Η σταδιακή εφαρμογή της Τηλεματικής και των «έξυπνων» στάσεων του ΟΑΣΑ για τα λεωφορεία και τρόλεϊ της Αττικής ξεκίνησε σήμερα, Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης. Το έργο προβλέπεται να έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία εντός του Απριλίου 2016. Πρόκειται για ένα έργο, σημαντικό και αναγκαίο, που αναβαθμίζει θεαματικά την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, βάζοντας τέρμα στην αναμονή στις στάσεις. Παράλληλα, διευκολύνει την λειτουργία του συγκοινωνιακού έργου σε ολόκληρο το Μητροπολιτικό Συγκρότημα της Αθήνας.
Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ, με γνώμονα την επιβατική κίνηση των διερχόμενων γραμμών καθώς και τον καταμερισμό αυτών σε όλους τους Δήμους όπου εκτελούνται δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών. Οι επιβάτες από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων όλων των γραμμών που διέρχονται από αυτές.
Επίσης, θα ενημερώνονται για τη γενικότερη λειτουργία του δικτύου με έκτακτα μηνύματα, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα ηχητικής ενημέρωσης μέσω του σχετικού κομβίου στο στύλο της στάσης, ώστε να λαμβάνουν τη σχετική πληροφόρηση και τα άτομα με αναπηρία. Τριάντα από τις προαναφερθείσες στάσεις θα φέρουν επιπλέον εξοπλισμό με οθόνη αφής, όπου θα προβάλλονται πληροφορίες για τις λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΑ. Ακόμη, μέσω εξειδικευμένου εργαλείου θα προτείνεται η βέλτιστη διαδρομή μετά από την καταχώρηση από τον χρήστη κριτηρίων μετακίνησης, καθώς και σημείων αναχώρησης και τερματισμού.
Στη διάθεση των χρηστών θα τεθεί επίσης αντίστοιχη εφαρμογή για έξυπνες συσκευές (κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, ηλεκτρονικοί υπολογιστές), η οποία θα πληροφορεί για τις θέσεις των οχημάτων κάθε επιλεγμένης γραμμής πάνω σε χάρτη, για την άφιξη επόμενου οχήματος, για την πλησιέστερη στάση στον χρήστη, καθώς και για την βέλτιστη διαδρομή που μπορεί να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος, έτσι ώστε να προγραμματίζει έγκαιρα τις μετακινήσεις του χωρίς να σπαταλά χρόνο περιμένοντας στις στάσεις.
Οθόνες και εντός των οχημάτων
Το έργο περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση τηλεματικού εξοπλισμού σε 2.000 οχήματα (1.750 θερμικά λεωφορεία και 250 τρόλεϊ) και τη δημιουργία κέντρων ελέγχου από όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Οι επιβάτες θα ενημερώνονται από οθόνη εντός του οχήματος για την επόμενη στάση, καθώς και θα λαμβάνουν χρήσιμες πληροφορίες μέσω συνεχούς ενημέρωσης από το Κέντρο Εποπτείας ΟΑΣΑ. Σημαντικός αριθμός οχημάτων θα διαθέτει καταμετρητή επιβατών με στόχο τον καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων και γραμμών.
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2014 και αφού είχε μεσολαβήσει χρονικό διάστημα τριών περίπου ετών από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, ως την οριστικοποίηση και υπογραφή της σύμβασης. Η υλοποίηση και λειτουργία του έργου γίνεται μέσω σχήματος ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), με τον ιδιωτικό τομέα να αναλαμβάνει τον λεπτομερή σχεδιασμό, την αγορά και την εγκατάσταση του εξοπλισμού, τη συντήρηση, τη τεχνική υποστήριξη και τις απαραίτητες ανανεώσεις εξοπλισμού και λογισμικού για 10,5 έτη λειτουργίας. Μετά τη πάροδο της αρχικής 12ετούς περιόδου κατασκευής και λειτουργίας, η υποδομή θα περάσει στον ΟΑΣΑ ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρησή της.
Η νέα Διοίκηση του ΟΑΣΑ εξετάζει επίσης τη διασύνδεση του συστήματος τηλεματικής με το αντίστοιχο του τραμ, καθώς δεν υπήρχε ανάλογη πρόβλεψη.