ., δηλαδή 1-2 επιπλέον ώρες πτήσης σε σχέση με σήμερα.
Τα αεροσκάφη πρόκειται να έλθουν σταδιακά από το 2020 μέχρι το 2025 και η εξόφληση θα είναι εξίσου σταδιακή. Τα επόμενα βήμα για την ολοκλήρωση αυτής της τεράστιας συμφωνίας είναι ο ορισμός των κινητήρων που θα εξοπλίσουν τα νέα αεροσκάφη, ο καθορισμός του ακριβούς μίγματος αεροσκαφών, ο ορισμός του χρόνου παράδοσης των αεροσκαφών κι επιπλέον τεχνικές λεπτομέρειες.
«Τα νέα αεροσκάφη μας προσφέρουν το hardware, καθοριστικός παράγοντας όμως που δίνει ψυχή είναι το προσωπικό μας. Τη διαφορά την κάνουν οι άνθρωποι και όχι το μέταλλο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γερογιάννης.
Σε ό,τι αφορά στη μεταφορική ικανότητα της εταιρείας, ο στόχος για το 2018 διατηρείται στις 700.000 επιπλέον θέσεις, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά στις διεθνείς πτήσεις από το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Η ελληνική αεροπορική εταιρεία έχει ήδη διπλασιάσει το στόλο της από το 2013.
Με τους ρυθμούς ανάπτυξης που ακολουθεί, αλλά και βάσει της στρατηγικής που έχει χαράξει για το «μέλλον» η εταιρεία, έχει εκτιμηθεί ότι θα χρειαστεί περί τα 75 αεροσκάφη έως το 2023.
Αύξηση 11% σημείωσε ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το 2017, που ανακοινώθηκαν στα μέσα Μαρτίου, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών σημείωσε αύξηση 11%, φτάνοντας στα 1.127,6 εκατ. ευρώ. Η δυναμική στις πτήσεις εξωτερικού οδήγησε τη λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) να φτάσει τα €120 εκ, 56% υψηλότερα από το 2016. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων έφτασαν τα €85,8 εκ., σημειώνοντας αύξηση 66%, ενώ και τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 87% και ανήλθαν σε €60,4 εκ.
Η συνολική κίνηση ανήλθε σε 13,2 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 6%. Το δίκτυο εξωτερικού οδήγησε και πάλι την ανάπτυξη της εταιρείας, καταγράφοντας άνοδο 9%, φτάνοντας τους 7,3 εκ. επιβάτες. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι κατά την εξαγορά της Olympic Air το 2013, η αθροιστική κίνηση εξωτερικού των δύο εταιρειών ήταν μόλις 4,3 εκ.
Αντίστοιχα, στο δίκτυο εσωτερικού η αύξηση της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε 3% με 5,9 εκ. επιβάτες, παρά την αύξηση της δραστηριοποίησης ανταγωνιστικών εταιρειών. Η λειτουργία διασύνδεσης του κόμβου της Αθήνας για επισκέπτες προς μικρά και μεγάλα νησιά, όσο και οι χαμηλότεροι ναύλοι, υποστήριξαν τη ζήτηση.
Η αύξηση των επιβατών και του αποτελέσματος, παρά το σταθερό αριθμό πτήσεων, προήλθε κυρίως από τη βελτίωση στη διαχείριση του δικτύου, με τη μέση πληρότητα να φτάνει στο 83,2%, παρά την έντονη εποχικότητα της ζήτησης, από 77,4% το προηγούμενο έτος.
Οι καθαρές λειτουργικές ροές διπλασιάστηκαν σε €120 εκ. από €59,7 εκ. το 2016, ενώ τα ταμιακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε €307,4 εκ. την 31.12.2017. Σημειώνεται ότι κατά το 2017 ολοκληρώθηκε η τμηματική καταβολή του τιμήματος εξαγοράς της Olympic Air.
Η βελτίωση της ζήτησης προς την Ελλάδα αλλά και της εκμετάλλευσης στο εξωτερικό, υπερκάλυψαν και τη σημαντική απώλεια των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές, τα ποσά των οποίων ελαχιστοποιήθηκαν από τον Οκτώβριο του 2016.