Ψάρια με μυρωδιά από τις ελληνικές θάλασσες, εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, φέτα με βότανα από τον Ολυμπο είναι τα προϊόντα που κοσμούν τις «μπουτίκ» εδεσμάτων της υφηλίου, ως τα πιο αντιπροσωπευτικά της υγιεινής διατροφής.
Τα ελληνικά προϊόντα κερδίζουν τους καταναλωτές όλο και περισσότερων χωρών του κόσμου. Το αποδεικνύουν άλλωστε και οι εξαγωγές που ακολουθούν σταθερά ανοδική πορεία. Τα προϊόντα που παράγει η ελληνική γη καλύπτουν το ένα πέμπτο ή το 22% των εξαγωγών της χώρας, δίνοντας ανάσα στο εμπορικό έλλειμμα των αγροτικών προϊόντων. Περίπου 1 στα 3 από τα πρώτα 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα προέρχονται από τον πρωτογενή τομέα παραγωγής. Στην πρώτη πεντάδα φιγουράρουν τα ψάρια, τα φρούτα, τα τυριά, το παρθένο ελαιόλαδο, οι ελιές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που ανέλυσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων και το Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών, το 2016 οι εξαγωγές (χωρίς πετρελαιοειδή) αυξήθηκαν στα 25,11 δισ. ευρώ (από 25,48 δισ. το 2015). Οι εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων φθάνουν στα 5,6 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 7,6% σε σχέση με τα 5,2 δισ. ευρώ του προηγούμενου έτους –και μάλιστα σε μια χρονιά που διαπιστώνεται μείωση της συνολικής αξίας εξαγωγών κατά 1,5%. Η πρώτη τριάδα των χωρών προορισμού είναι η Ιταλία, η Γερμανία και η Κύπρος.
Η ανοδική πορεία αποδίδεται στην αύξηση κατά 9,7% των εξαγόμενων τροφίμων, των οποίων η αξία ανήλθε στα 4,2 δισ. ευρώ το 2016. Οι εξαγωγές ποτών και καπνού αυξήθηκαν 10,7% στα 729 εκατ. από 658,3 εκατ. το προηγούμενο έτος. Το παρθένο ελαιόλαδο παραμένει πρώτο στη λίστα των εξαγωγών με αξία 501,6 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστεί η αξία εξαγωγών των ελιών με 405,3 εκατ. ευρώ και των άλλων προϊόντων ελαιολάδου (125 εκατ.), τότε συνολικά ξεπερνούν το 1 δισ. και συμμετέχουν με 18,4% στο σύνολο των εξαγόμενων αγροτικών προϊόντων της χώρας.

Ανοδική πορεία παρουσιάζουν και οι εξαγωγές αλιευτικών προϊόντων καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση με 527 εκατ. ευρώ και ακολουθούν τα νωπά φρούτα με 475 εκατ., τα τυριά με 395 εκατ. Σημαντική άνοδο παρουσιάζουν οι εξαγωγές των εσπεριδοειδών, φθάνοντας στο 59% στα πορτοκάλια και 29% στα μανταρίνια.

Ο αγροδιατροφικός τομέας συμμετέχει στην οικονομία υπερβαίνοντας το 3% του ΑΕΠ, ποσοστό διπλάσιο από το 1,5% του ΑΕΠ της ΕΕ-28 –αν και δεν έχουν αξιοποιηθεί πλήρως τα μεγάλα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά του.
Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο
Το έξτρα παρθένο ελληνικό ελαιόλαδο παραμένει πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών της υφηλίου, με την κρητική εταιρεία TerraCreta από το Κολυμβάρι Χανίων να συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των πρεσβευτών του. Το «The Treacable Olive Oil Company»διακινείται σε περισσότερες από 40 χώρες. Τελικός στόχος σε κάθε περίπτωση είναι «να κάνει γνωστό το επώνυμο ελληνικό ελαιόλαδο» τονίζει ο εντεταλμένος σύμβουλος της εταιρείας κ. ΚωνσταντίνοςΑγγελόπουλος. Προσθέτει δε: «Η βελτίωση της πρωτογενούς παραγωγής και η σωστή προσέγγιση των αγροτών είναι το ζητούμενο».
Ο τελικός στόχος όμως που αφορά στη διάθεση του επώνυμου ελληνικού ελαιολάδου εξυπηρετείται από συμμετοχή της στο διευρυμένο πλέον πρόγραμμα Συμβολαιακής Τραπεζικής Ξενοδοχείων της Τράπεζας Πειραιώς. Τα ξενοδοχεία DomesofElounda, EloundaBlueHotel και PleiadesLuxuriusVillas του ομίλου LedraHotelsandVillas της οικογένειας Σπανού χρησιμοποιούν το πιστοποιημένο ελληνικό ελαιόλαδο της TerraCreta. Το ανώτερης ποιότητας έξτρα παρθένο ελαιόλαδο της TerraCreta, αξιοποιώντας τη χρήση και την προβολή από την ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται γνωστό στους πελάτες των τριών ξενοδοχείων και ενισχύεται έτσι η αναγνωρισιμότητά του. Οι ξένοι καταναλωτές που επισκέπτονται τη χώρα μας το αναζητούν είτε στην τοπική αγορά είτε στην αγορά της χώρας τους.
Ψάρια με άρωμα Αιγαίου
Τα 250 εκατ. ευρώ αγγίζει η αξία των εξαγόμενων ελληνικών ψαριών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων κάνει λόγο για αύξηση της ζήτησης κατά 30 εκατομμύρια τόνους μέχρι και το 2030.
Η οικογενειακή επιχείρηση μέσης και υπερπόντιας αλιείας Μανιός και Σία ΟΕ δραστηριοποιείται πάνω από μια 15ετία στην Ιχθυόσκαλα Καβάλας στον τομέα της εμπορίας φρέσκων και νωπών ψαριών. Η τρίτη γενιά ψαράδων της οικογένειας έχει ήδη δραστηριοποιηθεί στην εταιρεία, που εμφανίζει συνεχή ανοδική πορεία και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα ιχθυαλιευμάτων τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης όσο και σε τρίτες χώρες. «Αφορμή για το ξεκίνημα της εταιρείας ήταν η προηγούμενη ενασχόληση με την αλίευση ιχθύων στην οποία η πείρα μας έρχεται από πολλά έτη πριν, μιας και είμαστε τρίτης γενιάς αλιείς» επισημαίνει ο κ. Βασίλειος Τσακίρης.
Ο αλιευτικός στόλος της εταιρείας Μανιός και Σία ΟΕ ανέρχεται σε 11 γρι-γρι, 6 μηχανότρατες και άλλα μικρότερα αλιευτικά σκάφη. Εμπορεύεται φρέσκα και νωπά ψάρια, τα οποία διανέμει σε όλη τη χώρα με ιδιόκτητα φορτηγά ψυγεία ενώ αντιπροσωπεύει κατ’ αποκλειστικότητα στην Aνατολική Μακεδονία – Θράκη τα ιχθυοτροφικά ψάρια της εταιρείας ΝΗΡΕΥΣ ΑΕ.

Φέτα με βότανα του Ολύμπου

Στο μυθικό βουνό των θεών του Ολύμπου, 14 νεαροί κτηνοτρόφοι αναζητώντας διέξοδο από την οικονομική κρίση οδηγήθηκαν το 2007 στη δημιουργία του πρότυπου Συνεταιρισμού Βοσκών Λιβαδίου Ολύμπου. Συνέχισαν με τη δική τους τυροκομική μονάδα και σήμερα παράγουν 80.000 κιλά φέτα (9.000 κιλά εξάγονται στη Γερμανία), 30.000 κιλά κατσικίσιο τυρί, 5.000 κιλά γραβιέρα, 4.000 κιλά κεφαλοτύρι, μυζήθρα και ξινοτύρι, 12.000 κιλά γιαούρτι πρόβειο και 10.000 κιλά παραπροϊόντα, όπως βούτυρο και βοσκοτύρι – ένα παραδοσιακό αλοιφώδες τυρί από κατσικίσιο γάλα.

Τα μυστικά της φέτας τα κληρονόμησαν από τους παππούδες και τους γονείς τους. Οι ίδιοι έβαλαν το μεράκι τους δίνοντάς μας ποιοτικά προϊόντα, με διακρίσεις: φέτα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), φέτα ΠΟΠ για σαλάτα και η «FetaCheeseforGreekSaladwithherbsfromOlympous» ή «Φέτα βοσκός για ελληνική σαλάτα με βότανα του Ολύμπου». Το τελευταίο είναι και το γκουρμέ προϊόν, που συνδυάζει τη φέτα «βοσκός» με παρθένο ελαιόλαδο και βότανα της ευρύτερης περιοχής του Ολύμπου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ