Κεφάλαια 100 δισ. ευρώ χρειάζεται, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, η βαλτωμένη ελληνική οικονομία ως το 2022 προκειμένου να εξισορροπήσει την τεράστια αποεπένδυση που έχει υποστεί λόγω της κρίσης. Η ανάπλαση του Ελληνικού είναι μια τέτοια επένδυση αφού λόγω του μεγέθους της μπορεί να συμβάλει στην ταχύτερη ανάπτυξη του ΑΕΠ αλλά και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για μελλοντικές επενδυτικές πρωτοβουλίες στη χώρα μας. Οταν ο αναπτυξιακός νόμος που παρουσιάστηκε πρόσφατα μπορεί να δημιουργήσει ως το 2022 –στην καλύτερη περίπτωση –περίπου 15.000 θέσεις εργασίας, αντιλαμβάνεται κανείς τη σημασία τής εν λόγω επένδυσης που μόνο κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής θα δημιουργήσει 10.000 θέσεις εργασίας και στην ολοκλήρωσή της εκτιμάται ότι θα συντηρεί σε ετήσια βάση ως και 70.000 θέσεις εργασίας.
Από τα συνθήματα, στην υπογραφή
Και όμως, για την υλοποίηση της επένδυσης αυτής χρειάστηκε να παρέμβουν οι δανειστές και να την εντάξουν στα προαπαιτούμενα για να κλείσει η αξιολόγηση, καθώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ την είχε στον πάγο για ενάμιση χρόνο και όλα έδειχναν πως θα οδηγούνταν στις ελληνικές καλένδες. Η ακύρωση της πώλησης του Ελληνικού, που είχε υπογράψει η κυβέρνηση ΝΔ / ΠαΣοΚ τον Νοέμβριο του 2014, ήταν από τα βασικά συνθήματα του ΣΥΡΙΖΑ κατά την περίοδο και των δύο εκλογικών αναμετρήσεων. Το γεγονός ότι η έκταση παρέμενε στα αζήτητα από το 2001, όταν λειτούργησε το «Ελευθέριος Βενιζέλος», και ότι εμφανίστηκαν ιδιώτες από το εξωτερικό να επενδύσουν στην Ελλάδα των μνημονίων 8 δισ. ευρώ χωρίς καμία εξασφάλιση και με τεράστιο επενδυτικό ρίσκο δεν έλεγε τίποτα στην κυβέρνηση. Υποστήριζαν ότι η έκταση θα γίνει εξ ολοκλήρου χώρος πρασίνου αγνοώντας την τραγική κατάσταση άλλων πάρκων στην Αθήνα, όπως το Πάρκο Τρίτση και το Πεδίον του Αρεως που λόγω έλλειψης κονδυλίων έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους.
Η ανάγκη λήψης της δόσης των 7,2 δισ. από την αξιολόγηση αλλά και οι προσπάθειες της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ να πείσει τον Πρωθυπουργό για τα οφέλη της επένδυσης οδήγησαν τελικά την περασμένη Τρίτη στην υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας που αποτελείται από τη Lamda Development του ομίλου Λάτση, την Eagle Hills από το Αμπου Ντάμπι και την κινεζική Fosun για να ξεκολλήσει το έργο.
Πρόκειται βεβαίως για το πρώτο βήμα, αφού η οριστική σύμβαση θα υπογραφεί τον ερχόμενο Νοέμβριο και θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή. Η σύμβαση αφορά τη μεταβίβαση του 100% της Ελληνικό ΑΕ, η οποία εκμεταλλεύεται την έκταση των 6.200 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου και την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά για 99 χρόνια.
Από την υπογραφή της τελικής σύμβασης θα χρειαστούν περίπου δύο χρόνια για τις αδειοδοτήσεις των χρήσεων. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δεσμευτεί ότι θα αναλάβει εκείνο όλες τις διαδικασίες αδειοδότησης.
1.000.000 πρόσθετους τουρίστες ετησίως
Παράλληλα, το Δημόσιο θα πρέπει να προκηρύξει διαγωνισμό για την αδειοδότηση καζίνο εντός του χώρου και ταυτόχρονα να μεριμνήσει για τη μετεγκατάσταση άλλων κρατικών φορέων που βρίσκονται στην υπό αξιοποίηση έκταση και βεβαίως να βρει οριστική λύση για τους χιλιάδες πρόσφυγες που διαβιούν σήμερα εκεί.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως η Lamda Development έχει εκπονήσει το master plan, μανατζάρει το έργο και είναι υπόλογη απέναντι στο Δημόσιο. Τα κεφάλαια όμως (915 εκατ. ευρώ το τίμημα και επενδύσεις 7 δισ.) θα προέλθουν κυρίως από τους ξένους συνεταίρους.
Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Lamda Development, η συμβολή του έργου στο ΑΕΠ αναμένεται να φθάσει στο 2%, διασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο και το Ασφαλιστικό Σύστημα, που σε βάθος 25ετίας θα ανέλθουν σε 10 δισ. σωρευτικά. Το κυριότερο όμως είναι οι θετικές συνέπειες του έργου στην τουριστική ανάπτυξη, καθώς εκτιμάται ότι θα προσελκύσει 1.000.000 πρόσθετους τουρίστες ετησίως.
Η ανάπλαση
Tο μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην Ευρώπη
Η ανάπλαση του Ελληνικού θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην Ευρώπη. Ο βασικός σχεδιασμός περιλαμβάνει αναβάθμιση της παραλίας του Αγίου Κοσμά, οικιστικές αναπτύξεις, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής κοινού, αξιοποίηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων και κατασκευή νέων χώρων άθλησης, νέο γήπεδο γκολφ, χώρους ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και ερευνητικά κέντρα, κ.λπ. Το επενδυτικό σχήμα αναλαμβάνει τη δημιουργία του μεγαλύτερου στην Ελλάδα και ενός εκ των μεγαλυτέρων στον κόσμο Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, που συνδυαστικά με τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου του ακινήτου θα καλύπτουν έκταση 2.600.000 τ.μ., ήτοι 42% της συνολικής επιφάνειας της έκτασης. Το επενδυτικό σχήμα αναλαμβάνει επιπλέον τη χρηματοδότηση και την κατασκευή όλων των συγκοινωνιακών υποδομών, των εγκαταστάσεων και δικτύων κοινής ωφελείας, των αναγκαίων λιμενικών έργων, τη δημιουργία πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων μήκους 50 χιλιομέτρων, δημιουργώντας την αναγκαία συνδεσιμότητα με τα υφιστάμενα και νέα μέσα σταθερής τροχιάς, την υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος, την αναπαλαίωση και λειτουργία των διατηρητέων κτιρίων εντός του ακινήτου, την πλήρη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, καθώς και τη δημιουργία 1 χιλιομέτρου παραλίας ελεύθερης προς χρήση στο κοινό.
Tο μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην Ευρώπη
Η ανάπλαση του Ελληνικού θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην Ευρώπη. Ο βασικός σχεδιασμός περιλαμβάνει αναβάθμιση της παραλίας του Αγίου Κοσμά, οικιστικές αναπτύξεις, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής κοινού, αξιοποίηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων και κατασκευή νέων χώρων άθλησης, νέο γήπεδο γκολφ, χώρους ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και ερευνητικά κέντρα, κ.λπ. Το επενδυτικό σχήμα αναλαμβάνει τη δημιουργία του μεγαλύτερου στην Ελλάδα και ενός εκ των μεγαλυτέρων στον κόσμο Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, που συνδυαστικά με τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου του ακινήτου θα καλύπτουν έκταση 2.600.000 τ.μ., ήτοι 42% της συνολικής επιφάνειας της έκτασης. Το επενδυτικό σχήμα αναλαμβάνει επιπλέον τη χρηματοδότηση και την κατασκευή όλων των συγκοινωνιακών υποδομών, των εγκαταστάσεων και δικτύων κοινής ωφελείας, των αναγκαίων λιμενικών έργων, τη δημιουργία πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων μήκους 50 χιλιομέτρων, δημιουργώντας την αναγκαία συνδεσιμότητα με τα υφιστάμενα και νέα μέσα σταθερής τροχιάς, την υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος, την αναπαλαίωση και λειτουργία των διατηρητέων κτιρίων εντός του ακινήτου, την πλήρη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, καθώς και τη δημιουργία 1 χιλιομέτρου παραλίας ελεύθερης προς χρήση στο κοινό.
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τη σύμβαση
To ΤΑΙΠΕΔ κατάφερε με το MOU να βελτιώσει πέντε παραμέτρους της επένδυσης σε σχέση με την αρχική σύμβαση: Ο επενδυτής θα αναλάβει τη συντήρηση του πάρκου και όχι το Δημόσιο, θα συμμετάσχει ως και 50% στην κατασκευή κέντρου διαλογής απορριμμάτων των όμορων δήμων σε έκταση εκτός του ακινήτου, παραμονή του αθλητικού κέντρου του Αγίου Κοσμά στον χώρου του έργου ως τη μετεγκατάστασή του, εμπροσθοβαρή καταβολή του τιμήματος και επιτάχυνση των επενδύσεων ώστε το 80% να πραγματοποιηθεί εντός 12 ετών.
Βεβαίως στο non paper του Μαξίμου για τα οφέλη της επένδυσης είναι έκδηλη η αμηχανία του συντάκτη για να δικαιολογήσει τη «στροφή» της κυβέρνησης που υποχρεώνεται να αναφέρει τέσσερις ανακρίβειες για τις «βελτιώσεις» που επέφερε το MOU σε σχέση με την αρχική σύμβαση του 2014: Οτι οι επενδύσεις από 5 δισ. θα φτάσουν τα 7 δισ., ότι το έργο θα ξεκινήσει πρώτα από το μητροπολιτικό πάρκο, ότι η οικοδομήσιμη γη μειώνεται από 3.600 στρέμματα σε 2.700 στρέμματα και ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει την αναπαλαίωση των διατηρητέων κτιρίων.
Σε ρεπορτάζ του «Βήματος» με ημερομηνία 3/5/2014 φιλοξενούνται δηλώσεις του CEO της Lamda κ. Οδυσσέα Αθανασίου, ο οποίος αναφέρει για την επένδυση:
«Εχουμε δεσμευτεί για επενδύσεις 7 δισ. ευρώ. Στα 6.200 στρέμματα θα κατασκευαστούν: πάρκο 2.000 στρεμμάτων, κοινόχρηστοι χώροι 1.500 στρεμμάτων και στην υπόλοιπη έκταση των 2.600 στρεμμάτων χρήσεις που θα επιτρέψουν την απόσβεση της επένδυσης, όπως κατοικίες, χώροι γραφείων κ.ά. Προτεραιότητα είναι η κατασκευή του ενυδρείου, η μαρίνα, ένα μεγάλο κομμάτι του πάρκου και οι υποδομές. Για να μπορέσουμε να πωλήσουμε σε καλές τιμές τις κατοικίες θα πρέπει να φτιάξουμε πρώτα το πάρκο και τις υποδομές. Θα διατηρήσουμε το κτίριο του αεροδρομίου που θα γίνει μουσείο αλλά και τον πύργο ελέγχου, καθώς πρόκειται για εμβληματικά κτίρια».
Ακόμη και για το τίμημα-«σκάνδαλο» των 915 εκατ. το non paper του Μαξίμου το προσπερνάει εντέχνως υποστηρίζοντας πως θα πάει στο χρέος «δηλαδή σε μια μαύρη τρύπα μέχρι να αποφασιστεί η απομείωσή του».
Ο τραγέλαφος όμως δεν έχει τελειωμό. Ο υπουργός Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζης για ακόμη μία φορά εξέφρασε την αντίθεσή του στην πώληση υποστηρίζοντας πως το τίμημα έπρεπε να είναι τριπλάσιο. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2014 εισαγγελική έρευνα κατά των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ που εξετάζει αν έχουν διαπράξει απιστία κατά του Δημοσίου καθώς εισηγήθηκαν θετικά για το τίμημα. Τα υπομνήματα που εξετάζονται ως αποδεικτικά στοιχεία έχουν κατατεθεί από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ