Να λοιπόν που δεν πηγαίνουν όλα καλά με τη Γερμανία των επιχειρήσεων. Από τις αρχές Απριλίου εταιρείες-σύμβολα της παγκόσμιας γερμανικής επιχειρηματικής επικυριαρχίας πιέζουν τον δείκτη DAX του Χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης πτωτικά. Ο DAX, άλλωστε, συγκαταλέγεται μεταξύ των γενικών δεικτών με τη χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη το τρίμηνο που λήγει στις 30 Ιουνίου 2015. Το ζήτημα που ανακύπτει αποδίδεται στο ότι οι μεγάλοι ανταγωνιστές της Deutsche Bank, της Siemens, της Lufthansa, της Volkswagen και άλλων εμβληματικών γερμανικών επιχειρήσεων προσαρμόζονται γρηγορότερα στις νέες τεχνολογίες και ανταποκρίνονται ταχύτερα στις νέες προκλήσεις.
Deutsche Bank
Ενώ οι ευρωπαϊκές ανταγωνίστριές της περιορίζουν τη δραστηριότητά τους στον κλάδο σταθερού εισοδήματος και σε άλλους κλάδους της επενδυτικής τραπεζικής, η γερμανική τράπεζα που ξεπέρασε την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση δίχως κρατική βοήθεια εστιάζει περισσότερο την προσοχή της στους κλάδους αυτούς. Το αποτέλεσμα είναι οι επενδυτές να αναρωτιούνται για τη στρατηγική της DB την ώρα που οι ρυθμιστικές αρχές απαιτούν από τον τραπεζικό κλάδο να περιορίσει την έκθεσή του σε υψηλού ρίσκου δραστηριότητες.
Siemens
Η μεγαλύτερη εταιρεία μηχανολογικού εξοπλισμού στην Ευρώπη υπολείπεται των μεγάλων ανταγωνιστών της σε κερδοφορία. Ο διευθύνων σύμβουλος Τζόε Κέζερ έστρεψε την προσοχή της εταιρείας από τον κερδοφόρο κλάδο των οικιακών συσκευών (έχει ετήσιες πωλήσεις περί τα 11 δισ. ευρώ) προς τον κλάδο της ενέργειας και της βαριάς βιομηχανίας. Το στοίχημα δεν του βγήκε εξαιτίας της πτώσης των πετρελαϊκών τιμών.
RWE AG
Η μεγαλύτερη γερμανική εταιρεία παραγωγής ενέργειας μπήκε στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών «πιθανώς πολύ καθυστερημένα», όπως παραδέχθηκε πέρυσι ο διευθύνων σύμβουλος Πέτερ Τέριουμ. Το 2013 ήταν η πρώτη ζημιογόνος χρονιά για την εταιρεία από τη δημιουργία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, πριν από 66 χρόνια. Η RUE παράγει ακόμη το 40% του συνόλου της ενέργειάς της από λιγνίτη και το 23% από ανθρακίτη.
Deutsche Lufthansa AG
Ο εθνικός αερομεταφορέας της Γερμανίας δεν υποτίμησε τον ανταγωνισμό των εταιρειών χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και δυσκολεύεται να διοχετεύσει τις πτήσεις κοντινών προορισμών στη θυγατρική της Germanwings. Ετσι αντιμετωπίζει τον πόλεμο τιμών που της έχουν κηρύξει οι μεγάλοι «παίκτες» στον κλάδο των αερομεταφορών χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η easyJet, αλλά και μικρότερες εταιρείες όπως η νορβηγική Air Shuttle and και η ουγγρική Wizz Air.
Adidas AG
Τα τελευταία χρόνια η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών χάνει διαρκώς μερίδια της αγοράς προς όφελος της μεγάλης ανταγωνίστριάς της Nike Inc. από τις ΗΠΑ αλλά και προς όφελος ανερχόμενων δυνάμεων στον κλάδο, όπως είναι η Under Armour. Ο διευθύνων σύμβουλος Χέρμπερτ Χάινερ ανακοίνωσε ένα σχέδιο ανάκαμψης της εταιρείας που προβλέπει τη διαφημιστική προώθηση της εταιρείας σε μεγάλες πόλεις, όπως είναι η Νέα Υόρκη και το Παρίσι, και επίσης η υπογραφή συμφωνιών συνεργασίας με περισσότερους διάσημους αθλητές.
Volkswagen AG
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται πολύ κοντά να γίνει πρώτη σε ολόκληρο τον κόσμο σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις. Ωστόσο, η εμπλοκή του δημόσιου τομέα στη διοίκηση του ομίλου δείχνει ότι στο Βόλφσμπουργκ δεν πηγαίνουν όλα ρολόι. Η συγκεντρωτική δομή του συστήματος λήψεως των αποφάσεων δυσχεραίνει την ευελιξία της εταιρείας σε ό,τι αφορά τη γρήγορη υιοθέτηση των τάσεων στην αγορά, όπως είναι η αυξανόμενη ζήτηση για αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου (SUV). Και εν τέλει εμποδίζει τη VW να διεισδύσει με αξιώσεις στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτου.
Τα προβλήματα του γερμανικού επιχειρηματικού μοντέλου δεν περιορίζονται μόνο στους προαναφερθέντες εταιρικούς κολοσσούς. Η Commerzbank AG, η Lanxess AG, η Osram Licht AG και άλλες συγκριτικά μικρότερες αλλά γνωστές και εκτός γερμανικής επικράτειας εταιρείες μπορούν να προστεθούν στη λίστα εκείνων που εμφανίζουν δυσκολίες προσαρμογής στη νέα επιχειρηματική πραγματικότητα.
«Η επιτυχία της Γερμανίας τα τελευταία χρόνια ίσως την έχει κάνει λίγο αδιάφορη. Ισως την έχει κάνει να αισθάνεται υπερβολική σιγουριά για τις ικανότητές της. Εκείνο που απαιτείται είναι να προσαρμοστεί στη μεταβαλλόμενη οικονομική πραγματικότητα. Να πάψει η χώρα να είναι τόσο αργή στις αντιδράσεις της» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής περονοφόρων ανυψωτικών μηχανημάτων Kion Group AG.
HeliosPlus