Την πόρτα του Μαξίμου θα διαβούν οι δήμαρχοι του παραλιακού μετώπου της Αττικής αλλά και εκπρόσωποι της Περιφέρειας Αττικής για να ενημερωθούν σχετικά με την παραχώρηση-εκποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού στη Lamda Development του Ομίλου Λάτση. Θα τους υποδεχθεί ο υπουργός Επικρατείας κ. Αλέκος Φλαμπουράρης και, σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντηση που εκτός απρόοπτου θα πραγματοποιηθεί το μεσημέρι της ερχόμενης Τρίτης θα παρευρεθεί η περιφερειάρχης Αττικής κυρία Ρένα Δούρου.

«Χωρίς πλήρη ενημέρωση για όσα αναφέρει η σύμβαση δεν μπορεί η Περιφερειακή Αρχή να διατυπώσει ολοκληρωμένα τη θέση της» επισημαίνουν από το επιτελείο της. Ήδη έχει σχολιαστεί στον αέρα του διαδικτύου, και όχι μόνο, η σιωπή της μετά τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές σχετικά με την πώληση σε ιδιώτες του χώρου που τα κινήματα αλλά και ο… προκυβερνητικός ΣΥΡΙΖΑ διεκδικούσαν για μητροπολιτικό Πάρκο.
Προετοιμασία… ρεαλισμού
Στελέχη της παράταξης Δούρου επιμένουν ότι προέχει να λειτουργεί η Περιφερειακή Αρχή με θεσμικό τρόπο και επομένως η θέση της θα διαμορφωθεί έχοντας πλήρη εικόνα για τα δεδομένα.
Όμως, είναι οφθαλμοφανές ότι η συνάντηση στο Μαξίμου γίνεται με… καθυστέρηση. Προφανώς επιλέγεται να γίνει σε πιο ψυχρό χρόνο. Παράλληλα, η παράταση ολίγων ημερών για δηλώσεις της περιφερειάρχου συνδέεται, εκτός των άλλων, με τη συγκυρία των επιθέσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως για τον «πόνο» του υπουργού Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη όσον αφορά το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της Lamda Development και του ΤΑΙΠΕΔ ή για τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας κ. Νίκου Φίλη για το συλλαλητήριο «Παραιτηθείτε».
Πάντως, φαίνεται ότι τόσο η κυρία Δούρου όσο και το Μαξίμου είναι προετοιμασμένοι από καιρό για το θέμα του Ελληνικού.
Ο κ. Φλαμπουράρης είναι ο συντονιστής της στρατηγικής που ακολουθήθηκε ώστε να υπάρχει και επικοινωνιακό αντίβαρο στη στροφή του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος μιλούσε επί χρόνια οριζοντίως και καθέτως για μητροπολιτικό πάρκο. Βέβαια, ο ΣΥΡΙΖΑ, και στην προεκλογική πορεία για την εξουσία και στη διάρκεια της κυβερνητικής θητείας, πρώτης και δεύτερης, μετατόπιζε σταδιακά σε πιο «ρεαλιστικές» διατυπώσεις τη θέση του περί «αξιοποίησης» του χώρου στο πρώην αεροδρόμιο και γύρω από αυτό.
Το… αμορτισέρ
Το Μαξίμου αλλά και η κυρία Δούρου προσπερούν την κριτική της ΝΔ που συνεχίζει να ξιφουλκεί με μοτίβο «άλλα λέγατε άλλα κάνατε». Ούτε ιδρώνει το αφτί τους από την αναπαραγωγή αλλοτινών δηλώσεων του ΣΥΡΙΖΑ. Άλλωστε ιδιαίτερα το Μαξίμου για όλα έχει την απάντηση περί «μονταζιέρας» ενώ παράλληλα η Συγγρού δεν έχει κανένα ουσιαστικό ατού -ούτε περιβαλλοντικής ευαισθησίας ούτε θετικότερης επενδυτικής συμφωνίας- για να επιχειρηματολογεί.
Η επιδίωξη του κυβερνητικού επιτελείου ήταν να υπάρχει το… αμορτισέρ για την εκτόνωση, κατά το δυνατόν, των εσωκομματικών αντιδράσεων, με έμφαση στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και βέβαια στο κινηματικό κομμάτι του ΣΥΡΙΖΑ που εμβληματικά επί χρόνια μετείχε στις δράσεις κατά της εκποίησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Σαν αποσυμπιεστής δυσαρέσκειας ή και σαν εργαλείο αναμονής λειτουργεί -αντικειμενικά και ανεξαρτήτως προθέσεων των συντακτών της- η μελέτη του καθηγητή του ΕΜΠ κ. Νίκου Μπελαβίλα και των επιστημονικών συνεργατών του με βάση την οποία η ομάδα διαπραγμάτευσης «πίεσε» την ιδιωτική εταιρεία για να βελτιωθεί κατάτι υπέρ του Δημοσίου το μνημόνιο συνεργασίας για την εκποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Πάνω στην παραδοχή για το μη χείρον βέλτιστον και στη σύγκριση με τη σύμβαση της κυβέρνησης Σαμαρά του 2014 δικαιολογούνται τα μέχρι πρότινος αδικαιολόγητα…
Και πάνω από όλα, όπως για κάθε κυβερνητική υποχώρηση και κάθε σχίσιμο ιματίων, το άλλοθι είναι ότι οι υπογραφές για όσα πριν απέρριπταν εμφανίζονται σαν αναγκαίες ως εκ των προαπαιτουμένων για να κλείσει η αξιολόγηση και να εκταμιευθεί η δόση από τους εκπροσώπους των δανειστών.
Στρογγυλός λόγος
Πάντως είναι αξιοπρόσεκτο ότι η κυρία Δούρου διεκδίκησε το θώκο της περιφερειάρχου προσέχοντας να στρογγυλεύει γωνίες, απευθυνόμενη σε ένα ευρύτερο ακροατήριο που ομνύει στις «επενδύσεις». Η κυρία Δούρου, όπως και στην περίπτωση του γηπέδου της ΑΕΚ ή σε άλλα «αναπτυξιακά» έργα, προσέθετε στις τοποθετήσεις της το μότο «με σεβασμό στο περιβάλλον και στο πλαίσιο της νομιμότητας» και προχωρούσε…
Ήδη εδώ και δύο μήνες σε συνέντευξή της («Ναυτεμπορική», Απρίλιος 2016) σημείωνε εμφατικά όσον αφορά στις εξελίξεις για το πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό ότι «υπήρξε εξαρχής αντίθετη και στις δύο λογικές που κυριάρχησαν τα προηγούμενα χρόνια. Δεν συμφωνώ δηλαδή ότι οι δρόμοι είναι δύο, είτε ξεπουλάμε τη μοναδική αυτή έκταση είτε μένει στο Δημόσιο και δεν αξιοποιείται. Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να δούμε την αξιοποίηση του Ελληνικού ως μέρος της γενικότερης ανάπτυξης του παραλιακού μετώπου».
Είναι σημαντικό δεδομένο το ότι η Περιφέρεια Αττικής συνεργάζεται με τους δημάρχους του παραλιακού μετώπου για τον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας. Οι δήμαρχοι έχουν ταχθεί σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό υπέρ της επένδυσης αλλά θέτουν ζητήματα τοπικής εμβέλειας αλλά και έργων ανάπτυξης στην ακτογραμμή. Παράλληλα, η κυρία Δούρου εκπέμπει πολιτικά το σήμα της συναίνεσης ενώ αναδεικνύει ότι λειτουργεί ως διοικητική ομπρέλα για δράσεις που αφορούν όλη την Αττική.

Τι δηλώνει στο «Βήμα» ο αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Τομέα Αθήνας
Είναι ενδιαφέροντα όσα είπε στο «Βήμα», ύστερα από επικοινωνία μας, ο αντιπεριφερειάρχης Νότιου Τομέα Αθήνας κ. Χρήστος Καπάταης, ο οποίος επί δεύτερης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τον Νοέμβριο του 2015, είχε παραιτηθεί από το ΔΣ της Ελληνικό ΑΕ, όπου εκπροσωπούσε την Περιφέρεια Αττικής.
«Θέλουμε ως Περιφέρεια Αττικής να ενημερωθούμε αναλυτικά για τη σύμβαση. Θέλουμε να έχουμε όλα τα δεδομένα για να τοποθετηθούμε» αναφέρει στο «Βήμα» ο κ. Καπάταης, εκ των συνεργατών της κυρίας Δούρου. Επισημαίνει ότι αποχώρησε από την εταιρεία Ελληνικό ΑΕ το 2015 διότι «η αδιαφάνεια ετών στην όλη διαπραγμάτευση έφτανε στο σημείο το ΔΣ να μην έχει στα χέρια του βασικά στοιχεία, όπως η σύμβαση ΤΑΙΠΕΔ με τους ιδιώτες. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε σαφή γραμμή πλεύσης με αποτέλεσμα να έχουμε διακοσμητικό ρόλο, κάτι που δεν περιποιεί τιμή σε έναν αιρετό. Οι διαφανείς διαδικασίες είναι αυτές που δίνουν δύναμη σε μια σύμβαση».
Τώρα πάντως αν και αποφεύγει να τοποθετηθεί, προτού ενημερωθεί, για το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda του Ομίλου Λάτση λέει με νόημα: «Δεν είμαι υπέρ του φυτέψτε… γκότζι μπέρι στην περιοχή αλλά ούτε και της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης. Η όποια αξιοποίηση πρέπει να γίνει προς όφελος όλων». Θεωρεί ότι εδώ και 15 χρόνια θα έπρεπε να υπάρχει ήδη προεδρικό διάταγμα που να ορίζει το τι θα γίνει στην περιοχή.
Θυμίζει ότι η διακηρυγμένη και προγραμματική θέση της παράταξης Δούρου «Δύναμη Ζωής»για το πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού «ήταν και είναι η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και πολιτισμού, η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και η ήπια ανάπτυξη».
Και συμπληρώνει: «Η άποψη της παράταξης για την έκταση του πρώην αεροδρομίου δεν αλλάζει. Όμως, υπάρχει και η ζώσα πραγματικότητα. Τον προηγούμενο Αύγουστο κληθήκαμε να αποδεχτούμε ή όχι μνημόνιο. Το αποδεχτήκαμε γνωρίζοντας ότι θα υπάρχουν «ουρές» και δυσκολίες αλλά και ότι θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε βελτιώσεις». Ο κ. Καπάταης επισημαίνει ότι η πώληση του πρώην αεροδρομίου θα είναι μια μακρά διαδικασία.

Κρίνει ότι είναι «βαρύνουσα» η άποψη του κ. Μπελαβίλα, τον οποίο «εμπιστεύομαι τόσο για την επιστημοσύνη του όσο και για τον τρόπο που έχει πορευτεί πολιτικά όλα αυτά τα χρόνια».
Σε ανάρτησή του ο καθηγητής παραθέτει τις βελτιώσεις που επιτεύχθηκαν στη νέα σύμβαση παραχώρησης αλλά και όσα δεν κατέστη δυνατό να αλλάξουν στη σύμβαση που είχε συναφθεί επί Σαμαρά το 2014 και ο ΣΥΡΙΖΑ κατακεραύνωνε ως σκανδαλώδη εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και μιλούσε για πώληση αντί πινακίου φακής.
Στο κείμενό του ο κ. Μπελαβίλας αναφέρει: «Δεν ξέρω αν το πρόσημο τελικά είναι θετικό ή αρνητικό. Έχει πολύ δρόμο ακόμη. Για ένα είμαι βέβαιος, η εξέλιξη δεν είναι ούτε για πανηγυρισμούς, ούτε για κατάρες. Ψυχραιμία λοιπόν, καθώς έπεται συνέχεια».
Αντιδράσεις
Πάντως οι διαμαρτυρίες έχουν ήδη ξεκινήσει και εντός του ΣΥΡΙΖΑ ενώ αναμένεται να ξεδιπλωθούν περισσότερο τις επόμενες ημέρες. Ήδη εξώδικο στον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα και στον υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο επιδόθηκε την Πέμπτη 2.6.2016 για τη «μη νομιμότητα της μεταβίβασης του Ελληνικού στον Όμιλο Λάτση».
Την πρωτοβουλία υπογράφουν το ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς κ. Μανώλης Γλέζος, ο ευρωβουλευτής κ. Νίκος Χουντής, η πρώην βουλευτής κυρία Μαρία Μπόλαρη, συνδικαλιστές, μέλη της Επιτροπής Αγώνα για Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού όπως η κυρία Ελένη Πορτάλιου, η κυρία Μαριλένα Ιατρίδου, ο κ. Πάνος Τότσικας κ.ά.
Η Επιτροπή Αγώνα για Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού συντονίζει τις δράσεις της με οργανώσεις περιβαλλοντικές και κοινωνικούς φορείς. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της φιλοξενεί άρθρο της καθηγήτριας του ΕΜΠ κυρίας Πορτάλιου που υπογράφει ως μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών κατά του Υπερταμείου Υφαρπαγής της Δημόσιας Περιουσίας και της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού. «Είναι αδιανόητο οι ακτές να ιδιωτικοποιούνται και μάλιστα για 99 έτη. Η «δέσμευση»-παραχώρηση πρόσβασης στους νόμιμους δικαιούχους της δημόσιας έκτασης του Ελληνικού σε 1 χλμ. ελεύθερης ακτής θυμίζει την παροιμία «εκεί που μας χρωστάγανε μας πήραν και το βόδι». Πολύ περισσότερο που σίγουρα υπάρχουν βλέψεις ανταποδοτικότητας καθώς στην πόλη της Lamda Development τίποτε δεν θα είναι δωρεάν» τονίζει η κυρία Πορτάλιου, η οποία προέρχεται από τον χώρο της ΑΚΟΑ, υπήρξε επικεφαλής επί σειρά ετών της δημοτικής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ «Ανοιχτή Πόλη» στον Δήμο Αθηναίων από όπου αποχώρησε.
Την αντίθεσή της έχει εκφράσει η ΛΑΕ, με τον επικεφαλής της κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη να μιλά για «μνημόνιο ξεπουλήματος του Ελληνικού, που άρον-άρον υπέγραψε η παραδομένη και εθελόδουλη κυβέρνηση Τσίπρα κατά απαίτηση της τρόικας».

Εκτενή ανακοίνωση με αίτημα την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού για τον λαό και όχι για τους μεγαλοεπιχειρηματίες εξέδωσε η Τομεακή Οργάνωση Νοτίων Συνοικιών της Κομματικής Οργάνωσης Αττικής του ΚΚΕ.
«Το ΚΚΕ καλεί το λαό να παλέψει για:
* Να ακυρωθεί τώρα η συμφωνία ΤΑΙΠΕΔ – Lamda Development για το Ελληνικό. Να παραμείνει όλος ο χώρος του Ελληνικού (παραλία, αεροδρόμιο, πρώην αμερικανική βάση) δημόσια περιουσία και το Δημόσιο να αναλάβει την κατασκευή, τη διαχείριση, το κόστος λειτουργίας και συντήρησης μητροπολιτικού πάρκου ανοιχτό για το λαό με όλες τις απαιτούμενες υποδομές για να το απολαμβάνουν οι εργατικές λαϊκές οικογένειες από όλη την Αττική.
* Να ενταχθούν στο πάρκο όλες οι υπάρχουσες αθλητικές ολυμπιακές εγκαταστάσεις (Ολυμπιακό κέντρο ναυσιπλοΐας, κανόε – καγιάκ, γήπεδα κ.ά.), τα κτίρια των πρώην αεροσταθμών και της πρώην αμερικάνικης βάσης, καθώς και τα υπόστεγα, προκειμένου να αξιοποιηθούν προς όφελος του λαού και της νεολαίας με αποκλειστικά ελεύθερη και δωρεάν χρήση, με εύκολη πρόσβαση από όλη την Αττική με φθηνές και γρήγορες συγκοινωνίες, για ανάπτυξη ενός γνήσιου λαϊκού αθλητισμού και την εξυπηρέτηση των πολιτιστικών αναγκών τους».