Μια σειρά γεγονότα επιβαρύνουν την εφετινή τουριστική περίοδο καθώς η έναρξή της σε δημοφιλείς προορισμούς της χώρας είναι χαμηλότερη των προσδοκιών. Κι ενώ οι ελπίδες είχαν επικεντρωθεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος τις φρενάρει.

«Συνολικά η εικόνα επιδεινώνεται αντί να βελτιώνεται»
δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Ανδρεάδης. «Ενώ περιμέναμε το last minute, τώρα είναι δύσκολο να «γυρίσει» η σεζόν λόγω Brexit. Είμαστε οριακά αρνητικά με προοπτική αρνητική. Και τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων σημαντικά αρνητικά» τονίζει.

«Η αλληλουχία και το timing των γεγονότων δεν βοήθησαν»
σημειώνει ο κ. Ανδρεάδης. «Χάσαμε τη δυναμική της Ρωσίας γιατί υπήρξε η αναστάτωση στο πρώτο κύμα με τις βίζες και εκεί ακυρώθηκαν πολλές πτήσεις». Στη συνέχεια «το προσφυγικό ζήτημα μας έκανε μεγάλη ζημιά, η τρομοκρατική επίθεση στις Βρυξέλλες έκοψε πολλές προκρατήσεις από την Ελλάδα και μετά τις προκρατήσεις που δεν πήγαν καλά, τώρα το Brexit δεν βοηθάει στο last minute».
Τόσο το πρώτο πεντάμηνο όσο και τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το τετράμηνο «δείχνουν σχετικά οριακές αυξήσεις αλλά και μειώσεις σε προορισμούς όπως η Κως».
Η ισοτιμία


Στο πεντάμηνο πτώση καταγράφει και ο οδικός τουρισμός. Σε συνδυασμό «με την τεράστια υπερφορολόγηση, τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων είναι πολύ χαμηλά» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ. Και επισημαίνει «τη βέβαιη και πολύ σοβαρή διαρροή από τις μισθώσεις κατοικιών. Είναι λογικό οι νόμιμες τουριστικές επιχειρήσεις να έχουν πολύ χαμηλά αποτελέσματα». Ωστόσο, «με τρομοκρατία, Προσφυγικό, υπερφορολόγηση και Brexit, πάλι καλά είμαστε σε σχέση με άλλους τομείς της οικονομίας. Ας βλέπουμε και τη μεγάλη εικόνα».
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι «είναι δύσκολο να αποτιμήσουμε το Brexit», ενώ και η πρόσφατη τρομοκρατική επίθεση στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης θα επηρεάσει αρνητικά την Ελλάδα. «Οταν γίνεται επίθεση σε αεροδρόμιο, μετά όλοι φοβούνται να ταξιδέψουν».
Η πτώση από τη βρετανική αγορά είναι άμεσα εξαρτημένη από την πορεία της στερλίνας. «Για κάθε 10% που πέφτει η στερλίνα αναλογικά επέρχεται 25%-30% μείωση στον τζίρο από Μεγάλη Βρετανία». Οπότε, «αν το 2017 η στερλίνα υποτιμηθεί κατά 10% σε σχέση με το ευρώ, θα πρέπει να περιμένουμε 25% μείωση από τη Μεγάλη Βρετανία». Για παράδειγμα, αν η στερλίνα φθάσει στο 1,16-1,17 ευρώ (περίπου 10% πτώση), «από τα 2 δισ. ευρώ που είναι ο τζίρος των Βρετανών στην Ελλάδα θα πρέπει να περιμένουμε 500 εκατ. ευρώ λιγότερα». Τα ξενοδοχεία «θα πρέπει να κάνουν τα πάντα» ώστε να μην υπάρξει αυτή η πτώση στον τζίρο, «θα πρέπει να ρίξουν τις τιμές, αλλά δεν μπορούν να το κάνουν» υπογραμμίζει. Το θέμα είναι αν «έχουν εναλλακτικές αγορές για να στραφούν». Σε αυτή τη συνάρτηση ένας παράγοντας που θα επηρεάσει είναι και η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου. Ετσι, αν το ευρώ υποτιμηθεί σε σχέση με το δολάριο, «τότε οι δολαριακοί προορισμοί καθίστανται πιο ακριβοί» και αντίστοιχα η Ελλάδα φθηνότερη, καταλήγει.
Σίγουρη η μείωση


«Η Χαλκιδική παρουσιάζει μείωση 15%» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος. «Το ξεκίνημα ήταν κακό τον Μάιο και ως τα μέσα Ιουνίου. Τα τελευταία 30 χρόνια δεν υπήρξε σεζόν που να ξεκινάει στις 15 Ιουνίου» προσθέτει.
Απώλειες καταγράφονται από τη γερμανική αγορά, τη ρωσική αλλά και τα Βαλκάνια. «Μέρα που περνάει δεν ξαναγυρνάει στον εποχικό τουρισμό» δηλώνει ο κ. Τάσιος προβλέποντας «σίγουρα μείωση για την εφετινή σεζόν».
Ανάμεσα στα αίτια είναι το ότι «η Χαλκιδική είναι τέταρτη επιλογή ως προορισμός στην Ελλάδα. Οταν γίνονταν οι προκρατήσεις τον Απρίλιο, στις επιλογές προηγήθηκαν οι μεγάλοι προορισμοί Κρήτη και Ρόδος».
Εξάλλου, η Χαλκιδική «δεν έχει τσάρτερ από τη Γερμανία και τη Βρετανία», ενώ και οι Ρώσοι «είναι σημαντική απώλεια» εξαιτίας της βίζας και της υποτίμησης του ρουβλίου, παρότι «οι τιμές στη Χαλκιδική είναι πολύ ανταγωνιστικές».
Για τη Βόρεια Ελλάδα «η σεζόν είναι χαμένη. Φθάσαμε στα μέσα Ιουνίου και η σεζόν ολοκληρώνεται στις 10 Οκτωβρίου. Πέρασε πολύς καιρός χωρίς να εκμεταλλευτούμε το πλεονέκτημα που είχαμε» αναφέρει σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γειτονικοί προορισμοί Τουρκία και Αίγυπτος.
Βαρύτατο πλήγμα


Ενας ακόμη λόγος που επιβαρύνει τις εφετινές επιδόσεις είναι «η διαχείριση του Προσφυγικού και οι Ευρωπαίοι συνδυάζουν το Προσφυγικό με την τρομοκρατία» υποστηρίζει. «Ολες οι προκρατήσεις έφυγαν για Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρο. Και όταν δουλεύεις μαζικό μοντέλο στον τουρισμό, όπως κάνουμε στην Ελλάδα, το 60% των κρατήσεων μπαίνει στο early booking».
Η χώρα «έχει υποστεί βαρύτατο πλήγμα στον τουρισμό με την αύξηση στον ΦΠΑ και την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών» δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου και α’ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Αντώνης Καμπουράκης. «Στη Ρόδο θα είμαστε 25% κάτω έτσι κι αλλιώς λόγω της αύξησης του ΦΠΑ. Οι ταξιδιώτες περιμένουν προσφορές και last minute εκπτώσεις για να αγοράσουν πακέτα για Ελλάδα» προσθέτει.
Το μεταναστευτικό/προσφυγικό ζήτημα «δεν αποτελεί τουριστικό θέμα» καθώς «δεν αφορά αποκλειστικά τον τομέα αλλά όλη τη χώρα» τονίζει ο κ. Καμπουράκης. «Το μόνο τουριστικό θέμα είναι η κατάργηση της έκπτωσης στα νησιά και η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% στη διαμονή. Εφέτος δεν φαίνεται να κερδίζουμε το timing, αλλά δεν το χρεώνω αποκλειστικά σε εμάς».


Υποτονική κίνηση
Ελλειμμα υποστήριξης από tour operators

Tο έλλειμμα υποστήριξης από tour operators της Ευρώπης επισημαίνει ξεκάθαρα ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου και α’ αντιπρόεδρος της ΠΟΞ κ. Αντώνης Καμπουράκης. «Περίμενα οι ευρωπαίοι ηγέτες της τουριστικής αγοράς να έρθουν και να στηρίξουν τη χώρα να βγει από την κρίση. Αν η Τουρκία έχει χάσει το 30% της κίνησης, μιλάμε για εκατομμύρια. Οι tour operators στην Ελλάδα έχουν προνομιακή μεταχείριση. Θα έπρεπε να είχαν φέρει κόσμο στην Ελλάδα όταν έκλεισε η Αίγυπτος. Να φέρουν κόσμο και τον χειμώνα. Ο ευρωπαίος πράκτορας είναι και σύμμαχός μας» υπογραμμίζει. «Εχουμε χάσει το 60%-70% της βιωσιμότητάς μας, όταν έχει φθάσει Ιούνιος και ακόμη μιλάμε για έναρξη σεζόν» υποστηρίζει αναφερόμενος στην υποτονική κίνηση κατά τους πρώτους θερινούς μήνες. «Δεν είναι γεμάτα τα ξενοδοχεία, γι’ αυτό και δεν παίζει το παιχνίδι της προσφοράς και της ζήτησης. Θα έπρεπε όμως τα πρακτορεία να έχουν γεμίσει τα ξενοδοχεία από τον Φεβρουάριο. Εμείς απλώς καταγράφουμε ότι οι τουρίστες πήγαν στην Ισπανία».
Παράλληλα απαριθμεί τρεις βασικούς παράγοντες που θα καθορίσουν την πορεία του τουρισμού. Οι δύο αφορούν την κυβέρνηση και είναι η επανεξέταση του ΦΠΑ και το ζήτημα του ΦΠΑ στα νησιά. Ο τρίτος είναι ότι «στην Ευρώπη θα έπρεπε οι μεγάλοι πράκτορες, οι οποίοι κερδίζουν από τη χώρα μας, να γνωρίζουν ότι τους παρέχει μια πολύ εγγυημένη εναλλακτική σε σχέση με τις χώρες του μουσουλμανικού τόξου. Γιατί δεν έρχονται να μας επιβραβεύσουν;».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ