Ο Ελον Μασκ ξαναχτυπά! Και αυτή τη φορά τα πάντα μεγαλεπήβολα σχέδιά του εκτυλίσσονται εντός… της στρατόσφαιρας. Ο αμερικανός μεγιστάνας, μετά την πρόσφατη ανακοίνωσή του ότι η αεροδιαστημική του εταιρεία SpaceX σχεδιάζει να στείλει ένα από τα διαστημικά σκάφη της στον Αρη ως το 2018, προτίθεται να δημιουργήσει «έναν επιχειρηματικό γίγαντα με βάση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Το εγχείρημα μοιάζει μάλλον λογικό για τον άνθρωπο που έχει ταυτόχρονα στα χέρια του την Tesla Motors, που κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, και τη SolarCity, εταιρεία πάροχο ηλιακής ενέργειας. Σύμφωνα με τους «New York Times», η πρώτη δημοσιοποίησε την περασμένη Τρίτη την πρόθεσή της να εξαγοράσει τη δεύτερη σε μια συμφωνία η οποία θα μπορούσε να κοστολογήσει τη SolarCity σε 2,8 δισ. δολάρια.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία


Ο στόχος, όπως υποστήριξε ο Μασκ, που είναι ο κύριος μέτοχος και στις δύο εταιρείες, είναι να δημιουργηθεί ένας ισχυρός παίκτης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα συλλέγει «καθαρή» ηλεκτρική ενέργεια και θα τη διοχετεύει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ο ηλικίας μόλις 45 ετών δισεκατομμυριούχος έχει δημιουργήσει σήμερα μια φιλόδοξη επιχειρηματική αυτοκρατορία βασισμένη σε τρεις πυλώνες: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την ηλιακή ενέργεια και τα διαστημικά ταξίδια. Ο Μασκ έχει όμως μια μακρόχρονη διαδρομή στον τεχνολογικό κλάδο.
Το επιχειρηματικό δαιμόνιό του και το ταλέντο του στην τεχνολογία άρχισαν να δίνουν δείγματα από την παιδική του κιόλας ηλικία. Στα 12 του χρόνια ο Μασκ, έχοντας αποκτήσει μόνος του βασικές γνώσεις στον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών, κατάφερε να δημιουργήσει έναν κώδικα για βιντεοπαιχνίδια τον οποίο πούλησε αντί 500 δολαρίων. Η πρώτη επίσημη εταιρεία που ίδρυσε ήταν η Zip2, που λάνσαρε έναν ηλεκτρονικό οδηγό πόλης για εφημερίδες. Ο πολυμήχανος Μασκ κατάφερε να πείσει μεγαθήρια του διεθνούς Τύπου, όπως οι «New York Times» και η «Chicago Tribune», να χρησιμοποιήσουν τον οδηγό του και στη συνέχεια πούλησε την εταιρεία για 22 εκατ. δολάρια. Με το βλέμμα στο μέλλον και επιχειρώντας να εντοπίσει τις ανάγκες που θα προέκυπταν σε έναν κόσμο που η τεχνολογική πρόοδος προχωρούσε με αστρονομικούς ρυθμούς ίδρυσε το 1999 την εταιρεία ηλεκτρονικών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών X.com. Αυτή θα μπορούσε να θεωρηθεί η αρχή της επιτυχημένης πορείας του Μασκ στη βιομηχανία της τεχνολογίας. Το 2000 η X.com εξαγόρασε μια μικρή εταιρεία που ανέπτυσσε λογισμικό ασφαλείας για φορητές συσκευές. Η Confinity, όπως ήταν τότε η ονομασία της εταιρείας, δεν είναι άλλη από το σημερινό PayPal. Η επιχειρηματικότητα και η διορατική ματιά του Μασκ μετέτρεψαν την PayPal στη μεγαλύτερη επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου για online πληρωμές και μεταφορά χρημάτων παγκοσμίως. Τον Οκτώβριο του 2002 η eBay εξαγόρασε την PayPal αντί 1,5 δισ. δολαρίων.
Τον αμφισβητούν


Τώρα, με το ντιλ Tesla – SolarCity, ο Μασκ ετοιμάζεται για μία ακόμη πρωτοποριακή επιχειρηματική κίνηση. Ο ίδιος μιλώντας στους δημοσιογράφους χαρακτήρισε τη συγχώνευση των δύο εταιρειών του «απόλυτα λογική» κίνηση αφού «επιταχύνει το μέλλον της παραγωγής και χρήσης της ενέργειας». Δεν είναι λίγοι όμως εκείνοι που αμφισβητούν τα «αγνά» του κίνητρα. Η SolarCity, γράφει η «Wall Street Journal», αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας και δημιουργούνται υποψίες ότι η συγχώνευση είναι στην πραγματικότητα ένα σχέδιο διάσωσής της από την Tesla.
Το πρόβλημα, ωστόσο, επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα, είναι ότι η Tesla έχει επίσης αυξημένες δαπάνες καθώς βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης του Model 3, του νέου της «οικονομικού» ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου ορισμένοι αναλυτές και επενδυτές εκτιμούν ότι η συμφωνία φαίνεται να έχει περισσότερα οφέλη για τη SolarCity σε σχέση με την Tesla. Η αμφισβήτηση αυτή αποτυπώθηκε και στην τιμή της μετοχής των δύο εταιρειών. Την επομένη της ανακοίνωσης η τιμή της πρώτης αυξήθηκε περισσότερο από 4% ενώ της Tesla έπεσε σχεδόν 9%.
Οι επικριτές της συμφωνίας προχώρησαν ακόμη περισσότερο εξαπολύοντας πυρά και εναντίον του ίδιου του Μασκ κατηγορώντας τον για σύγκρουση συμφερόντων και κάνοντας λόγο για ένα «επαίσχυντο παράδειγμα εταιρικής διακυβέρνησης» που θα έχει όφελος μόνο για τον ίδιο και όχι για τις εταιρείες ή τον κλάδο εν γένει. Σε κάθε περίπτωση το μέλλον της συμφωνίας και η καλή ως σήμερα επιχειρηματική φήμη του Μασκ έγκεινται πλέον στα διοικητικά συμβούλια των Tesla και SolarCity που θα κληθούν να εγκρίνουν ή όχι τη συγχώνευση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ