Το καλοκαίρι του 2012 η γιαγιά της φοιτήτριας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) Ναταλίας Κρίτσαλη κινδύνευσε να χάσει τη ζωή της όταν αναγκάστηκε να υποβληθεί σε εγχείρηση και η ανάγκη για αίμα δεν μπόρεσε να καλυφθεί από συγγενείς και φίλους. Η λύση έμοιαζε προφανής: έκκληση μέσω Διαδικτύου. Εγινε άμεσα και αυθόρμητα. Τα αποτελέσματά της ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Η γιαγιά της Ναταλίας σώθηκε και μαζί της πολλές δεκάδες ακόμη.
Το «Βlood-e», μια εφαρμογή που ξεκίνησε ως λύση ανάγκης, μέσα σε δύο χρόνια εξελίχθηκε σε κοινωνική ηλεκτρονική υπηρεσία που στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών για μετάγγιση αίματος και παραγώγων του αίματος στην Ελλάδα μέσω της αύξησης του ποσοστού των εθελοντών και της οργάνωσης του συστήματος αιμοδοσίας στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα ετησίως αναζητούνται 650.000 μονάδες αίματος, εκ των οποίων μόλις το 35% καλύπτεται από εθελοντές αιμοδότες, ενώ εισάγονται 30.000 μονάδες από τον Ελβετικό Ερυθρό Σταυρό αντί ενός διόλου ευκαταφρόνητου ποσού.
Βοήθεια από το πανεπιστήμιο
Δημιουργοί του είναι φοιτητές του ΟΠΑ, start-uppers έτοιμοι να εκκινήσουν τη μηχανή μιας χώρας που αγκομαχά σε μια ανηφόρα χωρίς τέλος. Στην προσπάθειά τους αυτή, νέοι και νέες που έχουν ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές ιδέες, δεν είναι μόνοι. Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο λειτουργεί ήδη εδώ και έναν χρόνο Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας, το οποίο, μέσα σε έναν χρόνο μόνο, έχει βοηθήσει τόσο στη δημιουργία 25 επιχειρηματικών σχημάτων όσο και 250 συμμετέχοντες στα προγράμματά του.
Παράλληλα, στον διαγωνισμό «i-bank Καινοτομία και Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας οι νέοι δέχονται την πρώτη τους ώθηση για να ανοίξουν τα φτερά τους στη δύσκολη ελληνική αγορά. Σε συνεργασία με το ΟΠΑ, παρακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης σε θέματα επιχειρηματικότητας. Για την οικονομική στήριξη εταιρειών προβλέπονται στοχευμένες δράσεις δανεισμού και καθοδήγησης. Ανάλογες δράσεις γίνονται και στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Εν προκειμένω, το «Βlood-e» βραβεύτηκε τόσο από τον Διαγωνισμό Επιχειρηματικής Ιδέας της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του ΟΠΑ όσο και από τον διαγωνισμό της Εθνικής Τράπεζας. Η ομάδα αποτελείται από τη Ναταλία Κρίτσαλη, τριτοετή φοιτήτρια του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΟΠΑ, τον Παναγιώτη Σφήκα, μεταπτυχιακό φοιτητή του MBA International του ιδρύματος, και τον Γιώργο Σταυρόπουλο, μεταπτυχιακό φοιτητή του Τμήματος Διοίκησης και Οικονομικής των Τηλεπικοινωνιών Δικτύων, προγράμματος του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τι κάνουν; Σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα προβάλλουν τις εκκλήσεις για αίμα, επιβραβεύουν τους χρήστες μέσω της αξιοποίησης τεχνικών gamification, συντηρούν και επεκτείνουν μια ενεργή ψηφιακή κοινότητα εθελοντών και οργανισμών με κοινωνική δράση, «εκπαιδεύουν» πολίτες στην εθελοντική αιμοδοσία.
«To «Blood-e» απευθύνεται στους ασθενείς και σε συγγενείς των ασθενών που πασχίζουν να βρουν τις απαιτούμενες μονάδες αίματος» δηλώνει χαρακτηριστικά η Ναταλία Κρίτσαλη στο «Βήμα» και επισημαίνει: «Στην Ελλάδα, η κοινωνική οικονομία είναι μια έννοια που τώρα αρχίζει να γίνεται γνωστή και κατά συνέπεια δεν υπάρχει εξοικείωση με αυτήν. Αυτό αποτελεί πρόβλημα στην επικοινωνία του «Blood-e» με τους συλλόγους εθελοντικής αιμοδοσίας, αλλά και με τον κόσμο του επιχειρείν».
Τα τελευταία δύο χρόνια το «Blood-e» έχει οργανώσει δύο εθελοντικές αιμοδοσίες και έχει συγκεντρώσει πάνω από 55 μονάδες αίματος, αρκετές για να σωθούν έως και 165 ζωές. Επιπλέον, διαθέτει σήμερα περισσότερους από 450 εγγεγραμμένους εθελοντές στην πλατφόρμα του. Εχει λάβει βραβείο του Impact Hub Athens, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι θα λάβει υποτροφία ύψους 10.000 ευρώ από το πρόγραμμα Αγγελοπούλου – Clinton Global Initiative.
Η ομάδα φιλοδοξεί να καταχωρίσει με επιτυχία 10.000 εθελοντές στην πλατφόρμα ως το τέλος του Δεκεμβρίου και σχεδιάζει να ικανοποιήσει περισσότερες από 50 εκκλήσεις για αίμα και να σώσει έως και 1.500 ζωές μέσα από την ενεργοποίηση των εθελοντών. Τα σημαντικότερα στοιχεία που διαφοροποιούν το «Blood-e» από παρόμοιες προσπάθειες, λέει η Ναταλία, είναι η χρήση της τεχνολογίας για τη δημιουργία «πραγματικού χρόνου» (real time) εκκλήσεων οι οποίες θα προωθούνται άμεσα μέσω e-mail ή ειδοποιήσεων (notifications) στους κατάλληλους δότες, με βάση κριτήρια όπως η ομάδα αίματος, η τοποθεσία και ο χρόνος που έχει περάσει από την τελευταία αιμοδοσία.
«Το πιο σημαντικό για την υλοποίηση μιας ιδέας είναι η ύπαρξη οράματος και η δημιουργία μιας ομάδας που να το ενστερνίζεται» λένε οι τρεις φοιτητές.
Φαινόμενο νεανικής επιχειρηματικότητας
Νέοι και νέες με ιδέες και όραμα
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις γέννημα θρέμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποτελούν μια διαρκώς εξελισσόμενη δύναμη για τη χώρα. Τι φτιάχνουν; Συστήματα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, ψηφιακά περιοδικά, ηλεκτρονικά εργαλεία, συλλογή στοιχείων από ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Τα apps τους διατίθενται ήδη στην ελληνική αγορά. Οπως η εταιρεία TomoTECH που έχει εισαγάγει στην αγορά νέα μέθοδο επεξεργασίας εξετάσεων μαγνητικής τομογραφίας και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας «Ennovation 2014». Βραβεύτηκε και στον πρόσφατο διαγωνισμό «i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας.
«Το φαινόμενο της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί αισθητά την τελευταία πενταετία, πιθανόν και ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης» λέει στο «Βήμα» η κυρία Γιαβρή. «Ομολογουμένως η εμπειρία μας στο επιχειρείν είναι ιδιαίτερα σύντομη, ωστόσο θα παροτρύναμε τα άτομα που έχουν μια καινοτόμο ιδέα, η οποία αποδεδειγμένα επιλύει ένα υπάρχον πρόβλημα ή καλύπτει μια ανάγκη, να προχωρήσουν με τόλμη. Ιδιαίτερη προσπάθεια απαιτείται στη μετατροπή της ιδέας σε τελικό προϊόν ή ακόμη σε κάποια πρωτόλεια υπόσταση, δεδομένου ότι αυτομάτως αποκτά μεγαλύτερη αξιοπιστία» προσθέτει.
Φαινόμενο νεανικής επιχειρηματικότητας
Νέοι και νέες με ιδέες και όραμα
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις γέννημα θρέμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποτελούν μια διαρκώς εξελισσόμενη δύναμη για τη χώρα. Τι φτιάχνουν; Συστήματα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, ψηφιακά περιοδικά, ηλεκτρονικά εργαλεία, συλλογή στοιχείων από ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Τα apps τους διατίθενται ήδη στην ελληνική αγορά. Οπως η εταιρεία TomoTECH που έχει εισαγάγει στην αγορά νέα μέθοδο επεξεργασίας εξετάσεων μαγνητικής τομογραφίας και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας «Ennovation 2014». Βραβεύτηκε και στον πρόσφατο διαγωνισμό «i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας.
Η καινοτόμος μέθοδός της είναι αποτέλεσμα τριετούς θεωρητικής και εφαρμοσμένης έρευνας από την κυρία Ζωή Γιαβρή. Στην ομάδα της βρίσκονται ο Πάρις Ζιώγκας και ο Δημήτριος Ροζάκης με εξειδίκευση στην ανάπτυξη και διαχείριση πληροφοριακών συστημάτων cloud τεχνολογίας.
«Το φαινόμενο της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί αισθητά την τελευταία πενταετία, πιθανόν και ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης» λέει στο «Βήμα» η κυρία Γιαβρή. «Ομολογουμένως η εμπειρία μας στο επιχειρείν είναι ιδιαίτερα σύντομη, ωστόσο θα παροτρύναμε τα άτομα που έχουν μια καινοτόμο ιδέα, η οποία αποδεδειγμένα επιλύει ένα υπάρχον πρόβλημα ή καλύπτει μια ανάγκη, να προχωρήσουν με τόλμη. Ιδιαίτερη προσπάθεια απαιτείται στη μετατροπή της ιδέας σε τελικό προϊόν ή ακόμη σε κάποια πρωτόλεια υπόσταση, δεδομένου ότι αυτομάτως αποκτά μεγαλύτερη αξιοπιστία» προσθέτει.
Νέοι και νέες με την καθοδήγηση και τη στήριξη των καθηγητών τους έχουν δημιουργήσει πολλά. Μεταξύ αυτών και το σύστημα Ζευς, ένα σύστημα ηλεκτρονικών, επαληθεύσιμων εκλογών που έχει αναπτυχθεί από το Εθνικό Δίκτυο Ερευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ). Ως σήμερα έχει χρησιμοποιηθεί σε περισσότερες από 300 εκλογικές αναμετρήσεις. Ο κώδικάς του είναι 100% ανοιχτός (open source), όπως λένε οι δημιουργοί του Κώστας Παπαδημητρίου, Γιώργος Τσουκαλάς και Πάνος Λουρίδας. Στην ομάδα τους συμμετέχει και ο αναπληρωτής καθηγητής του ΟΠΑ κ. Γιώργος Τσάκαλος.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ