Την περασμένη Δευτέρα η Verizon ανακοίνωσε την εξαγορά της Yahoo σε ένα ντιλ ύψους 4,83 δισ. δολαρίων, βάζοντας έτσι τέλος σε εικασίες μηνών που ήθελαν τις δύο εταιρείες να είναι πολύ κοντά σε συμφωνία αλλά να μην επιβεβαιώνονται από καμία. Η συμφωνία είναι μέρος μιας ευρύτερης τολμηρής «ψηφιακής» στρατηγικής που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η κορυφαία αμερικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών σε μια προσπάθεια να καταλάβει μεγαλύτερο έδαφος σε αυτό που ονομάζουμε υπηρεσίες περιεχομένου στο Διαδίκτυο αλλά και στην πίτα των online διαφημιστικών εσόδων, κυρίως στο κομμάτι των κινητών συσκευών.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η Verizon σκοπεύει να συνδυάσει τις δραστηριότητες της Yahoo με εκείνες της AOL, της πρώτης εταιρείας-διαδικτυακής πύλης που εξαγόρασε πέρυσι καταβάλλοντας 4,4 δισ. ευρώ, αλλά και της Millennial Media, μιας από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες για κινητά. Τέτοιου είδους επιχειρηματικές κινήσεις συνιστούν φυσικά μεγάλη πρόκληση καθώς τα συνδυαζόμενα μεγέθη είναι τεράστια. Το κατά πόσον η Verizon θα καταφέρει τελικά να ξεπεράσει τα διάφορα εμπόδια, εφόσον η συμφωνία με τη Yahoo εγκριθεί από τις ρυθμιστικές αρχές και τους μετόχους των δύο εταιρειών, θα σημάνει την επιτυχία ή την αποτυχία του εγχειρήματος.
Η αγορά των ασύρματων τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ επιβραδύνεται εν μέσω του υψηλού κόστους απόκτησης νέων πελατών αλλά και του υψηλού επιπέδου διείσδυσης της αγοράς, που σε λίγα χρόνια θα καταγράφει τάσεις κορεσμού, υποστηρίζουν οι αναλυτές. Η διαμόρφωση αυτής της πραγματικότητας δυσχεραίνει την ανάπτυξη του πυρήνα της επιχειρηματικής δραστηριότητας της Verizon. Αντίθετα, η ψηφιακή διαφήμιση προσφέρει υψηλά περιθώρια κέρδους και μια τάχιστα αναπτυσσόμενη αγορά, καθώς οι άνθρωποι περνούν όλο και περισσότερο χρόνο καταναλώνοντας περιεχόμενο σε κινητές συσκευές, γράφει το «Forbes».
«Η συμφωνία μπορεί να βάλει τη Verizon σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική θέση ως μια κορυφαία εταιρεία πολυμέσων στα κινητά, ενώ θα συμβάλει στην αύξηση των εσόδων μας από την ψηφιακή διαφήμιση» σημείωσε στην επίσημη ανακοίνωση ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Verizon Λόουελ Μακ Ανταμ. Αν επιβεβαιωθεί αυτή η αισιόδοξη εκτίμηση, η αμερικανική εταιρεία θα έρθει αντιμέτωπη με μεγαθήρια του κλάδου όπως η Google και η Facebook. Σε αυτή την περίπτωση, βέβαια, όπως επισημαίνει το αμερικανικό περιοδικό, η Verizon ενδεχομένως να «παίζει» από μια ελαφρώς πλεονεκτική θέση καθώς διαθέτει ήδη ένα ισχυρό δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, με περισσότερους από 140 εκατ. συνδρομητές. Επιπλέον, η Yahoo διαθέτει περίπου ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων πλέον των 600 εκατ. έχουν μια ιδιαίτερα ενεργητική παρουσία στο Δαδίκτυο, ασχολούνται με την αναζήτηση, την επικοινωνία, την ενημέρωση, τις αγορές και γενικότερα κάνουν χρήση διαφόρων προϊόντων ψηφιακού περιεχομένου. Επιπλέον, κατά δήλωσή της η εταιρεία διαθέτει 225 εκατ. ενεργούς χρήστες τον μήνα στην υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Οι αριθμοί αυτοί δεν μπορούν να αγνοηθούν εύκολα και συνιστούν ένα διόλου αμελητέο δυνητικό κοινό στόχευσης διαφημίσεων.
Η αξία της παγκόσμιας διαφημιστικής αγοράς του Διαδικτύου αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Σύμφωνα με έρευνα της PwC, το 2016 τα έσοδα από τη διαφήμιση στο Ιnternet παγκοσμίως θα ξεπεράσουν κατά πολύ εκείνα της τηλεόρασης αγγίζοντας τα 185 δισ. δολάρια. Μάλιστα, σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία συμβούλων, η αξία των διαδικτυακών διαφημιστικών εσόδων θα ξεπεράσει τα 260 δισ. δολάρια το 2020. Ειδικότερα δε για τις κινητές συσκευές η αύξηση θα αγγίξει σχεδόν το 20% τα επόμενα τέσσερα χρόνια φτάνοντας περίπου τα 85 δισ. δολάρια. Σήμερα σχεδόν τα 2/3 της πίτας απολαμβάνουν η Google και η Facebook.
Μπορεί ο τομέας των διαδικτυακών διαφημίσεων να είναι πολλά υποσχόμενος για το μέλλον της Verizon, αλλά σε κάθε περίπτωση ερωτήματα έχουν ήδη αρχίσει να εγείρονται για το αν η εταιρεία θα καταφέρει να ενσωματώσει με επιτυχία τη Yahoo και την AOL στις υπάρχουσες δραστηριότητές της. Και οι δύο τεχνολογικές εταιρείες κατέχουν πολλές διαφοροποιημένες online υπηρεσίες και τεχνολογικά περιουσιακά στοιχεία και η Verizon θα χρειαστεί να αφιερώσει πολύ χρόνο αλλά και σημαντικούς πόρους προκειμένου να συνδυάσει αυτά τα χαρακτηριστικά με τα δικά της.
Πρώτα απ’ όλα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Yahoo, το προσωπικό της ανέρχεται σε 8.800 εργαζομένους και 700 εργολάβους, ενώ η AOL απασχολεί 6.800 υπαλλήλους. Είναι προφανές ότι η συγχώνευση αυτών των μεγεθών με τους επίσης χιλιάδες εργαζομένους της Verizon δεν θα είναι μικρή πρόκληση για όλους τους εμπλεκομένους. Επιπλέον, η Yahoo έχει από καιρό απολέσει την πάλαι ποτέ κραταιά της θέση στον χώρο της τεχνολογίας. Μόνο για το τρέχον έτος οι προβλέψεις για τα έσοδα της κάνουν λόγο για μείωση της τάξεως του 17%.
Με την εξαγορά της Yahoo η Verizon έβαλε στην πραγματικότητα ένα στοίχημα σχεδόν 10 δισ. δολαρίων διπλής φύσης: να μετατρέψει ξανά την αμερικανική εταιρεία στον κερδοφόρο κολοσσό της τεχνολογικής βιομηχανίας που υπήρξε κάποτε και ταυτόχρονα να αποδείξει ότι μπορεί να δημιουργήσει ένα μοντέλο μιας βιώσιμης επιχειρηματικής δραστηριότητας με πυρήνα τη διαδικτυακή διαφήμιση και τις υπηρεσίες περιεχομένου, ανταγωνιζόμενη τα μεγαλύτερα ονόματα της τεχνολογικής βιομηχανίας.
Ποιοι κερδίζουν από το ντιλ Verizon – Yahoo
Εταιρείες συμβούλων και τράπεζες θα λάβουν από 45 εκατ. δολάρια
Μπορεί η ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ Verizon και Yahoo να θεωρείται επιτυχημένη και για τις δύο πλευρές, αλλά δεν είναι μόνο οι δύο αμερικανικές εταιρείες που βγαίνουν κερδισμένες από την κατάληξη. Το πολυαναμενόμενο ντιλ θα συνεισφέρει στα ταμεία και άλλων εταιρειών που λειτούργησαν ως σύμβουλοι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ενώ πρόκειται να επιβλέψουν και τη διαδικασία της εξαγοράς.
Οπως γράφει το Business Insider, οι εταιρείες LionTree Advisors, Allen & Company, Guggenheim Securities και PJT Partners είναι από τους μεγάλους νικητές του ντιλ. Οι πρώτες τρεις επιχειρήσεις, μαζί με την Bank of America Merrill Lynch, ήταν οι σύμβουλοι της Verizon, ενώ η τελευταία μαζί με τις τράπεζες Goldman Sachs και JP Morgan λειτούργησαν επικουρικά για την πλευρά της Υahoo. Καθεμιά από τις παραπάνω εταιρείες έχει λαμβάνειν περί τα 45 εκατομμύρια σε αμοιβές συμβούλων, επισημαίνει το αμερικανικό περιοδικό.
Ολες οι εταιρείες έχουν αναλάβει τον συμβουλευτικό ρόλο και σε κάποιες άλλες κορυφαίες συμφωνίες εξαγοράς της βιομηχανίας της τεχνολογίας και των media και όχι μόνο.
Η LionTree συμβούλευσε την Charter Communications στη συμφωνία ύψους 78 δισ. δολαρίων για την Time Warner. Η Allen & Co., μια μυστηριώδης τράπεζα με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, συμμετείχε στη διαδικασία spin-off της PayPal από το eBay αλλά και στην πρόσφατη εξαγορά του LinkedIn από τη Microsoft αντί 26 δισ. δολαρίων. Τέλος, η Guggenheim είχε αναλάβει τον συμβουλευτικό ρόλο στη συμφωνία της Pfizer με την Allergan αλλά και την επαναγορά μετοχών της Vodafone από τη Verizon.
Πτώση της μετοχής μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς
Θα περίμενε κανείς ότι η ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς της Yahoo από τη Verizon θα έδινε μεγαλύτερη ώθηση στη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας, ιδιαίτερα μετά την πολύμηνη αναμονή των επενδυτών για την πραγματοποίησή της. Στην πραγματικότητα όμως συνέβη το ακριβώς ανάποδο. Στο άκουσμα της είδησης η μετοχή της εταιρείας κινήθηκε πτωτικά και οι αναλυτές δίνουν διάφορες ερμηνείες για αυτό το γεγονός.
Ο κύριος λόγος είναι ότι οι μετοχές της Yahoo έχουν ανεβεί σχεδόν 25% το τρέχον έτος, εν αναμονή ενός αγοραστή για την κύρια δραστηριότητα της εταιρείας. Τώρα που αυτό έλαβε τέλος, οι χρηματιστές και επενδυτές αποφάσισαν να «κλειδώσουν» τα κέρδη τους και να αποχωρήσουν από τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Δευτερευόντως, η Yahoo δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά της για το τι μέλλει γενέσθαι με τα μερίδιά της στην Alibaba και στη Yahoo Japan, καθώς αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται στη συμφωνία με τη Verizon.
Τέλος, οι αναλυτές εκτιμούν ότι μία ακόμη αιτία για τη δυσαρέσκεια των επενδυτών που οδήγησε στην πτώση της τιμής της μετοχής της Υahoo είναι οι δηλώσεις της διευθύνουσας συμβούλου Μαρίσα Μάγερ σχετικά με την παραμονή της στο τιμόνι της εταιρείας ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς. Η απογοήτευση που έχει συγκεντρωθεί γύρω από το πρόσωπο της Μάγερ για τις διοικητικές της αποφάσεις τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει τις προσδοκίες των μετόχων για μια αλλαγή. Οπως σχολιάζει το «Forbes», πολλοί είναι αυτοί που θα ήθελαν να δουν στο τιμόνι της εταιρείας που θα προκύψει από τον συνδυασμό της Yahoo με την AO τον Τιμ Αρμστρονγκ, νυν επικεφαλής της δεύτερης.

Τέλος εποχής για τη Yahoo
Από τα ψηλά στα χαμηλά για την πρωτοπόρα στον χώρο του Διαδικτύου τεχνολογική εταιρεία

Η πρόσφατη εξαγορά της Yahoo από τη Verizon θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα μάλλον ευτυχές τέλος για την κάποτε κορυφαία και πρωτοπόρα στον χώρο του Διαδικτύου τεχνολογική εταιρεία. Η συμφωνία, όπως χαρακτηριστικά τονίζει το «Forbes», σηματοδοτεί το τέλος της ανεξαρτησίας μιας από τις πιο εμβληματικές και καινοτόμες επιχειρήσεις της Σίλικον Βάλεϊ, η αξία της οποίας ξεπερνούσε κάποτε τα 125 δισ. δολάρια.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1994 στη Σάντα Κλάρα της Καλιφόρνιας από δύο τελειόφοιτους τότε του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, τους Ντέιβιντ Φίλο και Τζέρι Γιανγκ. Οι δύο νεαροί φοιτητές θέλησαν να δημιουργήσουν έναν «ιντερνετικό οδηγό», έναν θεματικό κατάλογο με διαδικτυακές τοποθεσίες που συγκέντρωναν το έντονο ενδιαφέρον των χρηστών και κατά συνέπεια υψηλή επισκεψιμότητα. Η αύξηση των συνδέσεων Internet μετέτρεψε γρήγορα αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα στη μεγαλύτερη και δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο, όταν ακόμη η Google έκανε τα πρώτα της βήματα στον κλάδο. Μόλις δύο χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Yahoo εισήχθη στο χρηματιστήριο και η αξία της μετοχής της έφτασε το 2000 το εντυπωσιακό ποσό των 500 δολαρίων.
Περισσότερα από 15 χρόνια μετά τη χρυσή αυτή εποχή, η Yahoo παραμένει σε μεγάλο βαθμό η ίδια εταιρεία: μια διαδικτυακή πύλη την οποία εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες επισκέπτονται προκειμένου να παρακολουθήσουν ειδήσεις, να διαβάσουν τα ηλεκτρονικά τους μηνύματα, να ενημερωθούν για τις καιρικές συνθήκες. Η εταιρεία που κάποτε ήταν μπροστά από την εποχή της τελικά άφησε την εποχή να την ξεπεράσει. Η εταιρεία απέτυχε να ακολουθήσει τα τεχνολογικά κύματα της νέας τεχνολογίας σε λειτουργίες και υπηρεσίες όπως η αναζήτηση, τα κοινωνικά δίκτυα, οι ανάπτυξη εφαρμογών για κινητές συσκευές. Σε έναν κόσμο που μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα αλλά και τα τάμπλετ, η κυριαρχία της Yahoo στους επιτραπέζιους υπολογιστές μοιάζει σχεδόν απολιθωμένη.
Η εταιρεία επιχείρησε μέσω ορισμένων κινήσεων να καλύψει το χαμένο έδαφος μιας κούρσας στην οποία, όμως, είχαν αρχίσει να επικρατούν άλλοι παίκτες. Το 2003 η Yahoo εξαγόρασε αντί 1,63 δισ. δολαρίων την Overture με σκοπό να ανακόψει την ανοδική πορεία της μηχανής αναζήτησης της Google που είχε μπει ισχυρά στο παιχνίδι για να φτάσει σήμερα να καλύπτει πλέον του 95% των αναζητήσεων στο Διαδίκτυο παγκοσμίως. Μία δεκαετία αργότερα, η Yahoo επιχείρησε άλλη μια επένδυση που είχε στόχο να αναζωογονήσει την παλιά της εικόνα αγοράζοντας το Tumblr, μια πλατφόρμα μικρομπλόγκινγκ, ένα κοινωνικό δίκτυο όπου οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να δημοσιεύουν εικόνες, βίντεο, άρθρα κ.ά.
Οι ενέργειες αυτές αποδείχθηκαν, ωστόσο, ανεπαρκείς, καθώς οι λανθασμένες διοικητικές αποφάσεις και η αδυναμία της εταιρείας να συμβαδίσει με τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής είχαν ήδη καταφέρει ένα ισχυρό πλήγμα. Η εταιρεία είχε μπει σε μια περιδίνηση από την οποία δεν ήταν εύκολο να ξεφύγει.
Η τελευταία προσπάθεια αναστροφής της φθίνουσας πορείας έγινε με την πρόσληψη της Μαρίσα Μάγερ στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου. Η αμερικανίδα μάνατζερ, πρώην στέλεχος της Google, ανέλαβε το τιμόνι της Yahoo το 2012 με την ελπίδα να μπορέσει να ξαναδώσει στην εταιρεία μια θέση στους πρωτοπόρους της τεχνολογικής βιομηχανίας ανάμεσα στην Google και στη Facebook. Ωστόσο, πολλές από τις διοικητικές αποφάσεις της επικρίθηκαν τόσο από τον Τύπο όσο και από αναλυτές της αγοράς και κατηγορήθηκε για κακοδιαχείριση και μπερδεμένες στρατηγικές αποφάσεις.
Στην πραγματικότητα ήταν η διορατικότητα ενός εκ των ιδρυτών της, του Τζέρι Γιανγκ, που κράτησε στην επιφάνεια τη Yahoo όλα αυτά τα χρόνια των αποτυχημένων πολιτικών. Το 2005 ο Γιανγκ αποφάσισε να επενδύσει 1 δισ. δολάρια για να αγοράσει το 40% σε μια μικρή τότε κινεζική τεχνολογική εταιρεία, την Alibaba, η οποία έμελλε να εξελιχθεί στον βασιλιά του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως. Εκτοτε η Yahoo έχει πουλήσει μέρος του μεριδίου της στον κινεζικό κολοσσό αλλά ακόμη και σήμερα το μερίδιο που κατέχει αξίζει περισσότερα από 30 δισ. δολάρια.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ