«Οι κρατήσεις για την Ελλάδα είναι και πάλι πάνω από την προηγούμενη χρονιά. Και αυτό συνεχίζει να είναι το αποτέλεσμα έπειτα από τέσσερα χρόνια διψήφιου ρυθμού αύξησης ταξιδιωτών» λέει ο διευθυντής Contracting & Product της Alltours κ. Oliver Grosse-Kleinmann επιβεβαιώνοντας την εικόνα των τελευταίων ημερών ότι η τουριστική κίνηση ανέβηκε με αυξημένες τις αεροπορικές αφίξεις κατά 8,9% τον Ιούλιο.
Ο κ. Grosse-Kleinmann με αφορμή τη συμμετοχή του στο FVW workshop που πραγματοποιήθηκε στην Κω τονίζει ότι «η Alltours θα διατηρήσει την ταξιδιωτική ροή στην Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι» και προσθέτει ότι η χώρα μας «είναι και πάλι ο δεύτερος μεγαλύτερος προορισμός λόγω της αδύναμης ζήτησης για την Τουρκία». Εξάλλου, «γεγονότα όπως αυτά στην Τουρκία επηρεάζουν σημαντικά την απόφαση για ταξίδι». Ο ίδιος ωστόσο επισημαίνει την ανάγκη παρεμβάσεων στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. «Υπάρχουν ακόμα πολλά ξενοδοχεία που παρουσιάζουν ελλείψεις σε ανακαινίσεις και υποδομή», ενώ επισημαίνει ιδιαίτερα ότι «οι υποδομές στα αεροδρόμια χρειάζεται επειγόντως να βελτιωθούν».
Με βάση τον όγκο της κίνησης οι προορισμοί για τον γερμανικό ταξιδιωτικό οργανισμό με σειρά προτεραιότητας είναι η Ισπανία, η Ελλάδα και η Τουρκία. Οι προορισμοί «στη Δυτική Μεσόγειο, στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία επωφελούνται από τη ζήτηση-στροφή εξαιτίας των προβλημάτων στην Τουρκία». Από την άλλη πλευρά, υπογραμμίζει ότι «το δημοψήφισμα για την αποχώρηση της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση δεν έχει καμία επίδραση στην επιχειρηματική δραστηριότητα της Alltours».

«Εχουμε αύξηση σε αφίξεις αλλά όχι σε έσοδα, παρά τα προβλήματα στην Τουρκία και στην Αίγυπτο»
λέει η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου κυρία Μαριέττα Παπαβασιλείου. «Οι Κυκλάδες είναι λίγο καλύτερα, αλλά τα Δωδεκάνησα έχουν πληγεί περισσότερο λόγω της αύξησης του ΦΠΑ και του Μεταναστευτικού». Στα Δωδεκάνησα «οι περισσότερες κρατήσεις γίνονται από τον Νοέμβριο ως τον Φεβρουάριο» σημειώνει η κυρία Παπαβασιλείου. Με την αύξηση του ΦΠΑ από 6% σε 23% και πλέον στο 24%, «η Ρόδος έγινε πολύ ακριβή και χάθηκε αυτή η περίοδος», στα τέλη του 2015. Την κατάσταση επιβαρύνουν περαιτέρω «το Προσφυγικό και τα τρομοκρατικά χτυπήματα». Το αποτέλεσμα είναι ότι «η Ρόδος πουλάει last-minute με σημαντικές εκπτώσεις». Η ίδια σημειώνει επίσης τα προβλήματα στη βίζα τον Απρίλιο, τα οποία επηρέασαν την κίνηση από τη ρωσική αγορά.
«Η Ρόδος και η Κως ζουν από τους tour operators» τονίζει η κυρία Παπαβασιλείου, εξηγώντας ότι οι δύο προορισμοί είναι μακριά από την Αθήνα και το κόστος για μεμονωμένες κρατήσεις, με ακτοπλοϊκά ή αεροπορικά εισιτήρια, είναι υψηλό. «Τα Δωδεκάνησα ζουν από οργανωμένες κρατήσεις. Το 80% των πωλήσεων και κρατήσεων γίνεται από tour operators με δικά τους αεροπλάνα. Εφέτος βγήκαμε πολύ πιο ακριβοί στην αγορά».
Αλλά και στις Κυκλάδες «υπάρχει γκρίνια» καθώς «το γενικότερο κλίμα έχει επηρεάσει τον κόσμο και τις διακοπές του». Παράλληλα η Τουρκία ως χώρα προέλευσης έχει πολλούς πελάτες στα ελληνικά νησιά και εφέτος «έχει μείωση», ενώ για τους Ρώσους, πέρα από το θέμα της βίζας, «το ευρώ είναι πολύ ακριβό» υπογραμμίζει.
Οι τουρίστες που έρχονται «δεν έχουν πια την οικονομική δυνατότητα που είχαν κάποτε», αλλά και «η αύξηση του ΦΠΑ έχει επηρεάσει» υποστηρίζει η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου. Από την άλλη, ενώ παρατηρείται «αύξηση στις αφίξεις, ο μέσος όρος διαμονής έχει μειωθεί. Ετσι, μπορεί να φαίνονται πλασματικά αυξημένες οι αφίξεις». Για παράδειγμα, οι ταξιδιώτες από το Ισραήλ «έρχονται μόνο για τριήμερα» εξηγεί.
Προσφυγικό και Κως


Σχολιάζοντας το προσφυγικό ζήτημα ο διευθυντής Contracting & Product της Alltours υποστηρίζει ότι, «αν και η κατάσταση των προσφύγων στην Κω είναι αρκετά ήρεμη, οι κρατήσεις στο νησί είναι ακόμη υποτονικές. Πολλοί παραθεριστές έχουν ακόμα στο μυαλό τους εικόνες των μέσων μαζικής ενημέρωσης από την περυσινή χρονιά». Η Κως «έχει πρόβλημα με το Μεταναστευτικό κυρίως» αναφέρει η κυρία Παπαβασιλείου, υπογραμμίζοντας ότι «αν δεν φτιαχτεί το όνομα της Κω θα έχουν πρόβλημα όλα τα Δωδεκάνησα. Γι’ αυτό έχουμε επικεντρωθεί στην εικόνα της και ειδικά στη γερμανική αγορά, η οποία είναι πολύ σημαντική». Στην κατεύθυνση αυτή «το FVW workshop βοήθησε και συνεχίζει να βοηθάει. Εχουμε ήδη ένα οκτασέλιδο αφιέρωμα για την Κω». H ετήσια συνάντηση του κορυφαίου τουριστικού ειδησεογραφικού οργανισμού της Ευρώπης πραγματοποιήθηκε στην Κω από τις 29 Ιουνίου ως τις 2 Ιουλίου.
Στόχος ήταν η αναστροφή του κλίματος για τον προορισμό στη γερμανική αγορά καθώς η διοργάνωση μεταφράζεται άμεσα σε προβολή με εκτενές αφιέρωμα στο έντυπο FVW, τα social media, επικοινωνία με 10.000 τουριστικά γραφεία του δικτύου, διαδραστική προβολή, από στόμα σε στόμα φήμη και άμεσες πωλήσεις. Στο εφετινό FVW workshop συμμετείχαν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι των TUI, Thomas Cook, Alltours, FTI Group, Vtours, Medina Reisen, καθώς και 30 ταξιδιωτικοί πράκτορες από ανεξάρτητα γραφεία της γερμανικής αγοράς.

Ρεκόρ αύξησης στην Κρήτη
Ενας στους 10 τουρίστες κάνει κράτηση μέσω AirBnB

Διψήφια ποσοστά αύξησης της τουριστικής κίνησης καταγράφονται στην Κρήτη, η οποία ξεπερνά τους ρυθμούς της χώρας χάρη στη μετατόπιση της ζήτησης προς τα δυτικά. Το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2016 καταγράφηκε αύξηση 10,3% στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που φθάνουν με charter, όταν ο μέσος όρος αύξησης σε πανελλαδικό επίπεδο ήταν 4,9%.
Το καινούργιο στοιχείο είναι ότι ένας στους 10 τουρίστες που φθάνουν στο νησί έχει κάνει κράτηση μέσω της υπηρεσίας AirBnB για το κατάλυμά τους, με προτίμηση τις περιοχές της Παλαιόχωρας, της Κισσάμου και του Δήμου Χανίων.
Στα Χανιά με βάση τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) καταγράφηκαν 369.000 διεθνείς αφίξεις, ενισχυμένες κατά 8,4%. Αύξηση παρατηρείται από όλες τις κύριες εθνικότητες που επισκέπτονται τη Δυτική Κρήτη.

Τη μεγαλύτερη άνοδο καταγράφουν οι Βρετανοί με 34%, κερδίζοντας την τρίτη θέση από τους Δανούς και πλησιάζοντας Νορβηγούς και Σουηδούς. Τα τελευταία έξι χρόνια μάλιστα, το πρώτο εξάμηνο οι Βρετανοί καταγράφουν συνεχή αύξηση.

Αύξηση 11% των συνολικών αφίξεων αλλοδαπών τουριστών παρατηρείται και στο αεροδρόμιο Ηρακλείου.
Υψηλά εισοδήματα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Παρατηρητηρίου Τουρισμού Δυτικής Κρήτης οι τουρίστες που φθάνουν στα Χανιά για διακοπές είναι υψηλού μορφωτικού και εισοδηματικού επιπέδου, με μέσο όρο εισοδημάτων πάνω από 60.000 ευρώ.
Οι περισσότεροι θα χαρακτήριζαν τη Δυτική Κρήτη ως οικογενειακό προορισμό, απολαμβάνουν τις παραλίες και τη θάλασσα, μέσα σε ένα πολύ φιλικό και ζεστό περιβάλλον, όπως διαμορφώνεται από την κρητική φιλοξενία και τη σχέση τους με τους ντόπιους κάτοικους.
Στη συντριπτική τους πλειονότητα διαμένουν στις γύρω περιοχές Πλατανιά, Αγίας Μαρίνας και των Χανίων, κατά μέσο όρο οκτώ με εννέα μέρες, σε ξενοδοχειακά καταλύματα υψηλότερης κατηγορίας.
All inclusive και AirBnB

Οι οικογένειες χωρίς παιδιά διαφοροποιούνται στη διαμονή, αφού ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά ενοικιαζόμενα δωμάτια/studios και ξοδεύουν περισσότερα από τον μέσο όρο, κατ’ άτομο. Αντίθετα οι οικογένειες, αν και εμφανίζονται με μεγάλα εισοδήματα, προτιμούν το ξενοδοχείο και το all inclusive με αποτέλεσμα να ξοδεύουν σαφώς λιγότερα. Ωστόσο 9% των αλλοδαπών τουριστών χρησιμοποίησε την υπηρεσία AirBnB για να κάνει κράτηση του ξενοδοχειακού του καταλύματος, ποσοστό πολύ ψηλότερο σε σχέση με την περυσινή περίοδο, ενώ για τα καταλύματα που βρίσκονται σε Παλαιόχωρα και Κίσσαμο, αλλά και σε αυτά εντός του Δήμου Χανίων, φαίνεται να υπάρχουν περισσότερες κρατήσεις από τους τουρίστες με αυτή την υπηρεσία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ